Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ny HD i B/W - I/O error och andra otrevligheter.. hjälp!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-06-04 22:05

Hallå..

Jag bytte HD i min B/W till en 40Gb Fujitsu ATA100. DEn har fungerat bara fint i min Amiga en längre tid men när jag pluggade in den i Mac´en så blir det en massa strul.

Bl.a. så får jag I/O error om jag bootar MacOS 9.2.2. med virituellt minne på. Och ofta när jag ska kopiera filer mellan diskarna så får jag diskfels varningar. Jag har formaterat disken i HFS+ i två partitioner, 6 och 33Gb. Den sitter som ensam MASTER på den primära kanalen. Jag har testat att formatera flera ggr, har kört skivverktyg och formaterat hela disken full med 0´or, har kört ytscan och ingen gång har den visat på några fel.

Ja.. vad ska jag göra? Vad har jag missat?

PM G3 B/W, Rev A, har en "bugg" (eller vad man kallar det) i IDE-controler-kortet. Detta innebär tyvärr att man oftast får problem om man trycker i en ATA-100 eller ATA-133 disk.
Du bör använda ATA-66 diskar, för att vara säker på att det funkar.
Du kan också köpa ett nytt ATA100 eller ATA133 PCI kort, så kan du köra vilka diskar du vill.

  • Oregistrerad
  • 2002-06-05 17:27

Åhå.. det låter ju inte så kul, då det nog är en av de tidigaste B/W burkarna som jag har. Finns det inget annat sätt att "lura" kontrollern att det är en ATA66 disk då? Eller kan man flasha om FirmWare?

Jag har nästan noll pengar och att måsta lägga ut för ett nytt ATA system känns minst sagt lite trist då jag redan har nog problem att få råd med RAM och SCSI kort

Enda lösningen är att installera tex ett Acard ATA/100-kort. Då kommer det funka. Du löser INTE problemet genom att ställa ner hårddisken eller byta till en ATA/66 eftersom bussen är en ATA/33-buss...

Men vem har sagt att det ska vara billigt och enkelt att hålla på med datorer?

Christoffer,
Jag har några gamla Performa (tornen) som du kan få. Jag vet inte vad det sitter för diskar i dom...
Kontakta mig på mail om du är intresserad...
/Micke

1
Bevaka tråden