Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"No CD" filer

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-03-13 10:52
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: William WM:
Du ska låsa programmet, inte .dmg-filen.

låsa programmet?
uh, nej, du ska låsa img filen..
vet inte om det går me.dmg.. bara med .toast vet jag säklert

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-03-15 11:01

Funkar inte.

Har en .toast fil på skrivbordet och låser den.

Startar spelet - funkar inte.

Dubbelklickar på filen, toast öppnar sig.
Väljer att montera en "Disc Image". med filen låst.

Funkar inte - "Couldn´t complete the last omman because of a Mac OS error ? Result code = -50"

Får samma när .toast filen inte är låst.

Har 10.2.4 och Toast 5.1.3.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-03-15 11:29
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: MigueI:
Funkar inte.

Har en .toast fil på skrivbordet och låser den.

Startar spelet - funkar inte.

Dubbelklickar på filen, toast öppnar sig.
Väljer att montera en "Disc Image". med filen låst.

Funkar inte - "Couldn´t complete the last omman because of a Mac OS error ? Result code = -50"

Får samma när .toast filen inte är låst.

Har 10.2.4 och Toast 5.1.3.

gör om toast filen
lås, mounta, SEN starta spelet

  • Oregistrerad
  • 2003-03-15 21:41

Har varit inne på det här ämnet på MacNN forums. Det här är ungefär summan av den diskussionen (gäller för WarCraft 3, går att anpassa till de flesta spel):

Citat:

citera: Saving the image
Use Toast to save an image of only the Mac part of the CD by selecting Other > Mac Volume in the Toast window, then choose File > Save as Disc Image.

Mount the image
Mount the image in Toast by double-clicking the file that was saved and clicking the "Mount" button.

Remove unnecessary files
Throw away all visible files & folders EXCEPT the Support folder. All that should be left is and empty folder called "Support" at the root of the image. Eject the disc image.

Convert to .dmg
Use Disk Copy to convert the Toast image to a compressed .dmg file. In Disk Copy, choose Image > Convert Image, select the Toast image file, and click "Convert." Name the new .dmg file, choose "Compressed" as the image format, and click "Convert."

Jag var t o m så hjälpsam att jag gjorde en tråd här med WarCraft 3 no cd fil, men den vart borttagen.. Utan anledning tycker jag. För jag har köpt WarCraft 3, men jag vill inte ta ut CDn varje gång jag vill spela och riskera repor, då är ju en no CD fil oumbärlig.

Resultatet om man följer instruktionerna är en 560 k stor .dmg fil som kan användas för att slippa CD checken.

Med många spel går det också bra och göra en small install och sen ha en .img eller .dmg fil av CDn, så blir installationen ändå liten + att man slipper CDn. Det funkar utmärkt för t ex StarCraft eller Myth II.

Jag vill också slippa repor på skivorna. Det är främst min Medal Of Honor skiva jag är rädd om. Jag skulle ju kunna köra den no-cd delen som finns men den versionen av moh är ganska buggig och nu undrar jag om man får göra kopior på spelen? Är främst intresserad om man får göra det med Medal Of Honor.

Tror ni att man kan också kan få kopiera kartongen, den börjar också få repor på undersidan

Lagen säger att man får göra kopior för att ha om skivorna försvinner m.m.

Kanon bra. Jag har varit lite osäker på hur det var med att göra en kopia.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-03-18 13:38
Citat:

citera:gör om toast filen
lås, mounta, SEN starta spelet

Får samma felmeddelande när jag monterar filen i Toast:
----
Couldn´t complete the last command because of a Mac OS error

Result code = -50"
----

Det går att montera filen genom "Skivavbildning" med då frågar MOHAA efter skivan.

Bevaka tråden