Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MW Tokyo

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Lite mera rykten, denna gång från RAILhead:

Something’s Cooking For Tokyo…
I’m still gathering details (what details there are, at least), but *something* somewhat big may be happening at Macworld Tokyo in a couple of weeks. We know there won’t be any new hardware released, and we know OS X 10.2 won’t be released then, either — but we may very well get to see what Steve has planned for release in the months after the show. Rumors are starting to rumble around Steve setting to rest questions regarding the Phantom Apple PDA, as well as other digital lifestyle devices Apple may — or may not — be planning. There’s also a chance we’ll get to see quite a bit of OS X 10.2.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Lite mera rykten, denna gång från RAILhead:

Something’s Cooking For Tokyo…
I’m still gathering details (what details there are, at least), but *something* somewhat big may be happening at Macworld Tokyo in a couple of weeks. We know there won’t be any new hardware released, and we know OS X 10.2 won’t be released then, either — but we may very well get to see what Steve has planned for release in the months after the show. Rumors are starting to rumble around Steve setting to rest questions regarding the Phantom Apple PDA, as well as other digital lifestyle devices Apple may — or may not — be planning. There’s also a chance we’ll get to see quite a bit of OS X 10.2.

Tvivlar på en iWalk-produkt, dock kan jag tänka mig en uppdatering av iPoden.
Hårddiskarna som iPoden använder finns väl upp mot 10GB idag?

Kommer inte riktigt ihåg vilket företag det var som tillverkade dem, orkar inte heller kolla upp det.

Behöver jag nämna att jag hoppas på 10.2? :rolleyes:

Det är Toshiba som gör diskarna och ja de finns i 10 gig. OCH i 20 gig också!

Lär mer här:
TOSHIBA INTRODUCES WORLD’S HIGHEST CAPACITY 1.8-INCH HARD DISK DRIVES

Att du inte ger upp 10.2, har du inte sett tillräckligt för att inse att det inte kommer då? (däremot visas det säkert i betastadie eller nåt)

Toshiba var det ja, det kanske kommer två versionen av iPoden? En 10GB och en 20GB, det vore nog bra, så får folk välja efter behov.

Jag ger aldrig upp! :eek:

  • Medlem
  • 2002-03-14 17:37

Hur otroligt ointressant vore inte det? Nu kan du bära med dig 7000 låtar! Lång bussresa? Nu kan du vara trygg, när du har 600 album i fickan. 400h musik. Jag ser inte riktigt någon selling point.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-14 17:59

That´s the sellingpoint! Jag har i dagarna just laddat in min 1400´de låt i iTunes (fortfarande bara favoriter). Min musiksmak sträcker sig över flera genres och jag vill kunna spela efter humör vart jag än befinner mig...och då räcker inte 5 GB speciellt långt (för inte heller sparar jag något i annat än CD-kvalitet). Det finns ju Mp3-spelare med hårdisk på 20 GB på marknaden idag, men de saknar iPodens smarta funktioner...fördelen är däremot att de "bara" kostar 1500kr mer i pris!

Så gissa om jag längtar efter en iPod med 20 GB disk! 6.500kr och jag köper den direkt!

  • Medlem
  • 2002-03-14 19:05
Citat:

Skapades ursprungligen av: Clavius:
That´s the sellingpoint! Jag har i dagarna just laddat in min 1400´de låt i iTunes (fortfarande bara favoriter). Min musiksmak sträcker sig över flera genres och jag vill kunna spela efter humör vart jag än befinner mig...och då räcker inte 5 GB speciellt långt (för inte heller sparar jag något i annat än CD-kvalitet). Det finns ju Mp3-spelare med hårdisk på 20 GB på marknaden idag, men de saknar iPodens smarta funktioner...fördelen är däremot att de "bara" kostar 1500kr mer i pris!

Så gissa om jag längtar efter en iPod med 20 GB disk! 6.500kr och jag köper den direkt!

Du är vad dammsugarförsäljare brukar referera till som köptorsk. Man skulle kunna tro att en person som köpte en maskin förra året inte köper ny i år igen, så är det inte med köptorskar. De köper allt som kommer i deras väg, som för att röja ett hinder.

De ska väl fixa stöd för WMA också? Då kan man ha 14000 låtar i hyffsad kvalité. 1400 down, 12600 to go.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-14 20:05

Oj,då! Men jag har inte köpt någon iPod - för den är INTE värd pengarna (änsålänge), vilket jag argumenterat i ca. tjugo inlägg tidigare. Men med en 20 GB disk så börjar det hända saker!

"Köptorsk" ?! De´ är väl alla Macägare!
Men å andra sidan - hellre en Mac än en dammsugare!

Det alla har klagat på angående iPoden är just att 5GB räcker inte, förstår inte hur du tänker stfm. Bara för du inte behöver mera gäller det inte alla andra människor också.

Själv är jag nöjd med min 5GB iPod, jag behöver inte mer än så.

Citat:

Skapades ursprungligen av: stfm:
Hur otroligt ointressant vore inte det? Nu kan du bära med dig 7000 låtar! Lång bussresa? Nu kan du vara trygg, när du har 600 album i fickan. 400h musik. Jag ser inte riktigt någon selling point.

Då tänker du nog inte efter riktigt... För det första så är 5 gig för lite om man vill se till att faktiskt ha *hela* sin skivsamling på ett ställe (jag har ungefär 300 skivor, varje skiva tar ungefär 70 meg grovt räknat (i 192 kbps), vilket gör att jag skulle behöva 21 gig för att ha hela skivsamlingen i fickan. Och kom inte och säg att det är mer än jag nånsin hinner lyssna på, för det är inte poängen, vill man ha hela skivsamlingen så vill man.

Men helt oavsett detta så har du missat en ännu större poäng; iPoden fungerar ju som FW-disk! Och då kan man aldrig ha för mycket utrymme ledigt, det vet nog de flesta om vid det här laget. Jag skulle t.ex. gärna bära med mig all min epost, mina projekt jag jobbar med osv i en iPod som jag kan ta hem på kvällen. Detta plus att ha ett gäng skivor inne gör att jag LÄTT skulle fylla 20 gig. Och jag är nog inte riktigt ensam på denna jord att kunna det, så det är tur att du inte står för marknadsanalysen hos Apple...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Clavius:
Oj,då! Men jag har inte köpt någon iPod - för den är INTE värd pengarna (änsålänge), vilket jag argumenterat i ca. tjugo inlägg tidigare.

Jo, det har man märkt... Men ärligt talat, den säljer som smör (i motsats mot vad en del här trodde) och den får lyriska recensioner överallt TROTS priset, så bara för att du inte känner för att lägga ut dom pengarna så är den inte överprissatt. Kom ihåg att ENBART hårddisken kostade lika mycket att köpa som hela iPoden när den kom!

[ 15 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

  • Medlem
  • 2002-03-15 13:23
Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Detta plus att ha ett gäng skivor inne gör att jag LÄTT skulle fylla 20 gig. Och jag är nog inte riktigt ensam på denna jord att kunna det, så det är tur att du inte står för marknadsanalysen hos Apple...

Det är säkert tur.
Visst, 20GB är bättre än 5. Det kan vem som helst haja, men 5GB ansågs ju vara VÄLDIGT mycket när den lanserades för inte länge sedan. Jag tycker inte att en större iPod är en kittlande nyhet, så enkelt är det. Speciellt inte eftersom det redan finns, för ett sannolikt lägre pris, med ett annat namn.

Det enda som skulle vara spännande med iPod, är ifall den hade hårddisk som idag och dessutom blev PDA.

Citat:

Jag tycker inte att en större iPod är en kittlande nyhet, så enkelt är det. Speciellt inte eftersom det redan finns, för ett sannolikt lägre pris, med ett annat namn.

Är du hela jorden? Nej, trodde inte det.

De som väntat med att köpa iPod för att de just som Adrian sa, VILL ha hela sin samling, oavsätt om de lyssnar på allt eller inte. De tycker med all säkerthet det är kittlande och mysigt.

Såklart, det finns andra MP3-spelare som också rymmer 20GB, men till skillnad från iPoden så använder de USB, är betydligt större och är definitivt inte lika snygga.

Må så vara att det inte är en kittlande nyhet, men inte desto mindre en bra nyhet! En nyhet som kan avgöra om jag (och andra) vill lägga mina pengar på en sådan.

Visst vill vi alla ha häftiga nyheter som får oss att falla av stolen (och Apple har bjudit på en del sådana genom åren - jag minns rockringen och AirPort, det var tufft!), men även "små" förbättringar är ju välkomna.

En prissäkning på den nuvarande iPoden vore ju en annan bra nyhet, om än inte den heller speciellt kittlande...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-15 16:49

Kille-kill!

De må vara hänt att många (väldigt många som det verkar) går och köper iPod trots priset, precis som det finns andra som köper importDVDs för fyra-femhundra. Men man kan tjäna en hygglig slant på att vänta...och iPoden blir nog inte bara mer prisvärd utan mer välfylld!

Och att Apple har skämt bort oss med STORA "smällkarameller" är ju något som också ligger oss alla lite i fatet. Trotsallt tror jag att det blir bra i Tokyo av flera anledningar...

  • Medlem
  • 2002-03-15 17:15
Citat:

Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Är du hela jorden? Nej, trodde inte det.

Har du lärt dig den frasen på ett dagis? Det känns som det hör ihop med att man vevar upp ett finger...

Just nu händer det ganska mycket på tillbehörsteknikmarknaden (typ kamera, telefon och PDA) så om Apple lanserar en ny iPod, tycker jag det är rätt tråkigt i jämförelse med mycket annat. Det är allt.

Citat:

Skapades ursprungligen av: stfm:
Har du lärt dig den frasen på ett dagis? Det känns som det hör ihop med att man vevar upp ett finger...

Just nu händer det ganska mycket på tillbehörsteknikmarknaden (typ kamera, telefon och PDA) så om Apple lanserar en ny iPod, tycker jag det är rätt tråkigt i jämförelse med mycket annat. Det är allt.

Tänkte mer på att när du pratar så verkar det som om du pratar för resten av alla möjliga iPod köpare. Som jag nämnde innan, för vissa kanske just en 20GB iPod är en kittlande nyhet.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Clavius:
Det är ingen som har funderat på om Apple skulle lansera en s.k. "iPen" - någon slags variant på cPen som redan finns idag... Nu har man ju klarat av iMovie (film), iPhoto (bilder), iTunes (musik) och iDVD...varför då inte ren texthantering också? Papper och penna kommer inte att försvinna i första taget så varför inte göra alla medier mer kompatibla med varandra.

Finns för övrigt till Mac nu också. http://www.cpen.com

Ciryon

Ett litet inlägg angående iPoden. Om man jobbar med musik (dvs ljudteknik eller musikproduktion) så erbjuder iPoden möjligheter som ingen annan produkt jag har sett kan erbjuda. En polare till mig har en iPod med ett optimerat Mac OS samt en version av ProTools på sin iPod. Eftersom iPoden är boot-bar så kan han sätta sig vid vilken FW-mac som helst och arbeta med sina projekt. Kanske inte verkar så mycket för den oinvigde, men möjligheten att sitta med ett för ändamålet optimerat system är ovärderlig i de flesta sammanhang. Dessutom har man själv plug-ins som man är van att arbeta med och alla dessa följer själklart med på iPoden. Bara de möjligheter detta erbjuder i det lilla format som iPoden har, gör att jag så snart min ekonomi erbjuder skall skaffa mig en iPod. Att den dessutom sekunderar som MP3-spelare ser jag som en fet bonus.

I detta fall är hårddiskkapaciteten av högsta vikt och kan Apple klämma ur sig en 20 Gigare så är det mer än välkommet...

/Jont Olof

  • Medlem
  • 2002-03-18 00:38

Varför inte köpa en 60GB firewiredisk till samma pris? Förvisso är den lite större, jag vet inte vad smådiskar kostar. Man får väl ändå lov att säga att hårddiskfunktionen är sekundär MP3-funktionen på en iPod.

Citat:

Skapades ursprungligen av: stfm:
Varför inte köpa en 60GB firewiredisk till samma pris? Förvisso är den lite större, jag vet inte vad smådiskar kostar. Man får väl ändå lov att säga att hårddiskfunktionen är sekundär MP3-funktionen på en iPod.

Jag håller med dig. Det var självklart inte så jag menade, men om man vill ha en motivering till varför man skall ha mer hårddiskutrymme, så hade jag en sådan...

Själv tycker jag iPoden rockar stenhårt. Det ända jag tycker är synd är att den inte kommer med någon passande påse av något slag. Den blir ju som tidigare behandlats ganska lätt repad!! Men å andra sidan kan man ju be någon god vän att sy en sådan åt en...

/Jont Olof

Snabb notis: Enligt Think Secret kommer Apple ej att streama Steve Jobs keynote över Internet.

Citat:

We´re told Apple has no plans at this time to stream or broadcast via satellite the keynote from Japan, as it has previously done

Mina förutsägelser:

Det presenteras inte:

* ny PowerMac
* ny iPod
* G5 processerorer
* ny version av Mac OS X som förbättrar hastigheten

Det presenteras:

* nytt Digital Hub program från Apple
* OS X versioner av befintliga program (Photoshop, Dreamweaver t.ex.)
* väldigt mycket av sånt vi redan känner till
* väldigt lite ny hårdvara
* en PDA av något slag

Just nu så har Apple en väldigt bra serie nya (eller väldigt nya) produkter som bara ska pumpas ut de närmaste månaderna. Strategin bygger därför på att få så mycket Mac användare så möjligt att gå över till OS X och få så många PC användare så möjligt att upptäcka vad Apple har att erbjuda. Lite nyheter, mer exponering av vad som finns.

För övrigt tror jag inte Apple vill få OS X särskilt mycket snabbare, hur ska man annars kunna sälja nya snabba datorer om ett år?

Detta är bara spekulationer naturligtvis.

Ciryon

[ 19 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: ciryon ]

  • Medlem
  • 2002-03-19 16:13
Citat:

Skapades ursprungligen av: ciryon:
För övrigt tror jag inte Apple vill få OS X särskilt mycket snabbare, hur ska man annars kunna sälja nya snabba datorer om ett år?
[ 19 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: ciryon ]

Det är nog inte helt korkat tänkt av dig. Alla snackar om att Apple datorer har lång livslängd, och så har det varit. Det finns folk som sitter med de första PPC. Naturligtvis tycker inte Apple det är så bra. OS 9 går att köra på rätt gamla burkar, medan OS X direkt tar avstånd från burkar som är hyffsat nya. Slump? Think not.

Generationsskiften är det kanske inget direkt fel på iofs, bara de inte kommer för ofta.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Ola O:
Jag är helt övertygad om att PB G4 kommer att uppdateras. Det finns INGET som talar emot det.

Alltid roligt att citera sig själv!

Macpressen

Nåt fuffens håller Apple på med iaf...

"What´s behind the Apple curtain?"

http://www.wired.com/news/technology/0,1282,51187,00.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-20 18:42

Bered er på en liten överraskning.

  • Oregistrerad
  • 2002-03-20 21:33

Blir det inget keynote streamat i QTTV???

>>Bered er på en liten överraskning.

Kan du utveckla detta lite vidare, Clavius ? Eller försöker du köra med "Apple-Hype-It-All-To-The-Mac(s)" taktiken ?

Om det inte kommer ny maskinvara så måste det kompenseras av annat. Jag hoppas på QT6 och lite annat lull-lull, kanske inte så troligt men ... Steve åker väl inte ända till Japan helt utan anledning ?

Vilken tid tar tillställningen i Tokyo fart ? Japsen är ju igång före oss, man vet ju att börsen i Tokyo alltid är halvvägs vid 7 snåret här i sverige ...

/hegge

Citat:

Skapades ursprungligen av: -David-:
Blir det inget keynote streamat i QTTV???

Nope, kolla Jons inlägg längre upp eller läs här.

Bevaka tråden