Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken var din första bärbara Mac?

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hrrrmmm...
Ja, min första och hittills enda PowerBook är och var en G3 Wallstreet med maximalt internminne och en 300 Mhz processor.
Den spinner fortfarande våldsamt bra trots att den har några år på nacken. Bästa köp jag gjort när det gäller datorer. Snygg, snabb och stabil!

  • Oregistrerad
  • 2001-05-31 16:43

Jag har en PowerBook 145 B som jag fick gratis för några år sedan. Har alltid gillat den, från det att jag fick den att fungera, vill säga. Ett tag var den ett obskyrt monster i en plastkasse. Efter några nya flatkablar å en ny diskdrive samt införlivandet av en kasserad "too noisy" hårddisk från Toshiba på hela 500 mb (massor i dessa sammanhang) samt en massa epoxylim för att täcka upp för de sedan länge utnötta skruvhålen så blev det en väldigt fin liten Mac. SCSI har den och även hela 6 mb ram... Jag har den fortfarande med på resor ibland när andan faller på, den är full med märkliga textdokument skrivna in på småtimmarna när man suttit ensam i natten och ugglat, omgiven av sovande flickvän & vänner. Den är också en eminent Tetris-maskin och man kan göra en hel del annat kul med den också. Ljudet är inte helt fel, den pratar inte lika HiFi som nyare Macar. Stentufft att skapa fraser som den säger, som man kan sampla och använda i sin musik. Kanske borde topic´en hetat "Vilken blir din sista 68K-mac?" Jag har ett kärvänligt förhållande till denna lilla Powerbook (som faktiskt föddes 1991) och lär nog aldrig släppa taget om den helt. Freak, är ordet...

170 - fungerar fortfarande, men används inte.
Har beställt en ny iBook.
Jämförde mått på 170 & iBook, nästan identiska förutom höjden

min förtsa bärbara är den nya Ibooken!

Min första helt egna blir också en iBook, hoppas den kommer nästa vecka! Men jag använde min fars PB 145B rätt mycket en gång i tiden (93 tror jag vi köpte den).

Här på kontoret har vi en Titan och visst är den läcker, men samtidigt känns den lite skör och ömtålig (den kanske inte är det, men den upplevs så), ingen man bara slår ihop och slänger in i ryggsäcken.

Den nya iBooken känns lite mera stabil och tålig, de hade en internationell variant ett tag här i stan (hos Dialect) som jag var och fingrade på i måndags. Mycket fin dator, skärmen var väldigt bra.

Jag slår ihop och slänger min Ti i ryggan varje dag...
Håller dock med om att iBooken är tåligare.

Jag kan tala om att Powerbook G4 titanium inte är så skör som man kan tro. En i USA tror jag att det var lyckades köra över sin G4 Titanium med en 1,7 ton tung bil. Det enda som hände var att skärmen sprack. Hårddisk, minne och allt annat funkar men skärmen gick i tusen bitar. Så den är nog tåligare än vad man tror.

Jag tror att det t.o.m. var tusen kilo mer alltså 2,7 ton.
Det var en Explorer eller liknande tjejbil...

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2001-06-02 13:12

Totally nybörjare av mac.Min första bärbara mac är Tibook 500, inköpt i april. Var tidigare pcanvändare i många år, varav Dell`s Inspironmodeller användes flitigt i jobbet.
Är helt frälst på min lilla juvel. Går som klockan-klanderfritt.

Jag tror att det t.o.m. var tusen kilo mer alltså 2,7 ton.
Det var en Explorer eller liknande tjejbil...

Kom inte och snacka om 2.7 ton tjejbil

Det är tänkbart att det var en 2,7 ton tung bil men i Macpressens artikel stod de bara 1,7 ton så....

Eftersom ingen annan av er verkar ha varit med i den bärbara mac branchen länge nog, så känner jag mig tvingad att delge er mina erfarenheter:

Utöver min gamla 128k, SE/30, IIsi, 7200/75, 7500/100, 9500/180MP, G3/266, PB G3 FireWire 400 och nu PB TI G4 har jag faktiskt ägt och brukat en Macintosh Portable, med äkta 68000 processor och System 6.0.7. Jag kom ihåg när version 7 kom - det var ju en värre övergång än till Mac OS X, så jag tycker att alla kan sluta klaga och tjafsa

  • Oregistrerad
  • 2001-06-06 10:29

Tsk, tsk... :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2001-06-08 15:09

Macintosh Portable som fortfarande fungerar!

Min första bärbara Mac var ett hemmabygge som jag köpte begagnat i en affär i Honolulu för alldeles för mycket pengar... Typ 300 dollar tror jag. Det var väl motsvarande en SE/30 eller sämre i den. Det var en skön bild av en känguru när man startade upp den istället för den välkända Mac OS 7.1 bilden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-12 11:12

Första PowerBooken för mig var en PowerBook 100 (som jag har kvar), extrautbyggd med serielport för modem på 2400bps och extern diskettstation. Bärbar ja men jobba utan vanlig väggström nej... sedan blev det LC (har kvar med 12"-skärm), 8600, Wallstreet 233MHz som blev utbytt till Wallstreet 266MHz som sedan blev Pismo 400MHz (har kvar), sedan TiBook 400MHz och nu TiBook 667MHz.

Ska man leva Mac ska man leva bärbart

  • Oregistrerad
  • 2002-11-12 11:27

PowerBook 150.

Finns i en hörna med urkasst batteri. Fästet för kulan paj och en hårddisk som är kaputt...

Köpte den billigt. Spelade en massa Prince of Persia på den...

Klart den bästa bärbara som jag haft. Saknar den som bara den...

  • Medlem
  • 2002-11-12 11:30

PowerBook 165c, fortfarande i drift som dagboksmaskin då och då.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-12 11:49

Har kvar en PowerBook 520 i fint skick. Men det så kallade "intelligenta" batteriet vill inte ladda längre.

Använde den rätt mycket till enklare MIDI-inspelning för några år sen. Funkade fint, rullar på väldigt bra med originalsystemet (7.1, i PowerBook-version med inställningsrad!)

Min var en Mac Portable, man tyckte den var skitlyxig då. Konstigt att man tycker at det är dyrt med en fräsig TiBook nu, en Portable kostade typ 80.000, då, liksom.

Min var också en Macintosh Portable. Det var grejer det. Inga döda pixlar på den skärmen kan jag lova!

För några år sedan gav jag bort den till en kompis som är författare och envist försökte hålla fast vid sin gamla skrivmaskin, men förlaget ville ha manuskripten digitalt, så han undrade om han kunde låna den.

Den funkar fortfarande fint, vad jag vet.

Jag köpte den allra första Portabla med stort handtag. Jag vill minnas att den hade 1 MB RAM som jag uppgraderade till 4 MB. Hårddisken var på 40 MB.
Jag tror jag köpte den för 55 000:-. Vilket år kan det ha varit? 1991 kanske? Jag sålde den i alla fal två år senare för 5 000:-.

Min första var en Duo 280. Äkta subnotebook.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-12 19:33

Bengt:
Ganska deppig affär du gjorde där.

Min första bärbara var en G3 Powerbook 333Mhz. Lombard tror jag att den hette. Gav den till en kompis och han använder den fortfarande till allt möjligt.

Min första bärbara, hm, räknas Macintosh Plus? Den hade till och med bärhandtag, visst var den bärbar . Plusen var min första Mac, jag minns att jag hade en extern SCSI hårddisk till, på 40 MB(!), det var lyx!

/M

[ 12 November 2002, 19:44: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

Romaneko, deppigt men typiskt. Jag tror inte jag någonsin har fått mer än en tiondel av vad jag betalat.

Powerbook 150 rules ! Min är omlackad i med en touch av metallic.

Har även en PB 500 med PPC, men den köptes för inte så länge sedan.

Och så TiBooken såklart. Gillar faktiskt kulan på gamla 150 bättre än plattan.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-12 22:55

PowerBook 100 - ersatte Mac Plussen , tusan vad jag gillade den - envisades med att bära med mig den överallt också... - och liten var den också, 2 kg vill jag minnas, suck, den ligger nog i någon låda i garaget, faan, man borde damma av den och lira lite Tetris i natt, satt en period med Tetris varenda jädra natt när jag pluggade i Uppsala, till slut vann jag, jag menar, max hastighet, jag hade full kontroll och slutade spela för att jag tröttnat, för att jag besegrade spelet/processorn, hörde härom dan någonstans att just det inte skall gå i Tetris, men min lilla spelmaskin kunde förmodligen inte blåsa på mer... var tusan är den... skall knalla ner och kolla...

[ 12 November 2002, 22:57: Meddelandet ändrat av: Wiberg ]

  • Oregistrerad
  • 2002-11-13 00:17

Första "bärbara" jag hade var en MacPortable. Den var inte helt ny när jag köpte den, eller rättare sagt var den rätt gammal.

Har inte haft någon bärbar sen dess heller. Men tror nästa dator jag köper blir en bärbar. Tror det börjar vara dags att göra mig av med min Portable, den står ju bara man kan ju inte ha den till något alls.

Min första bärbara var en PB 180. Ruskigt dyr och ruskigt bra skärm...och va snabb den var..jösses, det var ju nästan så man fick kedja fast den på bordet. Tycker att den och 170:an var dom klart trevligaste Powerbook-maskinerna på den tiden, men så var dom ju också (nästan) sist i den serien av bärbara från Apple. Vad var det som kom sen? 5300-serien?..usch och fy, vilket skräp det var. Tror jag skickade ett par tusen (klart överdrivet) på service när det begav sig. Gångjärnsfästen som sprack och kontakter som lossnade. Vilken flopp...

Saknar min PBG4 1Ghz som jag inte ens har fått ännu..

Bevaka tråden