Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på ritplatta?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av sodemus:

Nån som kan förklara hur rörelserna registreras? Är det en one-to-one mapping mellan skärm och ritplatta eller är det relativa rörelser som registreras? Så om jag ska rita en detalj nere i högra hörnet på skärmen, kan jag då använda hela ritplattan till den detaljen?

Det väljer du i inställningen. Pen mode stämmer exakt med skärmen, mouse mode är relativa rörelser.

Kör själv Wacom, fram tills nu har jag letat efter "bäst" inmatningsmetod...
Provat alla möss, kulor och plattor som finns...

Känns som man hittat hem...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-25 18:53

Tack så mycket för svar! Det låter fantastiskt, då kanske det kan bli den minsta modellen ändå.

Du Goflorp, några fler frågor:
- Är trycksensorn ett fjäderbelastat stift i änden av pennan eller sitter den i bordet?
- Sitter det ett batteri i pennan?
- Kan man styra pekaren genom föra pennan typ 0.5cm ovanför bordet eller krävs kontakt med plattan?

Jag lånade hem en Aiptek idag och tyckte att den funkade rätt så ok. Just det fjäderbelastade stiftet var nog det jag trivdes sämst med. Man får ju annars ändå rätt mycket mer yta för pengarna.

Edit: Men den kändes otroligt plastig och som rätt dålig kvalitet. Nu har jag ju aldrig känt på en Wacom men jag antar att den känslan är bättre där.

Senast redigerat 2010-04-25 19:17

Wacoms billigaste ÄR lite billiga. Pennan i plast á la billig kulspetspenna - dock inget batteri i.
Spetsen är en plastpinne intryckt i ett hål, det skall glappa lite så det inte blir helt stumt.
USB-kabeln är onödigt lång, jag har bytt ut den (mellan tangentbord - platta = 30cm varför ha 1,8m sladd,,,,!)

känner du dig osäker finns de på Blocket för 5-600.

Det är ju inte mer än du ger för en bra Mus och du kan säkert kränga den vidare om det inte passar.
Du kan markera utan att ha kontakt, ca 1cm över funkar.

Själv kommer jag köpa en av de större, dyrare proffsmodellerna så snart studentekonomin övergår i arbete....

Tänk på att det tar ett par dagar få ordning på hjärna-penna-muspekare...
Första dagen känner man som en fyraåring med en kritask....:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-25 19:52
Ursprungligen av Goflorp:

Tänk på att det tar ett par dagar få ordning på hjärna-penna-muspekare...
Första dagen känner man som en fyraåring med en kritask....:-)

Ha! Ja, jag har hört att det ska ta ett tag att vänja sig. Själv tyckte jag det gick förvånansvärt lätt på Aipteken, fast jag hann kanske aldrig stöta på svårigheterna.

Grejen är att jag vann ett presentkort på komplett.se och de hade ta mig tusan ingenting annat än de här Wacom-plattorna (som jag sneglat på en längre tid nu) jag kunde tänka mig. Det där ligger förstås bara "rätt nära" sanningen...

Det där med att man styr markören även en bit ovanför plattan var något som irriterade mig när jag använde Aipteken. Jag får se hur jag gör. Jag tyckte för övrigt att det var sjukt irriterande att behöva rita på skärmen med ett helt A4 papper så jag skulle kanske bara vara glad för en ritplatta i storlek ~A5 (medium).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-28 17:14

Det blev en "Wacom Bamboo Fun Pen & Touch" medium.
Fruktansvärt bra penn-funktion. Trycksensorn är mycket bättre implementerad här än på Aipteken. Det känns som att rita med blyerts på vanligt papper (en känsla jag gillar). Jag håller med Goflorp om att den känns lite plastig: hela konstruktionen är i plast och inte speciellt styv.

Touch funktionen fungerar ok men jag inser nu hur mycket tid och vilket bra jobb Apple gjort med drivrutinerna till sina touchpads. Användarupplevelsen är minst dubbelt så bra med MBP:s inbyggda touchpad.

Bevaka tråden