Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny regel för 99mac.com!

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Mattias Bengtsson -:
Jag tycker att det är en dålig regel. Dessutom är det en regel som - igen - begränsar yttrandefriheten. Nu funkar inte längre argumentationen "detta är ett macforum", nu har det förändrats till saker man inte får tycka regelbundet om man inte tydligt förespråkar Mac i en undermedveten ton. Det är fruktansvärt dåligt! Det måste finnas en bättre gräns.

MVH Mattias

Jag tycker också att regeln inte verkar bra på grund av att det känns lite "hylla mac" över den (lite hårddraget, men jag kan inte förklara det bättre just nu).
Men jag håller inte med om att yttrandefriheten inskränks.
Ingenting som Martin gjort hittills strider mot yttrandefriheten eller grundlagen i egentlig mening. Det är Martins fulla rätt att skapa ett forum som bara handlar om Mac - och kanske till och med hyllar Apple och Mac om det är det han vill (vilket jag inte tror).
Martin har ingen skyldighet att tillgodose alla parter i det här forumet. Vill han inte ha debatter om politik och religion (eller vilket ämne det nu ska vara), ja då har han rätt att stoppa det.
De som inte tycker om ett sådant handlande, har lika stor rätt att skapa ett eget forum som bara handlar om politik och religion. Eller ett forum som förklarar att Macintosh är den sämsta datorn i hela världen och PC bäst. Men inte heller de har skyldighet att hålla en total yttrandefrihet på sina forum. Om de inte vill det själva, vill säga.

/Simon

Att Mac Vs Pc brukar balla ur är att båda sidorna slänger ut massa saker som inte stämmer alltid med värkligheten.
Att dra alla över en kant är inte rättvis t.ex. att Pc är skit och inget att ha, funkar inte, får bara problem med dator, är ju så långt ifrån värkligheten som det bara går. Det finns båda sakerna hos Pc.
Lik väl gäller det Pc nissarna som hoppar på mac och slänger ut lika finna dumheter gör knappast saken bättre.
Man måste kunna vara självkritisk samt självmedveten att det finns andra sanningar än ens egen. Jag ska inte säga att jag är Guds bästa barn men jag försöker att kunna ta kritik från andra ( Vet ej om jag har lyckas så bra med det ).
Sanningen kan svida ibland när man inser att något plötsligt inte är som det ska vara, då går man i försvarsställning och försvarar sitt med allt som bara går fast man vet att det är fel.
Att det kommer in lite andra saker in i ett diskussion kan var bra.
Att bannlysa någon eller några för att det kan ha sagt sanningen ord om den andre är ren
Diktatur. Liksom inom Islam säger man något som inte är enligt ens egna regler så ser man till att bestraffa eller eliminera den personen fast det Han/Hon säger är sant.
Där av ser vi i västvärlden att islam är en ond religion men om sätter sig in i koranen så märker man att bilden är helt annorlunda då kommer man till en punkt där man skall avgöra vad som är fel Religionen eller dess heliga bok., utövarna, styrande kretsen eller helt enkelt drar alla över en kant. Vad är bekvämast att göra??

Onödig diskussion.

1. Moderatorerna bestämmer vilka regler vi skall ha. Den som inte kan rätta sig efter dem får söka sig annorstädes.
Så är det i ALLA forum där det finns moderatorer!

2.Snack om yttrandefrihet är löjlig. Regeln är till för bråkmakare som förstör stämmningen på forumet och tillslut riskerar att få andra som följer reglerna att dra någon annanstans eftersom det inte finns någon som säger stopp.

3. Att överhuvudtaget börja diskutera en regel i forumet är inte heller bra. Klagomål sker per mail eller privat msg till Moderatorerna.

4. Regeln är till för oss alla så att vi kan få fortsätta trivas i ett macforum som enligt mig är den trevligaste hittills...dvs, om folk följer reglerna, vare sig de gillar dem eller inte!

5. Vill ni ha yttrandefrihet?
Total sådan existerar inte på ett forum, i ett chattrum, på gatan eller på nätet, etc, etc, etc.

Gör er inte dummare än ni är med att påtala om att ni inte "får dissa mac någon gång på detta forum pga regeln" för det handlar inte om det här.
Ha lite mer förtroende för moderatorerna att de faktiskt kan skilja på konstruktiv kritik och folk som bara är här för att snacka ner mac och lever för att bråka samt ingenting hellre vill än att ställa till det för ett forum och dess besökare.
Ingen av oss mår bra utav det här.

Gambit

[ 07 September 2002, 14:16: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

Jag tycker att regeln i grunden är bra. Jag ser 99mac som en intresseförening som utan ekonomisk vinning agerar för att man gillar och är intresserad av Mac. Det är inte alls samma sak som att vi måste hylla allt Apple gör. Men själva medlemsskapet här skall komma ur ett positivt intresse för Mac och Apple. Om man saknar det grundkriteriet så är man inte välkommen. Egentligen är det konstigt att det överhuvudtaget behöver regleras eftersom jag aldrig skulle falla mig in att gå med i en ångloksförening för att i tid och otid förklara varför bilar är mycket mera överlägsna än ånglok, men alla är ju inte som jag, och dessvärre kändes regeln nödvändig och aktuell.

Jag gillar modererade forum som kan hålla sig inom dom givna ramarna hyffsat väl. Jag har för mig att www.macprat.nu startades för att det fanns medlemmar som av princip ogillade moderering och ramar. Så, om någon medlem här inte uppfyller 99macs krav kanske han/hon är välkommen där?

Till alla ni som direkt sätter alla taggar ut och skriker om "demokrati", "bort med cencuren" och annat PK-dravel: 99mac.com är inte ett demokratiskt möte i en beslutande församling där alla har yttrandefrihet. Tror man att här skall vi hålla frihetens och demokratins fana högt och ge plats åt varenda tomte i lingonskogen med åsikter så är man helt fel ute.

99mac är mycket lämpligare att jämföra med en fest där några människor har samlat ihop lite andra människor som har samma intresse. Syftet med sammankomsten är att ha trevligt och dryfta gemensamma intressen (dvs sådant som förenar, inte sådant som delar) och få lite hjälp eller erbjuda goda råd.

Dyker det upp något socialt ufo som har en otrevlig attityd och som framförallt inte delar det gemensamma intresset eller begriper vad syftet med sammankomsten är, så är det i mina ögon helt logiskt att värdarna för sammankomsten håller lite ordning och reda och diskuterar hyfs och fason med dessa personer, eller helt enkelt hänvisar dem till en massa andra tomte-träffar alldeles runt hörnet. En community som drivs av privatpersoner skall inte ha andra ambitioner än det jag beskriver ovan och behöver inte ha det heller.

Så jag tycker det är precis som mitt inlägg lite högre upp om Alf Svensson och MC-klubbar och annat. Har man inte ett genuint intresse av att bidra på ett posivit sätt till sammankomsten då finns det ju inte annat man kan göra än att bidra på ett negativt sätt och sådan har vi inget behov av. Har man som enda mission i livet att övertyga hippies och konstnärer (för det är vi väl alla) om att deras val av datorplattform är helt fel och att PC äger, så bidrar inte det på något sätt till sammankomsten och därför bör man hänvisas till andra ställen där Mac-hatarna samlas (PC-siter sannolikt, duh). Där hittar man säkerligen själsfränder och kan ha det jätttrevligt i sin grupp, istället för den här som har ett annat mål.

Regeln är utmärkt. Man får kritisera Apple och Macintosh här men syfte och avsikt med kritiken är det som avgör huruvida man passar här. Vem som skall avgöra detta är som vanligt moderatorerna, någon skall ha sista ordet i en debatt och det är dom. Söker du oinskränkt yttrandefrihet på internet så sätt upp din egen dj-la server.

/Ola

[ 07 September 2002, 14:29: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Just på grund av att tid är bland det dyrbaraste jag har, så har jag gjort det till en princip att aldrig försvara en förlorad sak.

Det som förefaller lite märkligt är dock att flera stycken uttalar sig i ´försvar´ för att ägare Martin och övriga moderatorer skall ha tolkningsföreträde - (jag menar; det är ju alldeles självklart att den som modererar måste äga tolkningsföreträde). JUST därför, och bara därför, är det dumt att skapa en skriftlig regel vars ändamål är att bli av med EN person.

Ola formulerar det väl;

"Dyker det upp något socialt ufo som har en otrevlig attityd och som framförallt inte delar det gemensamma intresset eller begriper vad syftet med sammankomsten är, så är det i mina ögon helt logiskt att värdarna för sammankomsten håller lite ordning och reda och diskuterar hyfs och fason med dessa personer..."

Exakt som du beskriver bör det gå till. Att däremot sätta sig ned och fundera ut en skriftlig regel om hur man skall tillse att någon som är lika välkommen som en kackerlacka på en bröllopstårta, inte återkommer, anser jag, faller på sin egen orimlighet. Överlåter man tolkningsföreträde åt moderatorer, så finns det väl ingen anledning att vurma för regler. Särskilt INTE när regeln är till för att göra sig av med en oliktänkande person. Det är mera rakryggat - anser jag - att säga till vederbörande; "Dina åsikter uppskattas inte, och upplevs som konstant provocerande. Dra!" än att, istället för att gömma sig bakom ett regelverk, skapa ett nytt.

Mattias

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-07 16:05

Det handlar enligt min mening inte alls om att bli av med en enskild person. Det handlar om att hindra somliga individer från att angripa medlemmarna personligen, förstöra forumets rykte och anseende eller sabotera den goda stämning som råder här.

Om sådana odygdspåsar och missdådare emellertid skärper sig, gör avbön och i fortsättningen uppför sig väl och inte skapar dåliga vibbar bör de naturligtvis få stanna.

Men ett tillägg borde kanske göras. Efter tre varningar ska man definitivt hamna i utvisningsbåset på obestämd tid anser jag. Vad sägs om det?

  • Avstängd
  • 2002-09-07 16:11
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Det handlar om att hindra somliga individer från att angripa medlemmarna personligen, förstöra forumets rykte och anseende eller sabotera den goda stämning som råder här.

Försöker du antyda att den nya regeln är riktad mot dig?

Jösses amalia, vilken dålig regel!

Syftet med 99mac trodde jag var att diskutera Mac-plattformen. I mina ögon så är inte Macintosh perfekt, men det är det system jag använder allra mest. Jag tycker att det finns anledning att jämföra Mac OS (X) med andra OS.

I vilken diskussion som helst så får man väl gå in med vilken åsikt som helst och ingen lyssnar väl på dumma saker och "flamebaits" eller? Om det är tydligt att nån försöker retas - så varför ens reagera?

Skulle vara schysst med ett poängsystem som på Slashdot om man tycker intressanta trådar dör pga "troll".

Från Infopops hemsida:
"Member Ratings - The UBB.classic™ software allows community members to rate one another using a star system. Members can opt out of the ratings system, and the Administrator can disable the feature. "

Citat:

quote:Det handlar enligt min mening inte alls om att bli av med en enskild person. Det handlar om att hindra somliga individer från att angripa medlemmarna personligen, förstöra forumets rykte och anseende eller sabotera den goda stämning som råder här.

Om sådana odygdspåsar och missdådare emellertid skärper sig, gör avbön och i fortsättningen uppför sig väl och inte skapar dåliga vibbar bör de naturligtvis få stanna.

Du mondo65 har väl inte heller varit helt subjektiv i följande trådar:

Klarspråk med S_W!
MHz myten igen.

Det är sällan ens fel att två träter!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: S_W:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Det handlar om att hindra somliga individer från att angripa medlemmarna personligen, förstöra forumets rykte och anseende eller sabotera den goda stämning som råder här.

Försöker du antyda att den nya regeln är riktad mot dig?

Det är just det här vi snackar om.
Du gav nu ett tillfälle för alla att se hur man bla helst inte göra inlägg-att göra sig lustig över andra med personliga påhopp.

Regler behövs.
För allas trevnad och för fortlöpande hövlighet.

Om det inte finns regler för oss alla riskerar ett forum att balla ur och resultatet blir att folk (jag bland andra) drar istället för den som medvetet går ut för att ställa till det och njuter utav det.

Gambit

Fredrik Holmqvist skrev:
Jösses amalia, vilken dålig regel!
Syftet med 99mac trodde jag var att diskutera Mac-plattformen. I mina ögon så är inte Macintosh perfekt, men det är det system jag använder allra mest. Jag tycker att det finns anledning att jämföra Mac OS (X) med andra OS.

Det finns ingen relation till vad du skriver och vad denna regel handlar om.

Det är naivt att tro att man inte behöver regler för ett forum som gör att man kan hindra att vissa människor kommer till ett specialforum och för att bara ställa till med trubbel helt medvetet.

Vi har haft många trådar nu som spårat ur för att just detta har ägt rum.
Resultatet är söndring och dålig stämning.

Igen: Ha lite bättre förtroende för moderatorerna att bedömma när denna regel skall göra sig gällande.

Gambit

[ 07 September 2002, 17:25: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

Jag håller med Mattias Bengtsson till fullo i allt han sagt i denna tråd. Han har uttryckt det väl. Regeln är inte genomtänkt.

På ett personligt plan har jag dessutom haft stort utbyte av många inlägg som S_W skrivit. Han har värdefulla synpunkter att tillföra forumet. I likhet med många andra upplever jag hans ton som arrogant, men det gör inte innehållet mindre intressant.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
*Applåderar med båda händerna samtidigt.*

ehh....hehe...mondo.....kan man applådera med en hand? hehe....

But whata heck.... Stora applåder från mig med.

Jag har inte varit delaktig i de diskussioner som skall vara särskilt hetsiga. Letade runt lite, "Skulle en Mac vara svårmekad?", verkar vara en sådan. Kan dock inte känna mig ett dugg upprörd.

Jag får allergi när man vill inskränka vilka åsikter som är ok eller inte. Privat forum eller inte, är det inte 1000+ användare här? Ryser verkligen.

Skulle bra mycket hellre se att rena olagligheter stängdes av, men att arroganta och på andra sätt ointressanta inlägg fick betyget "-1" eller nåt av moderatorn. Man kan välja på vilken nivå man vill läsa. Visst går det?

Då skulle alla som vill ha en kvalitetsdiskussion få ha det, samt de som vill läsa allt kunna göra det. Kanske naivt, men såna är vi utopister.

99mac ser jag som en klubb för mac-ägare och liksom alla andra typer av klubbar så träffas man och pratar runt sitt intresse.

Det hör ju liksom till att en klubb håller sitt märke högts - ibland till dumhetens gräns må så vara. Vem skulle t ex komma på tanken att prata SAAB i Volvoklubben?

Öppen debatt och fria ordet i all ära jag kan dock inte fatta vitsen av att scrolla runt på en 99% mac klubb och bara göra inlägg om PC-prylar...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
99mac ser jag som en klubb för mac-ägare och liksom alla andra typer av klubbar så träffas man och pratar runt sitt intresse.

Det hör ju liksom till att en klubb håller sitt märke högts - ibland till dumhetens gräns må så vara. Vem skulle t ex komma på tanken att prata SAAB i Volvoklubben?

Öppen debatt och fria ordet i all ära jag kan dock inte fatta vitsen av att scrolla runt på en 99% mac klubb och bara göra inlägg om PC-prylar...

Tillägg:
1. Där det alltid utbryter bråk och osämja som spårar ur.

2. Där en allmänn arrogans och ohövlighet återkommer som ett brev på posten.

3. När man undrar om varför vissa endast besöker trådar och börjar snacka om PC och hur Macen är underlägsen i de flesta fall.

3. När man undrar om varför dessa personer som skriver sånt envisas med att komma tillbaka hela tiden och försöka vrida en tråd till något helt annat en det ursprungligen handlade om dvs. tillslut om PC...då det faktiskt finns PC-forum att gå till.

4. När man börjar undra om vissa är ute efter att ställa till med osämja bara för att de inte har något annat för sig.

Upplever jag det fel eller?

Gambit

[ 07 September 2002, 18:51: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-07 18:59
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Onödig diskussion.

1. Moderatorerna bestämmer vilka regler vi skall ha. Den som inte kan rätta sig efter dem får söka sig annorstädes.
Så är det i ALLA forum där det finns moderatorer!

2.Snack om yttrandefrihet är löjlig. Regeln är till för bråkmakare som förstör stämmningen på forumet och tillslut riskerar att få andra som följer reglerna att dra någon annanstans eftersom det inte finns någon som säger stopp.

3. Att överhuvudtaget börja diskutera en regel i forumet är inte heller bra. Klagomål sker per mail eller privat msg till Moderatorerna.

4. Regeln är till för oss alla så att vi kan få fortsätta trivas i ett macforum som enligt mig är den trevligaste hittills...dvs, om folk följer reglerna, vare sig de gillar dem eller inte!

5. Vill ni ha yttrandefrihet?
Total sådan existerar inte på ett forum, i ett chattrum, på gatan eller på nätet, etc, etc, etc.

Gör er inte dummare än ni är med att påtala om att ni inte "får dissa mac någon gång på detta forum pga regeln" för det handlar inte om det här.
Ha lite mer förtroende för moderatorerna att de faktiskt kan skilja på konstruktiv kritik och folk som bara är här för att snacka ner mac och lever för att bråka samt ingenting hellre vill än att ställa till det för ett forum och dess besökare.
Ingen av oss mår bra utav det här.

Gambit

You´re my idol !! *kramkram* riktiga visdomsord.
Jag tycker regeln är en redan oskriven regel!
Uppenbart att sådana användare bör bli utslängda, att bli helt upprörda över att få regeln skriftligt tycker jag är löjligt.
Jag trivs här, gillar stämningen och de flesta användarna... men precis som de flesta säger så har stämningen blivit sämre på senare tid.. mer påhopp, göra narr av folk etc.
Jag är mer än glad att tråden skapades och att vi fått vädra ämnet lite... (även om jag tyckte första inlägget var lite onödigt då jag som sagt tycker det är en uppenbar regel som redan gäller, *puss* martin, heh

We´ll, keep up the fight gambit!! Läser vidare med nöje!!
Mvh

Skapades ursprungligen av: Gambit:
Upplever jag det fel eller?

Det är ju den känslan man får... tyvärr...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Holmqvist (HelloOpenWorld):
Skulle vara schysst med ett poängsystem som på Slashdot om man tycker intressanta trådar dör pga "troll".

Det där är faktiskt ett mycket bra förslag, men frågan är om inte detta är ett för litet forum för att slashdotmetoden ska fungera här. Där är det i alla fall så att:

* Alla användare har "Karma" beroende på hur bra saker de har skrivit och hur aktiva de är på forumet.

* De som har hög Karma för då och då vara moderator för ett par dagar.

* Moderatorerna bedömmer inlägg i en skala -1 till +2 (och en liten kommentar, t.ex. "interesting", "insightfull")

* När man besöker sidan så ser man de inlägg som har högst "betyg".

Detta kanske låter krångligt, men fungerar fantastiskt bra på Slashdot och även t.ex. MacSlash.

Ciryon

Ivar skrev bla:
We´ll, keep up the fight gambit!! Läser vidare med nöje!!
Mvh

Errrr, tack för det

Hoppas dock vi slipper läsa vidare om just "detta" eftersom regeln borde vara ganska solklar och nu är den ditsatt.

Har själv "trampat i klaveret" en gång och blev hänvisad till moderatorn och vissa specifika regler.
Jag kanske inte höll med om allt in i minsta detalj just när det gällde regeln kontra vad just jag hade skrivit om men det var inget mera snack om det...svalde min stolthet och gick vidare och försöker respektera detta forums regler.

Jag gillar skarpt 99mac och skulle känna det väldigt tråkigt om jag nödgades sluta komma hit för att folk inte vill bry sig om ramarna eller vad moderatorerna försöker hålla.

Hoppas vi alla slipper det.

Gambit

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-09-07 20:06

Du Gambit, du skrev tidigare att det var löjligt att överhuvudtaget diskutera den nya regeln här eftersom moderatorerna bestämmer här. En förödande inställning; jag tror att all parter mår bra av att höra kritiska synpunkter. detta är förvisso ingen demokratisk institution, men SAMTAL kan ALDRIG vara fel. detta som en parantes eftersom du alltid varit en frisk fläkt här!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-07 20:30

<Här kommer ett relaxat inlägg i trevlig samtalston. Med en extra för att ingen ska känna sig provocerad.>

Taz_1999: "99mac är mycket lämpligare att jämföra med en fest..."

Din "fest-analogi" är ganska bra. Martin har bjudit in 2000 vilt främmande människor till en fest. Det enda de har gemensamt är att de är intresserade av MAC.

Själv har jag aldrig blivit utslängd från ett kalas pga av att jag tagit upp ett samtal om PC vs MAC, religion, politik eller något annat som är bannlyst här. Och det tycker jag inte att man ska bli härifrån heller. Om det har blivit otrevligt någon enstaka gång, har det berott på att vederbörande förtärt en för stor mängd alkohol vid tillfället.

Men jag förstår att du med "fest" menar ett partimöte eller religiöst möte. Där instämmer jag med att man inte har speciellt stor tolerans för avikande åsikter. Jag har tidigare varit politiskt aktiv och sett hur lågt till tak det kan vara på ett partimöte. Hoppas dock innerligt att detta inte blir detta forums öde.

Däremot har jag sett hur folk har blivit utslängda från fester pga oförskämdheter och personangrepp. Och det tycker jag borde fungera bättre även här.

Jag har en regel som kunde ersätta ALLA på detta forum: Bete dig som om du är på fest. Annars åker du ut. Och sedan är det upp till moderatorerna att arrangera en så kul/intressant fest för så många som möjligt.

Med lite tur så bjuder Martin in oss alla till ett kalas som inte bara är för rygg-dunkare och ja-sägare!

Skapades ursprungligen av: Axel von Matern:
...Med lite tur så bjuder Martin in oss alla till ett kalas som inte bara är för rygg-dunkare och ja-sägare!

Off topic, tycker jag!

Eftersom regeln inte handlar om att de som inte är ja-sägare inte är välkomna hit.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
Du Gambit, du skrev tidigare att det var löjligt att överhuvudtaget diskutera den nya regeln här eftersom moderatorerna bestämmer här. En förödande inställning; jag tror att all parter mår bra av att höra kritiska synpunkter. detta är förvisso ingen demokratisk institution, men SAMTAL kan ALDRIG vara fel. detta som en parantes eftersom du alltid varit en frisk fläkt här!

Om en regel skall snackas om så är det med moderatorerna, inte här.

Snacka på bara...men med dem och inte i 99mac-forumet nödvändigtvis.

Att sedan som i denna tråd ifrågasätta en regel in absurdum är att underminera deras trovärdighet.

Den trovärdigheten kanske du en vacker dag vill åberopa för egen del då du behöver hjälp.

Gambit

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-09-07 21:46
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
Du Gambit, du skrev tidigare att det var löjligt att överhuvudtaget diskutera den nya regeln här eftersom moderatorerna bestämmer här. En förödande inställning; jag tror att all parter mår bra av att höra kritiska synpunkter. detta är förvisso ingen demokratisk institution, men SAMTAL kan ALDRIG vara fel. detta som en parantes eftersom du alltid varit en frisk fläkt här!

Om en regel skall snackas om så är det med moderatorerna, inte här.

Snacka på bara...men med dem och inte i 99mac-forumet nödvändigtvis.

Att sedan som i denna tråd ifrågasätta en regel in absurdum är att underminera deras trovärdighet.

Den trovärdigheten kanske du en vacker dag vill åberopa för egen del då du behöver hjälp.

Gambit

Jag tycker det är precis det vi gör - snackar om regeln...du också tycks det som. Det är helt i sin ordning; vi har behov av att vädra saker och ting och det är inte j a g som ser ett fel i detta.

PJW:

Du får gärna göra dig lustig på min bekostnad.

Det viktiga är redan sagt ovan.
Därmed finns inget mer att tillägga ifrån mig i denna "fråga".

Gambit

Hahaha! Vi är inte ensamma. På www.gnuheter.org har just röstats om "Vad ska Gnuheter göra med trollen?" resultatet (hittills) är:

Slänga ut dem. 13 %
Kontakta deras arbetsgivare. 6 %
Posta deras IP-nummer. 21 %
Moderera diskussionerna. 14 %
Införa tillitssystem. 7 %
Ingenting. 35 %

Det är alltså fler som vill stoppa dem än låta dem hålla på. Posta IP och kontakta arbetsgivare rekommenderas knappast.
Jag har också lärt mej att Troll inte står för något inom folktron utan kommer från trålare.

http://www.gnuheter.org/pollBooth.php?thold=0&mode=flat&order=0&pollID=99&op=results ]Gnuheters omröstning[/URL]

Jag och Jon sitter nere i Malmö på väg mot Paris och har inte möjlighet att följa upp diskussionen till 100% och svara på alla frågor just nu.

Jag tror inte någon här egentligen tror att jag vill stänga diskussioner som handlar om att Mac-plattformen inte alltid är bäst i alla lägen. Alla har olika åsikter och har rätt att ifrågasätta t ex Macintosh plattformen - men det finns en gräns där en medlem deltar i diskussionerna här på 99mac.com bara för att skapa bråk.

Någon klagade på att yttrandefriheten är begränsad, och det stämmer. Vi fortsätter att tillämpa dom regler som gäller för forumet sedan tidigare - vilket också innebär att kritik mot reglerna skickas direkt till mig eller någon annan moderator.

Kommentarer? Maila gärna till mig:
[email protected]

(besvaras så fort jag kan - vi sitter i bilen en hel del dom närmaste dagarna - på väg mot AppleExpo 2002!)

Bevaka tråden