Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför köpte inte du en G4 Cube?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En cube som stänger av sig själv är inte en ok dator från fabrik, dessa skall helst DOAs så att kunden får en helt ny!

En bekant köpte en Kub och den krånglar på ett mystiskt sätt. Ingen av mina andra Macar beter sig så (och då har jag allt från Quadra 610 till Power Mac G4).

Jag skulle inte köpa en Cube eftersom den saknar PCI-platser. Jag har bl.a behov av SCSI.

Apple borde komplettera Cube med en Quadra 610/Power Mac 6100-liknande maskin, d.v.s kompakt desktop med en (eller två) PCI-platser och litet smidigt format. En sådan maskin kan gott och väl ta över Cubens roll (och även ersätta vissa iMac-modeller).

Citat:

En cube som stänger av sig själv är inte en ok dator från fabrik, dessa skall helst DOAs så att kunden får en helt ny!

Har själv fixat flera känsliga kuber. Vad man gör är att lyfta av locket och lokalisera "knappen" i själva metallchassiet. Tryck med båda tummarna på höger resp. vänster sida om knappen (stor som en 1-krona). Applicera ca 30kg tryck så att metallen böjer sej en aning - och stannar kvar i den nya formen (svaaaaaagt U-formad). Nu stänger den INTE av sej, men du måste i gengäld aplicera ca 1KG tryck på knappen på ovansidan för att den skall reagera = bra!

lycka till

  • Oregistrerad
  • 2001-06-10 03:03
Citat:

Jag skulle aldrig i livet köpa en cube....

För det första är det en mac o såna vill jag endast ha att göra med på jobbet, inte privat.

För det andra är jag så jävla förbannad på cuben för det enda den har gett mig är huvudvärk.
När jag kommer ut till en kund som har en cube blir jag livrädd för jag vet att det endast är problem med den.

Vem vill ha en dator som kan starta om eller stänga av sig själv precis när som helst?
Och sedan vara tvungen att vänta i typ 2-3 veckor för att få den "lagad".

Ursäkta mina hårda ord men...

Bajs på Apple för Cuben IMHO.
------------------------------------------------------------------------
Inlägg: 25 | Från: Provectum / Stockholm | Registrerad: Maj 2001  |  IP-nummer: Loggat

Yuck. Aldrig mer ngt inköp från Provectum - jag lovar.

jag har en kub. den har varit i holland den med. fast bara en vecka. och bara en gång. den är äckligt tyst, äckligt snygg, äckligt snabb (dvs räcker gott för mig). jag har inga scsi prylar och vill inga ha. har inga pci grejer och vill inga ha. jag har en drös firewire prylar däremot och ingen platt skärm. och lixom puckmusen är denna en utskälld produkt, men jag kan i ärlighetens namn säga att denna förtjänar det inte i det stora hela. personligen tycker jag inte att apple har gjort en snyggare och mera prisvärd datorn någonsin [efter sänkningen]. jag har haft alltifrån mac plus, lc, performa, imac till pm g4. och denna burk är den jag har varit helt tveklöst mest nöjd med. jag kan i och för sig gladeligen betala 1000SeK för att den är så tyst. förmodligen 2000SeK oxo. det är värt mycket för mig. sluta skäll på den lilla söta kuben och tack för ordet.

Jag föredrar i.a.f min SCSI-scanner före en USB-version, eftersom den sistnämnda är erbarmligt långsam. Därför är det tur att FW-varianterna blir allt vanligare. I.o.m SCSI-behovet kan jag inte köpa en Kub och PCI-platser vill jag ha (är bortskämd med PCI och NuBus-platser i mina Macar och vill inte försaka dessa).

Jag väntar fortfarande (efter 6 veckor sedan beställning) på min 450/DVD som enligt uppgift här står och ruttnar på Apples lager. Tror inte det va?!

Om jag hade behov av en stationär dator nu tycker jag att cuben skulle vara det självklara valet; En av de få moderna datorerna. Jag menar, stora brummande lådor med fläktar och 30 kilos crt skärmar är inte dirket min bild av 2000 talet...
Förutom att det finns en del folk som behöver videoredigeringskort skulle jag gärna vilja veta vad sjutton man ska ha pciplatserna till på en mac. Allt finns ju inbyggt. Jag har hitills inte installerat ngt extrakort i en enda av de datorer jag ägt (både pc(alltså förutom de jag satte i från början) och mac) fast jag jämt trott det när jag köpt dom. "bäst att ha ett par pci platser, man vet ju aldrig vad för behov som man får med åren....".
Största problemet med cuben är väl att den kostar lite för mycket för vad man får. Hoppas nu bara att dom inte slutar utveckla den snyggaste datorn som någonsin tillverkats i serie... :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-06-17 10:15

Köpte en cube så fort den kom ut och ångrar inte det. En helt underbar hemmadator.

Huvudsaken för mig är livslängden och då menar jag främst möjligheterna till processoruppgradering. Jag använder helst Macar med den möjligheten, eftersom det ger bäst totalekonomi.

Bevaka tråden