Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny bärbar på gång

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

O.K. Jag har ett nytt förslag!
Vänta ca. 35 dagar. Då börjar Apple leverera Ti med Combo driven. Leverantörerna kommer att sänka priserna på modellerna med DVD.
Det finns en hel del på lager runt om i Sverige.
Jag tycker det borde skilja ca. 5.000.- mellan DVD och Combo modellen. Apple har en uppgraderingsplan för de med DVD det kommer att kosta ca. 350.- US för att uppgradera. Det innebär väl en 4.000.- i Sverige. Dessutom har de nya en 256 MB modul och den gamla en 128 MB Modul (550 Mhz).
Med andra ord så borde du få en 550:a för ca. 19.000.-

[ 10-01-2002: Meddelandet ändrat av: Micke W ]

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-01-10 00:18

Låter bra. Jag skall nog vänta. Antingen enligt ditt förslag på lägre priser.
Eller så väntar jag på en ny, söt och läcker modell. Tills det kommer nåt som "känns" rätt.

Allt beror på hur länge du vill vänta. Tror inte att TiBook kommer att uppgraderas innan Mac World NY . Mitt råd är köp en nu när den är i början av produktcykeln , istället för i mitten eller mot slutet om du dvs skulle känna behovet efter några månader eller så. Då har du redan haft en aldeles underbar dator i ett par månader och så kommer inte den "nyintroducerade" svida lika mycket som om du hade köpt den tidigare modellen ett par veckor innan

Det som fick mig att välja en iBook före en PowerBook var följande:

1. iBook är billig och prisvärd.

2. Topp iMacen är 800mhz, Superdrive mm och kostar lika mycket (eller nästan mindre?) än 550Mhz modellen av PowerBook.

3. Jag köpte en iBook 600Mhz, en iPod och extra minne, hamnade på 5000kr mindre än vad jag hade gjort om jag BARA köpt 550Mhz PowerBooken.

Rätt starka argument för min del, iBooken fick en liten speedbumb nu i SF och den kommer nog vara som den är ett längre tag nu.
Dock kommer PowerBooken uppgraderas tillsammans med PowerMacarna i Tokyo, det kan jag nästan svära på

Edit: Eva: Detta var nog ett av de svåraste val jag gjort, satt och grubblade i en vecka.
Punkt 3 var nog endå den avgörande för mig. Skulle nämligen köpa en iPod tidigare men avbeställde den pga att jag trodde att det var en PowerBook jag skulle och därmed inte ha råd men iPoden.

[ 10-01-2002: Meddelandet ändrat av: fobie ]

Skulle bli lite krångligt om bärbara Macar skulle köra med ADC... själva videosignalen är ju inget problem, men ADC har ganska så kraftig spänningsmatning. Själva ADC-kontakten är annars intill förväxling lik DVI, och de är signalkompatibla såvitt jag vet. Själva adaptern mellan ADC och DVI verkar iaf inte ha någon signalomvandling whatsoever...

Vad gäller Apple och standarder är det lite fel att säga att de inte följer dem. Tvärtom är Apple bättre än vad tillverkarna i Wintel-världen är; problemet är bara att Wintel-företagen kör med sina "egna" standarder, ofta skilda från industristandarderna. DVI är inte heller någon "standard" i egentlig mening, utan den råkar bara vara vanligast. Vore iofs bra med DVI ut från Powerbook, men tanken är förmodligen att man ska kunna ansluta så många olika projektorer som möjligt. Lite onödig info: VGA-utgången är annars lite av en dinosaurie; den är definitivt inte gjord för de högfrekventa signaler som går igenom den när man kör exempelvis 1600*1200 i 85 Hz och signalkvaliteten blir därefter. Bättre analoga utgångar finns (fråga Sun- eller SGI-användare om vad 13V3-kontakten är för något), men att få PC-tillverkarna att byta till något bättre var som vanligt dömt att misslyckas...

[ 10-01-2002: Meddelandet ändrat av: Samuel Kvarnbrink ]

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-01-10 14:52

Visst har jag velat fram och tillbaka. Men nu har jag bestämt mig. Och beställt.

En PowerBook blev det. Tack för all hjälp och allt engagemang.

Jag är tämligen övertygad om att du blir nöjd.
Jag sitter just nu med min nya PB 667 och jämför med min gamla Ti 500.
Upplever att den nya är lite tystare än den gamla. Den har också aningen bättre Airport mottagning, men fortfarande inte bra. Scrollningen verkar också snabbare, beror säkert på det bättre grafikkortet.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-01-10 20:18

PB 667. Precis en sån som jag beställt. Så airport funkar inte riktigt bra. Jag har haft det i min oranga iBook och det har funkat helbra. Lång räckvidd och inga problem. Det blir spännande med den nya. Jag vill inte vänta utan ha den NU.

Alla andra "böcker" från Apple har antenn inbyggt i skärmen, eller rättare sagt runt skärmen. PB Ti har antennen på sidan och endast 2 små öppningar i höljet för signalen. Detta gör tyvärr mottagningen värdelös. Man måste sitta bredvid basen. Men man kan ju lösa det genom att köpa en hel bunt med basstationer.

Jag anser att man måste ha en genomtänkt strategi när det gäller köp av datorutrustning. Genom åren har jag blivit "pålurad" eller fallit för "häftiga prylar" från Apple. Numera känner jag igen deras marknadsföringsmönster och den enda utrustning som jag köper från Apple är därför deras datorer och enstaka program.
Apples första bildskärmar passade bara till Apples datorer, nästa generation passade signalmässigt men ej fysiskt. Apple har tillverkat så många olika iPodhysteri prylar som efter något år inte går att använda till någonting. Trixet har varit att knyta kunderna till Apple genom att mjukvaran och/eller hårdvaran inte skall vara kompatibel med något annat än Apples egna produkter, så när Apple tröttnar så står man där med sin Apple Scanner, Apple färgskrivare Apple Camera, Local Talk, Newton, eMate, LaserWriters, några gamla bildskärmar mm

Hur skall man reda ut detta då? Svårt, vi är ju dessutom olika. Själv köper jag aldrig en Hi-Fi utrustning som är sammanbyggd, ja, jag har ett par G4-or för "friheten" att kunna stoppa in och omdisponera olika kort.
Imac konceptet är ju ärligt såtillvida att går en del sönder så kastar man det hela, som en TV, men hur integrerar man det med sina andra prylar? Man kan ju inte köpa nytt varje gång. Hur skall man kunna använda sina SCSI-scannrar, mät- och GPS utrustningar framgent?

Jag har fyra datorer som delar på en Sony bildskärm via en switch. Helst skulle jag vilja ha en mus och ett tangentbord men jag tvingas ha några olika. Mina skrivare är kopplade till ett nätverk utan problem. Jag använder SCSI till både PC och Macar och samma IDE hårddiskar och minneskretsar.
Om jag skulle "byta upp mig" så kommer jag ju att koppla den externa utrustningen till min PC som jag då tvingas att använda, för jag kan ju inte bara köpa allt nytt igen!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-01-11 16:39

>>Saffran. Himmel vad mycket utrustning. Hur ser det ut på ditt skrivbord egentligen

Citat:

Skapades ursprungligen av: Eva:
Jag står i begrepp att köpa en ny bärbar dator. Hade hoppats på att nåt nytt skulle dyka upp men det gjorde det ju inte. Otroligt snygg iMac som Steve visade upp, synd att jag inte behöver en sån.

Tacksam för synpunkter.

De släppte ju en ny iBook med 14" skärm. Glöm inte bort denna.

Bevaka tråden