Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBrary, ny iApp från Apple?

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-24 16:08
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: acke:
Kanske det här är orginalet?

Nu ökade just sannolikheten för att Apple faktiskt har något sånt här program på G med cirkus 1023%.

Jepp, uppdatera koden, lägg till stöd för .mac och på med ett Aqua gränssnitt. Klart!

Undrar iofs hur stor marknaden är för dessa program. Säkert större än vad jag tror men är det tillräckligt? Har man iofs ett i stort sätt färdigt program så...

Kommer aldrig att använda eBooks förrän jag har en elektronisk tidning som jag kan veckla/rulla ihop och ha i fickan eller väskan.

Edit:stavning

[ 24. Januari 2003, 16:10: Meddelandet ändrat av: acke ]

Kan nog ha använding för e-books.. När jag har det till studier.. Mycket smidigt.. Annars.. Nääää

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-01-24 18:37

Jag kan tänka mig att användningsområdet skulle vara enormt inom Universitets och forskningsvärlden, det sker idag en kraftig förskjutning mot elektronisk publicering via pdf, men det finns redan problem med att forskare börjar maila artiklar hit och dit

:rolleyes:

Att ha allt samlat och sökbart i iBrary skulle vara en smärre revolution, tänk bara på möjligheterna med att exempelvis referenshanteringen till artiklarna skulle kunna kopplas till AppleWorks 7, för att inte tala om möjligheterna till sökning i bibioteket, ju mer jag tänker på det desto mer ser jag vilka enorma möjligheter det finns.

Apple, jag väntar och har kreditkortet redo...

Tillsammans med en ny DLD-enhet ála iPod på steorider med multimedia funktioner skulle det nog passa väldigt bra.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-01-24 22:54

Grävde lite på nätet, Digital Librarian är en Next-applikation(ägs/ägdes av Next) som verkar väldigt smart, länk

Sannolikheten är väl 100% att applikationen är verklig (för att uttrycka sig som Nick dePlume).

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: iBjorn:
Jag kan tänka mig att användningsområdet skulle vara enormt inom Universitets och forskningsvärlden, det sker idag en kraftig förskjutning mot elektronisk publicering via pdf, men det finns redan problem med att forskare börjar maila artiklar hit och dit

Jag har för mig att nån snubbe nere på Cern har något på G på sin NeXT burk, mosaic tror jag han kallar det för...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-25 04:01
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: iBjorn:
Jag kan tänka mig att användningsområdet skulle vara enormt inom Universitets och forskningsvärlden, det sker idag en kraftig förskjutning mot elektronisk publicering via pdf, men det finns redan problem med att forskare börjar maila artiklar hit och dit

Jag har för mig att nån snubbe nere på Cern har något på G på sin NeXT burk, mosaic tror jag han kallar det för...

Haha, en sådan visionär du är... Ska vi säga 3 år?

Poängen med e-böcker är inte att de ska ersätta vanliga böcker utan komplettera. Dels är det ägnat åt sånt material som annars aldrig skulle bli tryckt och distribuerat pga av för liten upplaga/för höga kostnader, dels åt sånt material där man vill ha andra typer av funktioner t.ex. sökbarhet etc.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-01-25 10:27
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
Jag har för mig att nån snubbe nere på Cern har något på G på sin NeXT burk, mosaic tror jag han kallar det för...

, egentligen är det lite synd att html inte riktigt blev vad killen egentligen hade tänkt. Men för gå tillbaka till mitt ursprungsresonemang så sitter jag på runt 1000-talet artiklar i pdf-format det skulle underlätta mycket att ha dessa samlade i iBrary. Det är inte så kul att försöka hitta tillbaka till just det där stycket, i den där artikeln som man har glömt vad den hette...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-10 11:26
Ursprungligen av iBjorn:

, egentligen är det lite synd att html inte riktigt blev vad killen egentligen hade tänkt. Men för gå tillbaka till mitt ursprungsresonemang så sitter jag på runt 1000-talet artiklar i pdf-format det skulle underlätta mycket att ha dessa samlade i iBrary. Det är inte så kul att försöka hitta tillbaka till just det där stycket, i den där artikeln som man har glömt vad den hette...

Hmm...kan du inte köra Sherlocks innehållssökning på dina artiklar? Den ska hantera PDF så vitt jag vet!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-25 12:34

Oj vad apple skulle underlätta mina studier.
Ge mig en Ebook-läsare med möjlighet att skriva mina anteckningar på (inkwell).
Jag skulle slippa släpa på fyra tegelstenar till böcker och buntar med anteckningsblock.
För att inte tala om de stackarna som läser juridikkurser, de drar ju på sig ryggskador för livet.
En läcker liten platta med applelogga på skulle göra mina föreläsningar mycket lättare.
Självklart möjlighet till bluetooth och airport, samt såklart Rendezvous.
Då skulle vi kunna börja sncka iLife.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-26 18:59

Apple skulle ju kunna bli först med att lansera digitalt papper på en gång, då snackar vi...

Johan-> Undrar verkligen om mina tentavakter skulle godkänna en sådan pryl på tentan.... Förutom det så vore det guld.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-26 19:44
Citat:

Oj vad apple skulle underlätta mina studier.
Ge mig en Ebook-läsare med möjlighet att skriva mina anteckningar på (inkwell).
Jag skulle slippa släpa på fyra tegelstenar till böcker och buntar med anteckningsblock.
För att inte tala om de stackarna som läser juridikkurser, de drar ju på sig ryggskador för livet.
En läcker liten platta med applelogga på skulle göra mina föreläsningar mycket lättare.

Aldrig hört talas om Newton?

http://www.msu.edu/~luckie/gallery/mp2000.htm

...och därmed är cirkeln sluten och vi är tillbaks till Newton2 ryktet...;)

  • Oregistrerad
  • 2004-01-26 20:52

Oj, en återupplivning på den här tråden ett år nästan på dagen senare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Apple skulle ju kunna bli först med att lansera digitalt papper på en gång, då snackar vi...

Lundaföretaget Anoto har nyligen gjort en stor affär med hemligt företag enl intervju med VDn idag.

Ursprungligen av Saffran:

Lundaföretaget Anoto har nyligen gjort en stor affär med hemligt företag enl intervju med VDn idag.

Om det är Apple så skjuter jag mig själv i foten av förvåning. (Har jobbat på Anoto/C-Tech och de har inte direkt haft bra kontakt med Apple, utan tvärtom använder mycket .NET-teknik för de digitala pennorna)

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-02-06 12:47

Jag tror inte på e-böcker!

Fördelarna vägar lätt mot nackdelarna i mina ögon. Audioböcker är helt OK, men heller inget nytt.

En begränsad framgång på facklitteratursmarknade, kan jag tänka mig. Men gäller det nöjesläsning, så är det dödsdömt.

Jag anser mig vara en framåtsträvare och early adopter, men kan inte se mig ligga i hängmattan och läsa en e-bok. Ain't gonna happen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-02-06 13:00
Ursprungligen av Christopher Papastefanou:

Jag tror inte på e-böcker!

kan inte se mig ligga i hängmattan och läsa en e-bok. Ain't gonna happen

Du ska inte läsa, du ska lyssna... Med en iPod på magen. Å så ska du se till att du får en hipp iPod-bränna, en vit fläck på magen...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-26 21:14

Jag läste i DN (eller var det Sydsvenskan) idag (eller var det igår) om att CD-böcker kommer starkt. För uppsvinget står tydligen män som kör bil. Alltså; E-böcker (från iTMS då självfallet) + en väl fungerande talsyntes (som nämndes tidigare i tråden) + iPod = en given hit.

  • Medlem
  • 2004-02-05 16:43

(Det kanske redan sagts, men ändå.) På vissa bibliotek går det att låna e-böcker, t.ex. i Uppsala. Så man behöver inte alls betala...

Digital Librarian behöver egentligen bara kompileras om så är den klar för OS X? Den gjordes ju i Obj-C (Cocoas urfader). Gränssnittet kommer ju på köpet.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 15:10

Allt som behövs är att dela upp sin digitala bok i kapitel och föra in dem i enkla textfiler, kapitel_1.txt, kapitel_2.txt o.s.v.
Därefter ger man följande kommandon i terminalen:
say -v Vicki -o ~/kapitel_1.aiff -f ~/kapitel_1.txt

Sedan är det bara konvertera till MPEG4 och flytta till iPoden.

Den händige kan enkelt bygga en PHP-lösning som tar ett textfält och kör strängen med say-kommandot. Aktiverar man PHP-stödet i Apache och lägger filen i sambons webbmapp så kan man enkelt skicka röstmeddelanden till hans/hennes dator. Ganska skoj att låtsas vara dator faktiskt...

Senast redigerat 2004-02-17 19:42
  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 15:13

Acrobat Catalog är en extern tänst i gamla Acrobat om du vill katalogisera dina PDF-dokument och skapa index. I Acrobat 6 Professional är detta integrerat i programmet.

Bevaka tråden