Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Studiostol

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag hade engång en stol, i en studio, jag kunde sitta i i typ 36 timmar utan att känna av den.
Den var i en rundad svängd stålram med ett vävt luftigt och fjädrande 'rymdfiber' konstmaterial, genomskinligt fast med svarta trådar. Men jag kan för mitt liv inte minnas vilket märke det var.
Den var stålgrå och med ganska hög rygg, samt justerbara armstöd.
Jag vet att det är den sorten som används inne i europaparlamentets sal, och jag såg att i spelfilmen 'Gustav' hade 'Jon' en sån som kontorsstol.

Jeg vet också att den låg på ca. en >6000 kalla i 1998.

Är det någon som kan identifiera den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-08 19:26

Herman Miller Aeron??

M#THERF#CKER!!! YES BABY!!!
Fan vad jag har letat efter det namnet - just precis den stolen är det.
T.a.c.k!!!

Ska genast ut å leta på nätet efter en sån.

Ser faktiskt bekväm ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-08 19:55

Den är brutalt bekväm!!

Om det inte vore för att den tar för mycket plats skulle det nog finnas en sån i mitt hem, trots att den kostar 10+ k...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-08 12:27

Bumpar. Studiostolar kan diskuteras. Jag använder inte en Herman Miller Aeron men väl en Offix 99: Kontorsmiljö, bokhyllor, arbetsmöbler & billiga kontorsmöbler begagnade | Offix Webshop som har vissa likheter.

Nackstöd mm. Grymt bekväm. Men nu kommer jag att byta ut den emot en betydligt mindre stol. Även om sådana här stolar är väldigt bekväma så är de tunga och tar stor plats när man svänger runt med den på ett mindre utrymme. Man riskerar att stöta emot känsliga grejor i studion med tex. armstöden. Den är ivägen när man råddar runt i rummet. En del föredrar en enkel pioanopall eller en liten snurrstol utan ryggstöd av den typen som trummisar använder.

Bäst är kanske att ha en stor bekväm stol/fåtölj för bakåtlutad lyssning i samband med mixning, och en mindre lättrörlig när man spelar. Vad använder ni för stol i studion?

Senast redigerat 2009-07-08 12:46
  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2009-07-18 01:42
Ursprungligen av HeLe:

Bumpar. Studiostolar kan diskuteras. Jag använder inte en Herman Miller Aeron men väl en Offix 99: Kontorsmiljö, bokhyllor, arbetsmöbler & billiga kontorsmöbler begagnade | Offix Webshop som har vissa likheter.

En sån beställde jag precis! Fleximum III vill jag minnas att den också kallas. Har letat efter ett ställe som säljer/fraktar en sådan. Nu hittade jag ett...tack HeLe!!
http://www.fleximum.fi/index.php?action=tuote&tid=105&la=se

Senast redigerat 2009-07-18 01:56

jag kör den "dyra" varianten av JYSKs kontorsstol. den som brukar kosta 600-800:- tror jag. den är helt ok, men tyvärr sitter jag ändå oftast i soffan med macbook, nanokey och lurar...

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-07-16 10:38
Ursprungligen av nordbeck:

jag kör den "dyra" varianten av JYSKs kontorsstol. den som brukar kosta 600-800:- tror jag. den är helt ok, men tyvärr sitter jag ändå oftast i soffan med macbook, nanokey och lurar...

En såndär har jag med. Funkade bra i ett år ungefär. sedan började ryggstödet bukta åt fel håll och jag har därav fått förbaskat ont i ryggen.
INTE en stol jag rekomenderar alls.:mad:

Behöver dock tips på en ekonomisk men bekväm stol att ersätta åbäket med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-08 12:45

En Panton!

Eller två faktiskt... Men jag har lite vuxendamp och sitter sällan mer än en timme max. Går omkring och lyssnar runt om i rummet. Går ut och röker etc... Men jag älskar att sitta och gunga i den och jag föredrar stolar utan hjul!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-08 12:49

Jag kör nån av JYSK's billigare för 3-500 kr; skålad och tiltbar i låtsasläder med för lite stoppning. Ok om man sitter i shorts på en luftig kudde

Dock trist med fasta armstöd, det går inte att spela gitarr i den...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-16 12:15
Ursprungligen av SAFE1978:

Dock trist med fasta armstöd, det går inte att spela gitarr i den...

Ja det där är ett jävla gissel.. med armstöd sitter man som en prinsessa och har skönt stöd för musarmen, men det går inte att spela på stränginstrument. Jag kör också på någon variant från Jysk med nästintill obefintlig stoppning, men det går att lösa med lite trädgårdsdynor.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-07-08 15:51

Hur står (eller ska vi säga sitter?) sig Ullmanstolen i sammanhanget?

Senast redigerat 2009-07-09 10:46

De har släppt en uppföljare...

Herman-Miller Embody chair: $1,600 Aeron successor - SlashGear

lite sugen

  • Medlem
  • 2009-07-15 22:53

Jag köpte IKEAs dirrestol som den såg ut för ett tiotal år sedan. Kostade en tusenlapp och funkar bra än idag.

/Mein

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-16 08:43

Jag kör med RH Logic, mycket bra stol, går att hitta beggad för ca 1500-2000:-. Klart värt pengarna om man sitter mycket.

Vi kör Ikeas Traktor. I studion får man banne mig inte slöa till!

IKEA | Arbetsstolar | Snurrstolar | TRAKTOR | Pall med hjul

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-16 13:37
Ursprungligen av sisältää:

Vi kör Ikeas Traktor. I studion får man banne mig inte slöa till!

IKEA | Arbetsstolar | Snurrstolar | TRAKTOR | Pall med hjul

Ser hyffsat bekväm ut ändå. Ska själv införskaffa 2 st stolar till studion. Billig också.

  • Medlem
  • 2009-07-16 11:07

jag har Alvar Aaltos "Stool E60" (pall):

Är på sis linje, det ska inte vara för bekvämt eller se för vräkigt ut...

  • Medlem
  • 2009-07-16 11:20

När jag jobbar med musiken, då står jag oftast upp. När jag mixar saker och lägger ner mer tid på det, då sitter jag framför datorn. I en bred rackarns stol från IKEA, vilken numera inte finns i sortimentet. Funderar på att hiva ut den, och skaffa en sådan här istället: IKEA | Arbetsstolar | Stolar godkända för kontorsbruk | JERRIK | Arbetsstol

Skulle nog sitta rakare i den.

  • Medlem
  • 2009-07-16 13:31

Jag tycker det är perfekt med armstöd även för gitarrspel. Jag vrider mig 45 grader i stolen och får stöd för vänster axel mot ryggstödet och vänster armbåge på armstödet. Nackdelen är att man kan somna vid långa sessions.

/Mein

Justerbar höjd, perfekt för framåtlutad arbetsställning över maskinerna, hjul.. jag tycker att det är en riktigt bra studiomöbel, faktiskt. När vi inte använder dem står de under vårt studiobord och tar således inte någon plats.

Pall med plats för person och tillhörande utrustning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-17 14:45

Eller så är den väl insutten av någon med blypung.

Verkar vara svårt att hitta stolar med fällbara armstöd, hittade dock denna;

Rönnqvist & Möbler AB - KAB

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-18 12:39
Ursprungligen av Bolibompa:

Verkar vara svårt att hitta stolar med fällbara armstöd, hittade dock denna....

Fällbara armstöd, så genialt! Tanken hade faktiskt inte slagit mig.
Fast 7 lök... huuuga.

Snygg pall

Ursprungligen av Bolibompa:

Verkar vara svårt att hitta stolar med fällbara armstöd, hittade dock denna;

Rönnqvist & Möbler AB - KAB

Jag har precis en sådan, en något äldre modell bara, som jag köpte för 50:- när jobbet bytte ut sina kontorsmöbler och gjorde sig av med dom gamla...:cool:

Och dom fällbara armstöden är guld för oss gitarrister!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-18 01:55

Du kunde få köpa min annars.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2009-07-18 01:58

Lite svårt att skicka till Karlskrona antar jag? :/

Jag har IKEA Verksam. Den är förvånansvärt ok, men jag saknar de vridbara armstöd jag har på jobbet (ur gitarrhänseende)

Bevaka tråden