Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Startknapp på tangentbord?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-02-13 13:41

Jag saknar scrollen jag hade på förra musen. Jag brukar scrolla lite med långfingret ändå utan att något händer.

Drivisarna krånglade vid ett tillfälle på min förra dator och då upptäckte jag att jag använde högerknappen til rätt mycket, i skilda program. Det skulle inte alls sitta fel med en bra tvåknappsmus med scroll här..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-02-13 14:02
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
En annan sak som jag skulle vilja ha på tangentbordet, utöver en strömbrytare, är några musknappar och ett eller två bläddringshjul (eller en gummiplupp modell radertopp som på IBM Thinkpad och en del andra bärbara datorer från Toshiba, Dell, HP osv). Då skulle man slippa fara iväg med handen till musen när man vill klicka eller bläddra. Finns på somliga tangentbord från exempelvis Logitech on Microsoft.

varför inte skaffa en Logiteck mx 500 och ha alla saker på den? släpper den inte utom när jag skriver..

scrolla, byta program, fram/bak i webläsare, pg up pg down m.m.m

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-13 18:00
Citat:

citera:varför inte skaffa en Logiteck mx 500 och ha alla saker på den? släpper den inte utom när jag skriver..

scrolla, byta program, fram/bak i webläsare, pg up pg down m.m.m

Bra idé! Men det borde vara standard på alla Apple-tangentbord.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-13 18:03
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Strömbrytare på tangentbordet var en av de ballaste finesserna på Macen, och det imponerade rätt mycket på några av mina kompisar som använder Windows.

Varför lägga hämsko på OS:et?

Varför inte låta användaren ha möjlighet att välja?

1. Blir inte kopmisarna lika impade av strömbytare till datorn på skärmen då? Det hittar man väl inte på Windows?

2. Tycker inte det är att lägga hämsko, det är ett GUI-design val. Ett GUI blir inte nödvändigtvis bättre för att det använder mer kontextuella menyer (se bara på XP).

3. Varför? (eller motsatt: Varför inte att ha 2 strömbrytare på tgb, en till vänster och en till höger, de kostar ju så lite?

)

iMacar (lampfötter) har ingen startknapp någonstans på framsidan. Att behöva sträcka sig runt foten är småirriterande. (Även om det är sällan den är avstängd.)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-14 01:43
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mattan:
Till skillnad från dig så tror jag att flertalet Macare använder en enknappsmus och vill fortsätta göra det.

Även om du (och många andra) inte tycker att det går lika bra, så rent objektivt sett så funkar det utmärkt att styra MacOS med en enknappsmus.

Visst, fler knappar underlättar för avancerade användare men komplicerar även hanterandet för ovana användare. Därav är bästa lösningen att det är ett tillval efter synsättet att Mac skall vara så lätt som möjligt att använda. Jag hoppas att Apple håller fast vid det. Det var tillräckligt svårt att lära min svärmor att använda imacen utan att blanda in ytterligare knappar.

Fördelen med att ta bort knappen är ju som redan sagts att Apple sparar pengar genom att ta bort en feature som de flertalet användare inte har nytta av. Det finns ingen fördel för användarna.

Men Apple räknade ju inte med G4-iMacen, där sitter väl knappen bara på baksidan? De e ju inte så snyggt...

Jösses! Är vi mac-användare så ovana (till skillnad från win-slackers att vi skulle bli förvirrade av en tvåknappsmus från Apple??

Apple sparar väl inga pengar på att ta bort en "feature" när man samtidigt lägger till en likadan (på skärmen)?

Att ha en startknapp på baksidan är ju inget nytt; min gamla Mac Classic hade det. Håller man fast vid en-knappsmusen kan man ju hålla fast vid det...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-14 04:21
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: PJW:
Jösses! Är vi mac-användare så ovana (till skillnad från win-slackers att vi skulle bli förvirrade av en tvåknappsmus från Apple??

Apple sparar väl inga pengar på att ta bort en "feature" när man samtidigt lägger till en likadan (på skärmen)?

Att ha en startknapp på baksidan är ju inget nytt; min gamla Mac Classic hade det. Håller man fast vid en-knappsmusen kan man ju hålla fast vid det...

Jag förstår inte vad du menar med att man skulle vara ovan eller förvirrad bara för att man föredrar 1-knappsmus. Finns det ngn universiell lag som säger att 2-knappar är bättre?

Ok, visst, Apple skulle kunna välja att leverera skärmar utan strömbrytare då blir kostnaden den samma. Frågan är om det är en bra ide.

Startknappen

Såsom utomordentligt hängiven, passionerad, fullödig och otröstlig Tangentbordsstartavstängningsknappsentusiast vill jag i avsaknad av Appleskärm med startknapp fråga om råd:

Jag kör en Dual Mirror Door G4, system X.3 alternativt 9.2.2, med ett non-Apple tangentbord med start/avstängningsknapp.
Knappen kan stänga av datorn och via den uppoppande dialogrutan också välja omstart. Däremot låter sig inte datorn startas med den utan jag måste förnedra och PC-fiera mig till att sträcka mig efter datorns startknapp stället. Man skäms och hoppas att ingen ser en.

1. Beror detta på att DMD-macen som hårdvara är disponerad så att den inte kan låta sig startas externt från tangentbordet ?

2. Eller kan jag via inställningar/system/program få den att acceptera startknappen på bordet också för start ? I så fall hur ?

Finns det någon av er som kör en DMD-mac med ett tangentbord med startknapp så är jag nyfiken på om den fungerar för er eller inte.

Det kanske skulle kunna vara möjligt att överleva utan startknapp på tangentbordet, men nog vore det dystert.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 16:53

*onödig trivia*

Min PC kunde (dåtid) man starta på mellanslagstangenten...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-19 00:43

Absolut. Att ta bort startknappen från tangentbordet var idiotiskt. Nästan alla har ju Apples tangentbord men de flesta skulle jag vilja påstå har skärmar från andra tillverkare. Och musen borde ha två knappar och hjul så den kan användas av både höger- och felhänta. Fast själv vill jag ha minst tre knappar. Har jag händerna på tangentbordet vill jag kunna utföra allt där utan att behöva sträcka mig efter musen och vice versa.

Startknappen försvann i o m att man gick över till USB-tangentbord. Det kanske inte fungerar via USB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-19 01:20
Ursprungligen av Alf Nilsson:

Startknappen försvann i o m att man gick över till USB-tangentbord. Det kanske inte fungerar via USB.

Njae, de första usb-tangentborden från Äpple har faktiskt en startknapp (som fungerar) så det måste vara någon annan anledning.

Jag kan inte alls förstå varför de flyttade knappen till bildskärmen. Dumt.

Ursprungligen av tei:

Njae, de första usb-tangentborden från Äpple har faktiskt en startknapp (som fungerar)

Intressant att få veta. Passar på att upprepa min fråga om någon av er kör Dual Mirror Door G4 och använder ett tangentbord med startknapp och om ni kan starta DMD:n med startknappen eller inte? Om det fungerar för er kan man ju inte skylla på DMD:ns konstruktion och då kan jag reklamera mitt nyligen nyligen inköpta non-Apple startknappsförsedda tangentbord.
Om det finns något tips om hur man i inställningar i OSX o. OS9 skulle kunna fixa startfunktionen är jag också tacksam.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-19 22:20

SJälv j använder jag en eMac, ni kan springa ner och kolla var powerknappen sitter på en sån... sträcka sig bakom alla sladdkontakter på högra sidan, och trycka.. djuupt och långt bak... aj aj aj.. kunde iaf suttit längre fram!

Bevaka tråden