Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför skjuter vi ihjäl varandra i populära spel?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-07-01 13:30

När jag spelar Rough Spear så är det för det första för det är kul. Det är spännande. Man är en figur i en form av film.

Sen gillar jag taktiken. Att hålla min rollfigur i livet så länge som det bara gå och att få mitt team att vinna. Att jag kombinerar min kit så att jag kan smyga mig på, på de banor som är anpassade för det, eller ligga på långt håll och utnyttja prickskytte... inte konstigt att programmet används av olika försvarsmakter för att bygga upp taktik och teambuilding.

Jag sitter hellre och spelar spel än att ser på TV.

Andra favoriter som Warcraft, Myst mm är med taktik. Quake och Unreal tyckte jag var kul förr. Men tröttna på dem väldigt fort.

en verklighetsflykt för några timmar. Sen läste jag att det inte skulle finnas tjejer med samma intresse. Det är ju helfel. Det gäller bara att de får en chans att prova så blir de lika spelgalna. Har en fd kollega som är 41. hon är utan tvekan den bästa på Quake jag någonsin mött och det säger inte lite...

Så ser jag på det hela ivarjefall.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2002-07-01 23:39
Citat:

quote: hon är utan tvekan den bästa på Quake jag någonsin mött och det säger inte lite...

Sugen på en match eller?

Frågan är hur trenden går vad gäller dataspel. Det absolut största spelet nu (som inte finns till macen) är Grand Theft Auto III. Att skjuta på asteroider har utvecklats till att skjuta på människor i FPS-spelen, till att råna gamla tanter, våldta horor och skjuta poliser. Varför har ett spel som Grand Theft Auto III blivit en av de absolut största spelen? Varför är det coolaste med de nya antiterroristspelen att när man skjuter någon i huvudet första gången ser man bara ett litet kulhål, och skjuter man en gång till sprutar hjärnsubstansen ut bakom personen? Helt enkelt därför att vi är enkla varelser som tilltalas av våld och det är enkelt för fantasilösa speltillverkare att göra. Man får se det som ett betyg på mänskligheten, och det blir inte bra tyvärr. (Någon som förresten kommer ihåg det gamla macspelet Bloodbath

Sen över till frågan om dataspel påverkar. Ni som säger att det inte påverkar våldsbenägenheten har tyvärr helt fel. Jag var för ett par veckor sedan och sköt på Livgardets nya, och förbaskat tuffa, simfireanläggning. Man har AK-5 eller Glock med laser som markerar var man träffar och trycklyft som simulerar rekyl. Sedan spelas scenarier upp från bildkanon, allt från enkla måltavlor till filmer. Man såg träffbilderna och kunde analysera vem som skjöt var och hur snabbt vilket hade stor betydelse i exempelvis en film som visade en visitation där den visiterade plötsligt slet fram ett vapen och angrep den visiterande, dvs hinner gärningsmannen skjutas innan den visiterande blir knivhuggen och träffas kollegan i röran...

Veckan innan hade militärpoliserna som ska ner till Kosovo med nästa bataljon varit där, och det hade blivit riktigt hätskt stämning när några antingen varit för långsamma eller träffat kollegorna i filmerna. För dem betyder ju det att de inte kan lita på den som skjuter för långsamt, eller ännu värre, riskerar att träffas av en dålig kollega. Men för oss där detta inte var för nära verkligheten var det verkligen skitkul...

I vilket fall, instruktören berättade att man vid undersökningar från slagfält från amerikanska inbördeskriget hittat många vapen som laddats med massor med kulor, dvs väldigt många kunde inte förmå sig att skjuta en människa, trots att han stormade fram med bajonetten i högsta hugg. Istället laddade de bara om och om. Det här gjorde att man tog fram måltavlorna som ser ut som människor. Det gjorde att liknande "problem" minskade avsevärt under världskrigen. Vid vietnamkriget började man avtrubba soldaterna med grova våldsfilmer vilket gjorde att spärren att börja döda fienden sänktes ytterligare. Inför Kuwaitkriget användes denna sorts spel i stor utsträckning och ribban för att skjuta en människa nådde ett nytt bottenrekord. Det faktum att man i dataspel eller på en skjutbana siktat på människor gör att motståndet för att faktiskt trycka av vapnet KRAFTIGT reduceras, ju mer realistiskt spel, desto större reduktion. Däremot finns inte ett lika tydligt samband mellan dataspel och att försätta sig i en situation där man faktiskt har en pistol. Men har man ett vapen och hamnar i en situation där den kan komma att användas, så sänker dataspel tveklöst den spärr vi har för att använda vapnet på vår medmänniska.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-03 10:14
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik L:
Men har man ett vapen och hamnar i en situation där den kan komma att användas, så sänker dataspel tveklöst den spärr vi har för att använda vapnet på vår medmänniska.

jag köper inte alls det. det handlar inte om spel öht. De som tar till våld idag är oftast de som inte kan argumentera eller framföra sin åsikt utan att ta till fysiska metoder. Spärrarna finns, men är man van att ta till våld istället för att lösa saker och ting muntligt så är ju vapen ett tillhygge som dyker upp...

Själv blir jag så fredlig efter att spelat lite Rough Spear...

Normala människor som hamnat i krig har erfarenhetsmässigt lättare att börja döda om de övat på att skjuta på människor på låtsas (på skjutbanor eller i dataspel). Ju mer realistiskt, desto större effekt. För soldater som redan nött ner spärren gör det förstås ingen skillnad. Men utifrån militär statistik baserat på verkliga krig kommer ungdomar som fötts upp med CounterStrike att få avsevärt lägre frekvens med folk som inte kan förmå sig att skjuta på fienden, pga den vana de fått från dataspelen. Det är ingen slump att militären använder detta som verktyg.

Kan det ligga något i detta: vi blir allt mer stressade, sitta framför burken och spela i två
timmar innan det händer något?
Idag krävs det nästan att det ska full action inom
fem-tio minuter annars ledsnar spelaren.
Sen är det helt annat med riktiga gamers som kan
köra flera dagar utan nån egentlig action,
typ Empire Earth med flera i samma genre.
Spelar inte själv men styr barnens spelande, jag
betalar och installerar vilket gör att rena våldsspel
inte förekommer.
Min personliga åsikt, lite kunskap bör spelen ge
till användaren.
Det är ju förälderns ansvar att undvika allt för
mycket spelvåld (lättare sagt än gjort)

Tummen har du väckt denna hund som var begraven?

Jag tycker att det är roligt och intressant att så många droppar in ett inlägg i den här diskussionen då och då. Fortsätt med det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-13 14:14

I samband med dödsskjutningarna i USA har debatten blommat upp igen...

Kan "Counterstrike" vara orsak ?

Är det ett "hjärnspöke" att påstå att våldsspel har NÅGON orsak till det här problemet - eller är det alltid bara varje individs egen tolkning av verkligheten som ligger bakom...?

Finns det något ansvar bakom detta fenomen eller är det en "mobb" ibland media som bara försöker vara "glädjedödare" ?!?

Kommentera - gärna med macberöring (finns det t.ex. några rent olämpliga spel utgivna för mac - isåfall vilka och varför ?) !

  • Oregistrerad
  • 2002-10-13 16:17

Det är en ren mediapryl anser jag...

Du får ju mer insperation av att läsa en bok eller läsa i en tidning för den delen...

Journalister gillar att göra enkla lösningar av komplexa problem.

Våld är en del av livet, det är bara så. Människor har krigat och hållt på så länge de existerat, så det kanske kan vara lite svårt att ändra på det beteendet. Att det nu kan ske i digital form är väl skitbra om inte annat. Själv har jag aldrig tyckt det varit så fränt med en massa blod och kroppsdelar som flyger omkring i spelen. Tycker det är ganska löjligt och överdrivet ofta. Spelar helst den gamla klassikern Myth II som kombinerar ypperlig strategi med en kuslig realism. Att kroppsdelarna flyger när dvärgen får in en molotovcoktail är väl bara realism antar jag...

Är det bara jag som får lust att "go postal" bland folk emellanåt? Se hur länge man kan hålla på innan SVOT knäpper en?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-15 08:33

De flesta spel utvecklas i USA, och Amerika är byggt på rätten att bära vapen.

Jag tror att människans medfödda aggressivitet och kanske adrenalinet hos män (för det är mest män och pojkar som spelar) kan spela in, men mest är det nog en kulturell prägling.

Själv kan jag tycka att det är rätt kul att panga i en halvtimme eller så, men det leder ingenstans, det är ju bara destruktivt, och då tappar jag intresset.

[ 15 Oktober 2002, 08:38: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Det är också intressant att notera att det skiljer mycket mellan olika kulturer hur man mottar våldsbetonade spel: http://games.slashdot.org/article.pl?sid=04/04/29/0415250&mode=thread&tid=127&tid=186&tid=211

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-05-06 08:55

Det finns väl ingen entydig sanning om hur våldsamma tvspel påverkar oss. Men man kan ha subjektiva åsikter. Jag tycker personligen att det är osmakligt att se spelare zooma in och skjuta en relativt högupplöst människamodell rakt i huvudet.

De gånger jag gjort licensspel kan jag i och för sig känna att jag sålt mig, men jag kan ändå stå för det. Jag skulle däremot inte kunna stå för att ha utvecklat Hitman (trots urkäck Inverse Kinematics).

En kille jag jobbat med tyckte att det var skönt att sitta kvar och lira CS efter arbetstid (tillsammans med ungefär hälften av kontoret), han menade bland annat på att det gav honom utlopp för sina aggressioner. Jag tyckte mest det skapade sådana.

olov

  • Oregistrerad
  • 2004-05-06 10:42

Varför lekte man krig i skogsdungen brevid skolan ?
Varför spelar man Paintball?
Varför är Lasergame så kul?

är inte det samma sak? och isf eg värre?
då dödar man ju mer verklighetstroget om ngt.

Vem av er pojkar hade inte en massa leksaks pistoler, svärd
och tyckte rambo var gud?
Hur coola var inte Turtles?

öhöhöhöhöh Du e död. ne.. jag dödade dej ju. lägg den ner o räkna till tio.

Pju pju...

Deja Vu?

Bevaka tråden