Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac stänger dörrarna vid 1.000 medlemmar?

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
En sak vi diskuterat bland guru:s är att stänga dörrarna för nya medlemmar samtidigt som vi passerar 1.000 registrerade medlemmar.
Därefter så fasar vi ut medlemmar som varit inaktiva (börjar ifrån medlem 1 och uppåt) och släpper in nya.
Kommentera!

Ett medlemstak på 1.000 medlemmar? Finns det tekniska skäl till just siffran 1.000? Annars är det en god ide att gallra medlemsregistret. Det är väl knappast fler än 100 medlemmar som kvalificerar sig som aktiva (jag är en av syndarna) så det torde snabbt bli plats för nya medlemmar.

Om det finns tekniska skäl till taket är jag för det - inte annars. Gallringen tycker jag att ni skall göra i vilket fall.

Mikael

  • Oregistrerad
  • 2001-12-02 22:11

Om man tänker så här: Sverige har 8 MILJONER invånare, kanske 8,5, kanske snart 9 ?! Min tanke är att åtminstone 100.000 svenskar kommer i kontakt med och gillar Macar? Eller är det mycket färre än så? Tragiskt, naturligtvis... men 5.000 proffsiga Mac-användare borde det väl finnas trots allt. Hur många prenumererar på MacWorld, Cap & Design (som ju är väldigt "pro-mac") och Macpressen ? Vad är upplagorna, det torde inte vara hemliga uppgifter.

Fotnot: Med "pro-mac" avser jag att de är positiva till Mac och ofta nämner Mac och genomsyrar tidningen med en anda som säger "det är Mac man ska ha". Det gör för övrigt även MM, Musikermagasinet (www.musikermagasinet.com) samt en del andra blaskor. Det är för övrigt trendigt att skriva "powerbook" i stället för "laptop" så det förekommer både här och var, t ex i Café, Nöjesguiden, mm. Som ett ställningstagande; ungefär som om att BMW exempelvis skulle haft en cool cabriolet med produktnamnet "M-Top", då skulle dessa blaskor skrivit att "en så´n dag som man gärna skulle åka runt med sin M-Top på Rivieran", för att liksom låta mer målande än att bara skriva "...sin cabriolet". Om nå´n förstod hur jag menade. Vad jag nu försökte säga...

Och lustigt nog är då detta mitt inlägg nummer 316, bara för att jag nämde BMW, är det inte märkligt?

[ 02-12-2001: Meddelandet ändrat av: pata ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: Simonsj:
Jag gillar inte det "elitistiska" tänkandet som ni, troligtvis omedvetet, använder er av.

Jag misstänker att det tvärtom är ett medvetet elitistiskt tänkande. Man vill inte ha vilka jävla losers som helst i sin klubb.

Nu är det loser mindre iallafall, fr.o.m. nu inhämtar jag min dagliga macinfo från andra (vänligt sinnade) källor.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Det vi funderar på att göra är att sortera ut de som inte bidrar med egna inlägg till förmån för nya "laddade" medlemmar.

Motiveringen är kvalitetshöjning. Om man vet att de "lataste" åker ut så kommer man, om man vill vara kvar (med skrivrättigheter, för att läsa behöver man inte vara registrerad) att anstränga sig för att inte ligga i riskzonen. Detta är en väl beprövad taktik på vissa större företag och skapar en kvalitets- och produktivitetshöjning, för vem vill bli av med sitt jobb?

Detta ökar naturligtvis risken för "jag håller med"-inlägg men det är en risk vi måste ta om vi vill höja kvaliteten och aktiviteten i forumet. Vi moderatorer har ansvaret för att hålla trådarna "rena" från dessa skräpinlägg.

Marcus, moderator Mac OS X

[ 29-11-2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Det där låter ganska knäppt. Det kommer ofelbart leda till att bruset ökar väsentligt och att kvaliteten allmänt sänks - det vill säga precis tvärtemot avsedd effekt.

M

Citat:

Skapades ursprungligen av: Mikael Pawlo:
Det där låter ganska knäppt. Det kommer ofelbart leda till att bruset ökar väsentligt och att kvaliteten allmänt sänks - det vill säga precis tvärtemot avsedd effekt.

Det verkar som om de flesta håller med ovanstående ställningstagande. Kan vi inte ha en omröstning?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-12-04 09:01

snälla folket.. tror det sysadmin menar är att vi skall släga ut dem som inte skrivit ett enda inlägg och bara är här och läser... newsflash för att läsa behöver man inte vara medlem.. så dom som inte postat ett enda inlägg inder sin vistelse här åker ut.. är det så svårt att acceptera?

UBB licens kostar pengar.. för att få mest nytta ut av dessa helt idiella pengar, som nåra arma krakar lagt ut för att ha igång detta underbara forum, skall komma till sin fulla nytta så sparkar dom ut folk som jag repiterar igen aldrig har postat ett enda inlägg...

jag antar om vi sen ändå kommer upp till 1000 aktiva medlemmar alta folk som har postat och postar nån gång i mellan åt. så blir dom illa tvugna att utöha licensen.. och jag och jag tror många fler i detta forum.. kommer bidra med en 50papp för att få in den licensen.. om det blir tvunget.. eller?

om inte, "take a hike"

tack för mig..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-12-04 09:06

men klart att dessa 50kr inte skall vara ett tvång förlåt mig i mitt förra mess.. jag trigga på alla cylindrar där.. nej.. sätt upp postgironr. så får man sätta in.. om man vill.. jag för en skulle sätta in.. tror det finns iaf en 100-300 till som skulle utan tvivel vilja sonsra en fetare licens om en sån skulle behövas.. eller..

Är det alltså så att licensen för UBB kostar mera pengar ju fler användare som är registrerade? Är 1000 användare en sådan gräns för högre kostnad?

Om det *bara* handlar högre kostnader så kan jag förstå tankarna bakom att rensa, dom som vill läsa kan ju fortfarande göra det. Men om det inte handlar om pengar så ser jag ingen skada i att folk är registrerade om än de bara läser. Att kräva inlägg kommer onekligen att generera onödliga skräpinlägg och risken är att vi missar ett och annat värdefullt inlägg från någon "läsare" som tycker tröskeln är för hög att omregistrera sig bara för att skriva ett inlägg.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Är det alltså så att licensen för UBB kostar mera pengar ju fler användare som är registrerade? Är 1000 användare en sådan gräns för högre kostnad?

Priser för UBB finns här

Det handlar inte om vad UBB kostar eller något i den stilen. Det är ett fast pris.

Men här kommer ett glädjande besked, lagom till jul och allt. Vi kommer inte att stänga registrationen av nya medlemmar... ber att få tacka för alla synpunkter kring detta.

[ 04-12-2001: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Verkar ju vara ett bra beslut!

Men jag tycker vi utvärderar det efter ett tag. Än så länge är ju detta forum såååå bra!

Anders

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-07-06 19:48

Om gränsen tusen sätts vore det väl idé att ändra namnet på siten till 999Mac.

(Den tusende sparkar vi ut

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Vi kommer inte att stänga registrationen av nya medlemmar...

Det är jag tacksam för, eftersom jag är medlem 1001

I övrigt undrar jag om det inte finns andra sätt att rensa i systemet. Kan man inte ta bort användare pga inaktivitet. Jag är van vid FirstClass och där kan man sätta en tidsgräns för att radera användare som inte varit inloggade på X antal dagar.

[ 10-01-2002: Meddelandet ändrat av: mackan ]

Näpp, den funktionen finns inte i UBB version 6.0 iallafall.

Däremot så utvecklas UBB väldigt snabbt och det kommer nya versioner hela tiden - men vi har väntat lite med att uppgradera pga de problem som kan uppstå.

Snart kommer version 6.2 (just nu i beta) och då uppgraderar vi.

  • Oregistrerad
  • 2002-01-10 11:22

Tycker att det blir väldigt nördigt om man börjar stänga ute folk......
Liksom en liten dataklubb a´la windowsfolk.

  • Medlem
  • 2002-01-10 23:04

Benägen att hålla med då är det intressantare att anamma ett mer slashcode aktigt förfarande med ratning av inlägg och eller medlemmar för att minimera brusets störning. Det finns problem med det mesta, just nu är detta imnsho det enda vettiga svenska macforum som finns. Där man kan ställa en fråga utan att tvingas förklara allt för den kader vars lösning på alla problem är kör Norton. Kvaliten är så långt genomgående hög, meningslösa jag med posts ganska ovanliga (detta är en btw)och förhållandevis självreglerande.

Sen beror det ju lite på vad man ämnat skapa, ett forum för MacGurus eller för MacAnvändare, distinktionen är ointressant men resultatet är det inte.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-18 19:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Om man tänker så här: Sverige har 8 MILJONER invånare, kanske 8,5, kanske snart 9 ?! Min tanke är att åtminstone 100.000 svenskar kommer i kontakt med och gillar Macar? Eller är det mycket färre än så? Tragiskt, naturligtvis... men 5.000 proffsiga Mac-användare borde det väl finnas trots allt.

HA!!!

Där satt den.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 19:24

Trevlig tråd du grävt fram

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-19 01:18

Löjligt, jag som inte har mycket att skriva eftersom jag inte är någon stjärna på mac eftersom jag inte har haft en mac mer än 10månader ska jag bli utslängd då?

Helt ok att radera oanvända konton men låt de som bara vill läsa vara kvar.

  • Medlem
  • 2003-11-19 01:20

Jag tycker man ska starta 99Björnström, där den ende medlemmen har alla möjligheter att garantera den guriska kvaliteten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-19 08:08

Elias, diskussionen är från 2001/2002. Var lugn du

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-19 08:37

Tänk om den där 1000-medlems-gränsen hade satts då! Var skulle vi vara i dag då?! :eek:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Tänk om den där 1000-medlems-gränsen hade satts då! Var skulle vi vara i dag då?! :eek:

På MacNytt kanske...:rolleyes:

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-11-19 09:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Tänk om den där 1000-medlems-gränsen hade satts då! Var skulle vi vara i dag då?! :eek:

Ja, då kanske man skulle få saker och ting gjorda...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-11-19 10:12

Jag håller med de som anser att man kan radera konton som inte används. De som bara vill läsa tycker jag kan få vara kvar, det kan ju vara nybörjare som kommer att börja deltaga aktivt så småningom.
Kul förresten att så många verkar vilja ha fler tjejer/kvinnor här.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-19 13:24

Det kanske inte vore så dumt med en liten funktion som kollar hur gammalt senaste inlägget är i en tråd och talar om ifall det är äldre än tex 6 månader när man försöker göra nya inlägg...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-19 15:56

Eller så kanske det helt enkelt inte gör något att gamla trådar återupplivas, och gamla ämnen diskuteras igen efter att de har fått vila 1 år eller så?

För övrigt står ju datumet i varenda inlägg som skrivs. Förklara gärna vad som är din poäng.

  • Medlem
  • 2003-11-19 18:31

Jag tittar oftast bara på datumet, inte årtalet.
Därför har det väl hänt att man hajat till lite innan man fattat att det varit gamla poster. Jag tycker Ronnys ide' är ganska bra, det är säkert fler än jag som gjort samma misstag

  • Oregistrerad
  • 2003-11-20 12:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Eller så kanske det helt enkelt inte gör något att gamla trådar återupplivas, och gamla ämnen diskuteras igen efter att de har fått vila 1 år eller så?

För övrigt står ju datumet i varenda inlägg som skrivs. Förklara gärna vad som är din poäng.

Precis som NoAce påpekar så tittar även jag på datumet utan att tänka på vilket år det är.
Jag tror många sköna missförstånd kan undvikas...

Bevaka tråden