Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BeOS på en G3-a !!!! härligt!

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iGnu:
BeOS krossar fortfarande allt annat Finsn i reviderad användaruppdaterad upplaga för PC. "BeOS 5 Extreme" tror jag det heter och "BeOS 5 Developer Edition"... stöd för alla nyare graffekort och processorer

mmmm.. plus att de inkluderar en trasig kompilator... det är MKT bättre att installera en plain BeOS5 PE och sedan installera drivrutinerna man behöver själv + gnupro, så får man en fungerande kompilator också.. kan vara bra att ha.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bollman:
Tuffo!
Skriver detta i NetPositive på min ThinkPad (P4-1700). Fasen vad det går undan!
Radeon-grafiken funkar, Intel AC97-ljud funkar, interna nätkortet funkar. Jag är nöjd.
Mozilla var lite långsamt tyvärr. Få se om man kan hitta lite fler tuffa apps. Detta är ju verkligen ett perfekt surfar-os!

Phoenix wwwläsaren finns till BeOS, gå in på BeShare och dra hem de vettja.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Fanskapet skrev:

Citat:

quote: Du behöver inte "hacka" BeOS för att göra en sådan.. det är bara att göra en partition och lägga in BeOS PE där.. och sedan skapa en imagefil och kopiera alla filer/kataloger från BeOS partitionen till imagefilen, sen är de bara att bränna det på en CD tillsammans med ett "bootspår" (en BeOS bootdisk), de är de enda man behöver göra för att få sig en installations cd.

Hur då? Beskriv gärna i detalj hur man gör för jag fattar visst lite trögt...

http://www.betips.net/chunga.php?ID=773
varsegod!

Har hittat ett par avlagda PC´s på jobbet, har inte kollat "under huven", men vad är minimikravet för att köra Be?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-14 14:55

Jag har testat BeOS 5 på en Comkrapp 266 MHz "El Sunko Grande" och det gick finfint.

¡Ay!

Om något överlever på en Compqrap kan det leva var som helst!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-14 15:21

Jepp. Normalt var det Windows El Cheapo 2000 på den.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-14 15:42

Kan BEos laddas ner från nätet?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hnhl:
Kan BEos laddas ner från nätet?

www.bebits.com/ m.fl. ställen

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Har hittat ett par avlagda PC´s på jobbet, har inte kollat "under huven", men vad är minimikravet för att köra Be?

http://www.gobe.com <-- där finns de supportlista för BeOS.

[quote]quote:Finns gott om apps att köra också, antar jag? :rolleyes: [/quote]Kolla fakta först innan du skriver såna där tramskommentarer. http://www.bebits.com har tusentals program för BeOS.

Dang, det var ju pre-pentium burkar...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-01-20 12:06

Tufft... måste ladda hem det och testa på min Dell laptop.

Här ser det ut som om man kan ladda ner BeOS, jag är dock inte säker på om det verkligen är full install.

Bara 45MB..

Någon som har en länk till en full install av BeOS (om nu inte min stämmer), jag är nämligen lite sugen på att slänga in BeOS på en PC som jag inte har någon användning av för tillfället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-20 12:14

Jag med! Någon som har en skarp BeOS 5 x86 till salu?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-23 21:09

Hur kopplar man sig till en mac(jaguar) i samma lokala nätverk?
Jag kör en gammal pc med BeOS 5 personal edition...

Hur menar du ? du pluggar in nätverkskabeln och startar en FTP server, eller vad ???

lite bättre förklaring skulle behövas tror ja,

/ Fanskapet

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: tobot:
Hur kopplar man sig till en mac(jaguar) i samma lokala nätverk?
Jag kör en gammal pc med BeOS 5 personal edition...

[ 29. Januari 2003, 15:16: Meddelandet ändrat av: Fanskapet ]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-02-06 16:52
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Fanskapet:
Hur menar du ? du pluggar in nätverkskabeln och startar en FTP server, eller vad ???

lite bättre förklaring skulle behövas tror ja,

/ Fanskapet

Jag har min pc kopplad till mitt lokala nätverk via en router. När jag kör windows me så är det bara att koppla in sig på de utdelade macarna men jag fattar inte hur man gör i beos.

Testar nu och kör DIVX-film i beos 5. Funkar hur bra som helst på min gamla pentium 266 MMX!
Under windows me så hackade det med ca 2 fps

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: tobot:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Fanskapet:
Hur menar du ? du pluggar in nätverkskabeln och startar en FTP server, eller vad ???

lite bättre förklaring skulle behövas tror ja,

/ Fanskapet

Jag har min pc kopplad till mitt lokala nätverk via en router. När jag kör windows me så är det bara att koppla in sig på de utdelade macarna men jag fattar inte hur man gör i beos.

Testar nu och kör DIVX-film i beos 5. Funkar hur bra som helst på min gamla pentium 266 MMX!
Under windows me så hackade det med ca 2 fps

ja förstår fortfarande inte riktigt hur du menar, att få igång nätverket i BeOS är lätt som en plätt, du behöver bara gå in i "network" i "preferences" menyn (i Be menyn), och sedan dubbelklicka på nätverkskortet och välja DHCP/manuell beroende på vad du ska köra

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Här ser det ut som om man kan ladda ner BeOS, jag är dock inte säker på om det verkligen är full install.

Bara 45MB..

Någon som har en länk till en full install av BeOS (om nu inte min stämmer), jag är nämligen lite sugen på att slänga in BeOS på en PC som jag inte har någon användning av för tillfället.

BeOS prjektet har sedan sdin officiella dod tagit hand om av frivilliga, det finns en BEOS "Devel Edition" att fa tag pa om man sneglar igenom beosresurserna pa natet, den version som BE senast sjalva slappte saknar stod for all ny hardvara medan de-versionen har stod for p4 m.fl.
samt under installationen stod for geforce4 vilket beversionen garanterat inte har, om ni inte kan hitta sidan sa kan jag leta upp den, annars har jag den pa en cd nanstans, men kan ej skicka den just n da jag jobbar i utkanten av landsbygden i Tanzania med ett fotoprojekt.
(vilket innebar, dalig postgang och dalig nat-access

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-02-10 11:43
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Fanskapet:
ja förstår fortfarande inte riktigt hur du menar, att få igång nätverket i BeOS är lätt som en plätt, du behöver bara gå in i "network" i "preferences" menyn (i Be menyn), och sedan dubbelklicka på nätverkskortet och välja DHCP/manuell beroende på vad du ska köra

Jag har fått igång nätverket, men jag vill kunna koppla mig till andra datorer i mitt nätverk - min mac tex. Alltså hur kopplar man sig till andra utdelade mappar/datorer i beos?

Bevaka tråden