Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ersätta hårddisk i imac lime?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-06 14:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
Alltså, en del gamla G3:or har felaktiga kort internt som gör att det inte funkar...men det är inte alla och för att vara säker så rekommenderar dom inte byte utan att sätta dit ett nytt ATA-kort. Felet är vanligt på gamla beige G3:or och är inget Macoteket hittat på....

Fast detta gäller ju inte imacarna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-06 17:22

Är du säker på det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-06 18:44

Säker kan man ju aldrig vara, men jag har varit med och bytt hårddisk i tre olika iMac G3or, utan problem; en 233:a, och två stycken imac dv 400.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-06 18:57

Tänk på att äldre mac.ar skall ha hela OSX på de första 8gigabyten...
Så för att inte få jösefel framgent vid uppgraderingar av system och så så ha en 8gb partition till OSX fürst på skivan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-06 19:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Tänk på att äldre mac.ar skall ha hela OSX på de första 8gigabyten...
Så för att inte få jösefel framgent vid uppgraderingar av system och så så ha en 8gb partition till OSX fürst på skivan

Jo, detta har diskuterats tidigare. Men jag undrar: hur gammal ska macen vara för att detta ska gälla? På en imac dv 400 MHz kan man ju installera utan att ha detta i åtanke (t.ex).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Tänk på att äldre mac.ar skall ha hela OSX på de första 8gigabyten...
Så för att inte få jösefel framgent vid uppgraderingar av system och så så ha en 8gb partition till OSX fürst på skivan

Är det för att installera eller köra? Dvs kan jag installera OSX på en hårddisk som jag satt i G4'an, och sen flytta den till G3 och köra, eller måste den lika förbaskat ligga på en liten fjuttpartition i början?

Är det bara ett installationsproblem så känns det lite larvigt att ha en minipartition.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-06 21:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Är det bara ett installationsproblem så känns det lite larvigt att ha en minipartition.

Så vitt jag förstått det så skall det os ligga inom de första 8Gb medans det läses in annars blir det knas... (är det intressant så läs lite på lowendmac eller, men jag tror att datorn i sig bara fixar 8gb från fw och att os patchar det någon gång under uppstart... gissar jag ) så för säkerhets skull tro jag att man håller det på en liten partition...

Bevaka tråden