Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tyst Powermac G4?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-12-02 19:48

Kul att se att någon verkligen bytt sin fläkt i nätagget. Jag ska nog göra detsamma med den samt stora fläkten. Funderar om det inte är bästa att hitta någon temperatur reglerad fläkt. Borde ju vara bäst så slipper man oroa sig för värmen.

Om man även kör xlr8ymac-skumplast-pads moddden borde man ju komma ner till en ok ljud nivå!?

tobot:
- var köpte du fläkten?
- något speciellt att tänka på!?

Jag fick min G4 350AGP för två dagar sedan och har redan påbörjat proceduren att tysta ned den.

Första steget är hårddisk:
Den Quantum 20GB och IBM 60GB som satt i måste ut! In ska istället en Seagate Barracuda IV 60 /80 GB. Har gjort detsamma med min PC och detta gör STOR skillnad! Barracuderna är underbart tysta!

Steg nr 2:
Har plockat ut CD, nätagg, 12cm fläkt. Klippt av och filat till metallskyddet på nätagget, plockat ut Deltafläkten och in med en Papst 12db (som jag passade hade liggandes hemma)
Min enda oro är att den ska kyla för lite, så kommer inte köra monitor på nätagg, utan separat kabel. Kommer dessutom bara ha CD/RW och 1st HD (2 HD:s = mer ljud)

Steg nr 3:
Har tagit ut 12cm SensiFlow fläkten som sitter i och ska imorgon plocka upp en papst 26db 12cm fläkt som ska få göra jobbet istället. När jag ändå har allt borta blir det skumgummi-tipset för mig med.

Steg nr 4:
Montera ihop och hålla tummarna!

Jag läste att det var någon som stoppat in en papst 8cm 12db i nätagget, och det vore snällt om du som gjort det postar ditt resultat. Funkar det eller blir det för varmt? Ljudnivå före / efter.

Kommer posta resultat så fort jag är klar.

Fick just detta från min polare angående att inte koppla skärm via nätagget för ström:

"den kontakten är bara en bygling... så den genererar ingen mer värme än den du får i en vanlig lampsladd"

Är det någon som vet om detta stämmer?

hörrni.. då ska ni höra en FlyFan.. hahah.. tänk er ett störtdykande propellerplan ..... men allvarligt talat.. den är rätt tyst. men ibland uppstår hemska vibrationer.

Tur att stället jag sitter på ofta är så störigt att ingen (inte ens jag) bryr sig om en lite fläkt mer eller mindre. skönt att köra sin TiPB helt kall åtminståne halva tiden.. k

Jag har nu installerat 80mm papst (12db) i nätagget och en EnergMax 120mm fläkt som kyler processor. Ljudnivån är mycket bättre!

ThermoInDock (eller vad det hette) funkar inte tror jag (visar 16C). Ska köra lite tester och fysiskt känna om processorn blir mycket varmare.

Har även funderingar på att ställa fläkten på 7V (istället för 12V) och sedan justera (energmaxfläkten har justerbar fart) för att få minimalt ljud utan att processorn blir för varm. Skulle bara vilja ha ett tillförlitligare sätt att mäta tempen.

Några tips?

Citat:

quote:Skulle bara vilja ha ett tillförlitligare sätt att mäta tempen.

Finns det inte någon digital termometer med någon sorts tunn mätyta? Alltså en mojäng som du fäster fysiskt på processorn?

finns sånna små boxar du monterar i en drivebay 3,25 ". Dom har flera avläsare så du kan båda mäta cpu, grafikkort, hdd´s etc.. du får all temp i ett led-fönster på fronten.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan S:
finns sånna små boxar du monterar i en drivebay 3,25 ". Dom har flera avläsare så du kan båda mäta cpu, grafikkort, hdd´s etc.. du får all temp i ett led-fönster på fronten.

Just så!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-12-04 14:22
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Snoken:
tobot:
- var köpte du fläkten?
- något speciellt att tänka på!?

Jag köpte en
sån här på Inetdata.

Det var lite bökigt att få upp plåten på nätaggregatet utan att koppla loss alla kablar (det orkar man inte). Men det gick utan att förstöra nåt .

Jag klippte också bort gallret på nätaggregatet, det sitter ju ändå ett plastgaller på lådan.

Än så länge funkar det kanon. Ska ta tag i 7V ändringen senare i veckan.

Det vore rätt snyggt att ha en snygg sådan 5.25" temp mätare där det skulle suttit en Zip drive. Nu är det bara tomt innanför.... hmm får spinna vidare på det.

5.25"? Är det inte 3.25"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-04 14:47

Det vore cool med dubbla "blinkenlites" (som på BeBox) som visar belastningen på processorerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-04 14:48

Jag såg ett helt gäng 80 mm Papst-fläktar för 80 kr styck i skrotaffären Px häromdagen. Bra grejor i stål, inte plast. Robusta som fasen.

[ 04 December 2002, 14:49: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-04 15:07

OT: PX-butiken har en snitsig websida på www.px.nu

Jag tänkte mig 5.25":
http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=155&session=45802c6b0f93664fcfca3e23f25711e3

Kanske får köpa lite plexiglas och modda in den där zippen ska sitta.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-06 01:24

borde det inte vara bäst med temp-reglerade fläktar!?

Då slipper man ju oroa sig för värme och sånt,
så länge det är "kool" inne i datorn så torde fläktarna gå på lågvarv.

Kollade gtek som hade en 80mm. Dock ingen 120mm..

Butiker där PC-mod killarna köper sina delar:

http://www.gtek.net/
http://www.kylning.com

Vore intressant om nån på 99mac byggde vattenkylning och givetvis postade bilder på det.

Jag har nu kopplat om så att den stora 120mm fläkten går på 7V (istället för 12V). Startade datorn med lådan öppen och hårddisken urkopplad... ett svagt sus är allt som hörs.

Siste 2 stegen blir:
1) att byta HD:n till en Seagate Barracuda. Som det är nu är det nästan bara hårddisken man hör. Med Barracudan i kommer jag kunna ha den ståenden på bordet utan att störas det minsta.

2) montera en vridknapp fram som justerar farten på 120mm fläkten. Det har tidigare suttit en Zip-drive under CD/RW:n. Utrymmet är nu tomt, men öppningen i fronten finns kvar. Just under öppningen (om man kollar inifrån) finns en rund fördjupning där jag antar en lampa som visat när zippen arbetar har suttit. Kommer borra igen denna fördjupning så det blir ett runt hål (ca: 0,6cm)och sätta en snygg transparent plexiglass vridknopp (endast ca: 1 cm) som justerar hastigheten.

Postar resultat med bilder när allt är klart.

Tänkte vara smart och montera HD:n överst i racket som finns, men tunna gummiskydd mellan metall och HD (en sorts primitiv gummiupphängning) för att få den isolerad ifrån chassit. Detta fungerade INTE. Resultatet blev att HD:n hamnade i gungning vilket lät som ett starkt hummande ljud.

Citat:

quote:Postar resultat med bilder när allt är klart.

Väntar med spänning!

Citat:

quote:Tänkte vara smart och montera HD:n överst i racket som finns, men tunna gummiskydd mellan metall och HD (en sorts primitiv gummiupphängning) för att få den isolerad ifrån chassit. Detta fungerade INTE. Resultatet blev att HD:n hamnade i gungning vilket lät som ett starkt hummande ljud.

Finns det ingen möjlighet att sätta gummibussningar mellan fästskruv och HD´n?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Här måste det finnas en marknad för tredjepartsleverantörer!

Se här en gratis idé:

"QuietMac - vi bygger tysta Macar!"

Alltså, man skulle kunna köpa in dubbelproppmaskiner från Apple och bygga om dem så att de får vattenkylning. Inga fläktar alls = största möjliga tysssstnad!

frågan är om ett vattenkylningskit får plats i G4-lådan...

Citat:

quote:frågan är om ett vattenkylningskit får plats i G4-lådan...

ett litet

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2002-12-12 15:59

Om ingen har verifierat det innan, jepp vidarekopplingen till monitorn genererar inte mer värme, dock är det inte alltid en bygling utan kan vara ett relä som stänger av när datorn stänger av. Påverkar inte heller temperaturen i burken. Så du kan lugnt köra vidare med skärmen i datorn.

/Göran

Göran - tack så mycket för svaret! Bra att veta. Passar mig mycket bättre att ha ström från datorn!

Väntar min Seagate under veckan. Kommer utföra vridknappen för reglage av hastighet under jul och fota det som händer, så ni kan se resultatet. Redan nu är den tyst och fin, kan knappt vänta till nya HD:n kommer.

Ingen annan som provat något roligt?

Bevaka tråden