Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överadministration av 99mac.

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-01-03 11:25
Citat:

quote: Det finns alltid saker att förbättra. Men handen på hjärtat. Varför är det 2-4 personer som alltid återkommer med samma klagomål? Men inga andra?

Kanske inga andra som vågar eller orkar vad vet jag. Men det är kanske lite lätt symptomatiskt att varje gång jag förklarar var jag står i frågan (det torde vara klart numera) får jag små intressanta meddelanden från de som håller med men inte driver sin ställning av varierande skäl.

Problemet är inte modereringen i sig utan det godtycke som upplevs. Hur man ska komma till bukt med det kan ju diskuteras.

Citat:

quote: En del disskusioner börjar inte med politik utan utmynnar eller rör vid ämnet. Men det är en skillnad mot att börja en tråd som har rent politiskt innehåll.

Om det ovan var relaterat till mitt exempel (vilket jag antar) ser jag inte skillnaden mellan de två. Även därför jag mailledes bad moderatorn som tog bort tråden förklara.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-01-03 12:08
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Lukas:
Men det är kanske lite lätt symptomatiskt att varje gång jag förklarar var jag står i frågan (det torde vara klart numera) får jag små intressanta meddelanden från de som håller med men inte driver sin ställning av varierande skäl.

När jag läser detta blir jag lite nyfiken på vad det är för varierande skäl. Jag kan förstå om man är en blyg person eller om man har upplevt sig som tidigare orättvist behandlad av en moderator/admin men det är någonting i mig som tycker det är fegt att skicka privata meddelanden i det tysta och samtidigt inte stå för det i rampljuset. (Trots allt sagt med respekt för den som agerar just så, det kan ju finnas skäl som jag inte känner till.)

[ 03 Januari 2003, 12:08: Meddelandet ändrat av: Khedron ]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-03 15:12
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Khedron:
De som skapade 99mac och som sköter om sajten strävar troligen efter ett visst stuk/känsla här.

Det tror jag också och jag skulle vilja höra vad man vill ha.
Vad är mottot för 99mac.com?

/ Terhi

Då jag modererar Livstil så försöker jag vara så "liberal" som möjligt. Jag försöker hellre fria än fälla. Detta kan naturligtvis betraktas som godtyckligt ibland, i synnerhet av dom som blivit modererade. Det är definitivt inte min mening att vara orättvis och jag försöker låta mina egna privata åsikter styra detta så lite som möjligt.
Det kan också gå några dagar då jag inte hunnit läsa alla inlägg på 99mac - Livsstil. Ofta sker modereringen på uppmaning från andra medlemmar.
Ni som alltid hänvisar till hur många medlemmar som kontaktar er då någon blivit modererad eller avstängd borde se hur många medlemmar som kontaktar moderatorerna och ber dom rensa...
Vi försöker så gott vi kan jobba för att 99mac skall vara en trevlig plats för att diskutera i huvudsak macrelaterade frågor. Livsstil finns för att lätta upp den tekniska stämningen och för att ge en chans att lära känna varandra. Den finns inte till för att skapa osämja och för att diskutera frågor som säkert splittrar oss.

Jag såg i går kväll en mycket bra dokumentär om Kinas bästa dansare. Hon var ursprungligen en han som 1995 genomgick ett könsbyte. Operationen gjordes i Kina. Hon leder idag bl.a. Shanghais balett och är naturligtvis tvungen att jobba ihop med partiet/politbyrån.
Hon ansåg att hon var en fri människa i det kommunistiska Kina. Hon sade vidare något som jag upplevde som mycket klokt: "Även om man har ett begränsat utrymme så kan man utveckas och fritt röra sig i detta utrymme."
Se 99mac som ett begränsat utrymme där ni kan röra er fritt innom de satta gränserna.

God fortsättning på det nya året!

/Micke
Moderator

Lugn, lugn.

Förstå att det var en metafor. Inte en hyllning till ett kommunistiskt Kina.
På det sättet tycker jag det var en bra liknelse.

Överlag tycker jag att Micke W gör ett bra jobb.

Ta forumet nu som det är och lev vidare, skriv på och ha roliga, intressanta diskussioner.

Om inte så byt till ett forum som har de regler ni gillar bättre.

Så är det ju i livet. Man kan inte få ALLT på sitt sätt.

/G

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-04 11:07

Jag tycker Micke W gör en bra jämförelse mellan Kina och 99mac.

En påminnelse om några av 99macs regler:
- Du får inte prata politik.
- Moderatorerna bestämmer vad som är politik.
- Du får inte kritisera reglerna
- Du får inte prata om de som blivit utslängda
- Trådar stängs utan motivering
- Obekväma medlemmar Medlemmar blir registrerade.

Välkommen till Mini Kina!

Axel:

Du är inte tvingad till att stanna här.

DET är en viktig skillnad emellan Kina och 99mac

Lägg av nu.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-04 11:16

När det gäller vad som är politik eller inte finns det en stor gråzon. Diskussioner som från början inte alls är politiska kan efter ett antal inlägg röra sig allt mer mot politik. Då reglerna säger att det är förbjudet att diskutera politik måste någon göra bedömningen vad som är politik och inte. Moderatorerna gör enligt mig detta jobb alldeles utmärkt. Stämningen blir oftast mycket bättre på ett forum om man låter bli att diskutera politik och liknande ämnen. 99mac är inte ensamma om att ha dessa regler.

Att vissa inlägg av vissa användare försvinner är också bra. Cheesemac/BigMac/Fredriks korkade inlägg och påhopp är exempel som vi klarar oss bättre utan. Om någon hoppar på någon annan avnändare är det nog inte så roligt för den påhoppade om det får stå kvar.

Som jag sagt tidigare, vill du diskutera t.ex. politik eller piratkopiering? Gå till ett fora för dessa ämnen. De passar inte in här på 99mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-04 11:18

Lungt Gambit! Jag gillar 99mac. Till 99%. Annars skulle jag inte skriva eller läsa på detta forum. Det förstår du. Jag önskar att du inte byter forum. Dina inägg är ofta både bra och roliga.
Mike W gör en bra jämförelse. Det är allt jag säger.

Heh...det var inte jag som skulle byta forum. Jag trivs. Du missförstod nog mig.

Jag sa att de som tycker att 99mac har för hårda regeler är inte tvingade att vara kvar här och att DET var en av de stora skillnaderna emellan Kina och 99mac.

Skitsamma

Jag ber om ursäkt ifall någon inte förstod min jämförelse och kan ta den på "rätt" sätt. Man kanske måste se dokumentären för att förstå vad jag menade.
Tyvärr visar det sig igen att det också alltid finns folk som inte vill förstå eller rättare sagt, vill missförstå, så att de kan göra påhopp och skapa konflikter.
Det skulle göra mig glad så här i begynnelsen av ett nytt år om alla skulle anstränga sig för att försöka förstå vad folk säger och försöka hitta det positiva i stället för att alltid söka efter negativa aspekter i skrivelserna.
Det skulle vara trevligt om år 2003 skulle bli ett år utan tarvliga påhopp på varandra på 99mac.

Som sagt, god fortsättning!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-01-04 14:36

Hejhejhej, lugn och fin nu.

Att göra en jämnförelse med det kommunistiska Kina kanske är lite känsligt, vad jag tolkar det som är dock att vi har i allmännhet kanske lite för lätt att bara se begränsningarna istället för att se de rika möjligheter vi har inom ramen för regelverket.

Nivån börjar nå Taiwan-status nu - kan vi inte bara vara snälla mot varandra och använda ett någorlunda sunt omdömme i inläggen ??? Kanske skulle ett policydokument med råd inte skada oss då vi är bortåt 2.500 personer vars åsikter naturligtvis lätt kommer att kolidera ?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-01-04 14:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
Nivån börjar nå Taiwan-status nu

Dagens till Olle för den texten!

[ 04 Januari 2003, 14:58: Meddelandet ändrat av: Khedron ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-04 14:59

Tycker att nivån är bra. Däremot så tycker jag att alldeles för många diskussioner glider bort från ämnet. Inga problem i forumet Livstil men lite mer tysk ordning i de andra kanske vore nått.

Edit: stavning

[ 04 Januari 2003, 15:00: Meddelandet ändrat av: acke ]

Det stora problemet i mina ögon är:

1. Alla som inte fattar att detta är ett forum som drivs av en privatperson.

2. Att deltagande bygger på att man accepterar de regler som har satts upp av den/de som driver forumet.

3. Att det är frivilliga som donerar sin tid (som moderatorer) som hjälper till att skapa en bra upplevelse för de som deltar i detta forum, precis som en bra värdinna/värd på en fest skulle göra.

4. Att det inte hör till trevligt uppförande någonstans att klaga på hur frivilliga arbetar. Är man inte nöjd så räcker man upp handen och erbjuder sin hjälp, eller så håller man sig borta härifrån.

Jag tycker det är tröttande att det dyker upp en PK-tomte i veckan på rymmen från IOGT-NTO årsmöte och klagar på censur, raderade trådar, yttrandefrihet och vad dumma alla frivilliga är som jobbar med det här är.

Om någon tycker att detta forum inte passar så skaffa ett eget webbforum!

Så, det var mina åsikter i ämnet.

/Ola

Kan inte annat än att hålla med.
Så ÄR det överallt på forum, irc, e-listor etc, etc.

Ps: Micke W. syftade du på mig?

/G

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-04 17:57

Det är *bra* att moderatorerna raderar olämpliga poster och tar bort användare som bara muckar gräl. Naturligtvis bör odygdspåsarna får en ordentlig tillsägelse först, men om de fortsätter att sprida osämja och sabotera bör de portas från detta etablissemang tycker jag. Heder åt moderatorerna.

Reglerna är bra och har sett till att 99mac är fritt från det vanliga skitsnack om redan torpederat Macworld US och vilket tvinga dem att ta bort två av sina mest populära med också svårt nedlusade forum: Mac Gabbery och General Gabbery.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Ps: Micke W. syftade du på mig?

/G

Nej, nej, nej...
Vad fick dig att tro det?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Det stora problemet i mina ögon är:

1. Alla som inte fattar att detta är ett forum som drivs av en privatperson.

2. Att deltagande bygger på att man accepterar de regler som har satts upp av den/de som driver forumet.

3. Att det är frivilliga som donerar sin tid (som moderatorer) som hjälper till att skapa en bra upplevelse för de som deltar i detta forum, precis som en bra värdinna/värd på en fest skulle göra.

4. Att det inte hör till trevligt uppförande någonstans att klaga på hur frivilliga arbetar. Är man inte nöjd så räcker man upp handen och erbjuder sin hjälp, eller så håller man sig borta härifrån.

När man är värd och bjuder in folk i sitt hem har man rätt att ha vilka ordningsregler man vill. Det måste vi acceptera som goda gäster.

Men en god värd visar också en viss tolerans och respekt mot sina gäster. Naturligtvis ska reglerna användas, men man kan lägga in uppmaningar om bättring först, och stänga diskussioner bara som nödlösning. Enstaka inlägg med olämpligt innehåll (grova personangrepp, reklam, serienummer) ska man så klart ta bort, men att radera en hel diskussion, det är en extrem åtgärd som praktiskt taget aldrig borde hända. Det skapar irriation och dålig stämning.

Bevaka tråden