Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1 GHz PowerBook m. Superdrive - fläkten på jämt!

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vilket bry för dig!
Just LANMaster har jag varit i kontakt med förut vid mitt köp utav min nya G4a och det är bara tumme upp från mig.

Som de behandlar och fixar macar skulle jag vilja se Apple ta efter!

Där ligger Apple efter hästlängder av någon underlig anledning.

Men du, Cyberpet...om det var logikkortet som det var något knas med....hmm....vad säger alla de andra som har liknande problem med sina PBs som skriver spaltmeter fram och tillbaks på MacNN om detta?

Med andra ord en allmänn undran -- om LANMaster har rätt och fler än du har samma problem, då kan det ju röra sig om något fel i stor skala från APPLE-makarna kanske?

Mvh,
/G

Gambit, problemet är att MITT problem inte är riktigt samma som många av de klagomål som det skrivits mycket om. Många klagar över den primära fläkten att den går jämt. Det SKA den göra.

Sen finns det några som klagar på att den sekundära fläkten går väldigt länge, det kan förvisso vara något som liknar mitt problem, men MITT problem är att den sekundära fläkten går jämt, den stannar aldrig även om jag ställer ifrån mig datorn och alltså inte belastar processorn alls.

Så mest troligt *ÄR* det något fel med logikkortet och den iformation den sekundära fläkten får, dvs den får aldrig någon information att nu är datorn inte påfrestad längre och nu kan du lägga av en stund till nästa gång användaren kör igång nåt stort jobb i Photoshop.

Många som klagat är nog bara petiga och vill ha en knäpptyst dator. Själv vill jag ha en dator som har två fläktar som beter sig normalt.

Jag förstår.

Nu kommer ny rapport:

Fick mail från Hanna på Apple Customer Support idag (hon är toppen, bara så ni vet!) och hon hade just pratat med Lan-Master och frågat hur det går med min maskin. Lan-Master har ny bytt ut det andra logikkortet och testkörts över natten hemma hos teknikern (sån service alltså!!!) och den verkar funka som den ska. Så nu är min lilla älskling på väg tillbaka igen och borde komma på måndag eller något liknande då den skickas med Företagspaket som tar två dagar.

Jag återkommer givetvis med rapport om hur JAG upplever min nyfixade dator. Jag hoppas verkligen att detta är slutet på eländet som pågått i över 1.5 månad nu.

Måste ju säga att både Hanna på Apple Customer Service och Ronny på Lan-Master har varit toppen. De har hållit mig underrättade via epost hur det hela framskridit och har verkligen varit toppen. Sån service önskar jag alla fick från första början!

Skulle alla få samma service som du fått Petra skulle ingen våga gnälla på Apples service mer.

Hoppas att det slutar strula med din "nya" dator nu. Inte så kul med ersättningsdatorer hela tiden...

Servicen fram till att Lan-Master tog över har ju varit bedrövlig! Men nu känner jag mig jättenöjd och om jag får problem i framtiden vet jag vart jag ska vända mig, även om det finns så kallade Apple Centers närmare Luleå.

Om servicen hade varit så här redan från början så hade jag nog haft min dator tillbaka hos mig redan i slutet av december istället för nu, i slutet av januari. Fick datorn den 4:e december och ringde första samtalet till Apple Support den 6:e december (tur att man har specificerade telefonräkningar!).

Nu tror jag detta blir slutrapporten:

Hämtade min "fixade" dator idag från posten (eller kiosken eftersom vi inte har nån "riktig" post längre) och efter lite tålamodigt väntande till datorn återfått rumstemperatur så började jag provköra den hårt!

Jag körde DVD-film samtidigt som jag körde iTunes och till detta surr och oljud så körde jag igång Photoshop och jobbade med en stor fil och massor med filter. Allt för att få datorn att bli varm snabbt och för att höra hur det är med fläktarna.

TYST!

Den primära fläkten pyser igång och sen går den under hela tiden jag sliter hårt med datorn. Men den sekundära fläkten är tyst. Inte ett ljud. Inte ens efter en timme går den igång!

Tack Lan-Master! Ni bevisar än en gång att ni är kompetenta och kunniga!

Undrar hur jag ska lura igång den sekundära fläkten? Kanske lägga mig i sängen?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-28 00:10

Hey presto! Jag har följt din historia både här och på macnn.com.

Kul att det har löst sig!

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2003-01-28 00:20
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: CyberPet:
Undrar hur jag ska lura igång den sekundära fläkten?

De klippte nog bara av sladden till den som lät mest...

Skönt att det fixade sig för dig Petra.

Jag har suttit och kört min Titan i "soffläge" hela kvällen (dvs bara strömkabeln inkopplad och inget annat) och har inte hört ett pip från den sekundära fläkten. Bara det vanliga, svaga susandet från fläkt #1.

Men när jag pluggar in den till skärmen och resten av prylarna på skrivbordet så dröjer det inte länge förrän fläkt #2 sätter igång, sen blåser den på en bra stund innan den tar en paus.

Utvecklar verkligen grafikchippet så mycket mer värme bara för att det är en extra skärm inkopplad?...eller är det nåt annat som styr detta f--styg?

Någon som har liknande erfarenheter?

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-01-29 22:13
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Hasse A:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: CyberPet:
Undrar hur jag ska lura igång den sekundära fläkten?

De klippte nog bara av sladden till den som lät mest...

Å nej! Du har avslöjat hur vi tekniker arbetar! Argh! Nu är allt förstört

Nä, sladdarna är nog hela för jag hör fläktarna... men de är så låga i volym att man inte hör dem nästan. Den primära fläkten är supertyst och den sekundära (som jag först trodde var den primära) är extremt tystlåten också när den väl går.

Hejsan,

Fick precis min nya 1GHz Titanium och jag verkar ha samma problem. Den högra fläkten går igång efter ca 10min när ström adaptern är ipluggad. När jag kör på batteri så stängs den ofta av. Efter ett tag så går den sekundära igång. Om jag låter datorn stå i ca 10min utan att röra den så stängs fläktarna av. Den högra fläkten låter inte så farligt men när båda är på så låter det ganska mycket.

Låter dina fläktar väldigt mycket eller är det en acceptabel nivå?

Låter som dina fläktar beter sig normalt, om du läser om vilka problem jag haft så stängde aldrig fläktarna av sig fram till jag fick datorn fixa. Nu beter sig datorn precis som du beskriver.

Skönt att höra! är din högra konstant på hela tiden eller kan den stängas av ibland?

Du nämde också att din sekundära fläkten är svår att starta, har du lyckats få igång den? Min går igång ganska ofta, men stängs av om jag inte använder datorn i några minuter...

Jag tror du missförstått, det var innan reparationen som den sekundära fläkten ALDRIG stängde av sig. Har aldrig varit några problem att få fläktarna att gå igång, det är bara att köra Photoshop några minuter.

Bevaka tråden