Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rapportera "fel" på er MacBook.

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-12-10 21:46

Jag har haft min MB i snart 3 månader. Det skramlar lite om mina högtalare, irriterande som bara den. Men det kanske slutar snart

Jag har haft min MB C2D 1,83 i snart två veckor och den har fungerat klockrent förutom att Finder tokhängde sig en gång då jag var uppkopplad mot en server som kraschade medan jag förde över filer. Det enda som hjälpte var att hålla in startknappen ett par sekunder så att den dog.

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-12-11 14:33

Har precis fått hem min och startat upp den.. Har checkat för de fel folk beskrivit här i tråden men inte hittat något än
Jag är nöjd
Läser sketna dvd:er och sånt också
... än så länge iaf, kanske jag ska tillägga

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-12-12 01:23

Fortfarande skitnöjd

Har bara haft den ett par timmar, så jag kanske inte har upptäckt alla fel. Pekplattan har ett märke, som att man petat med en nål på den. Jag använder sällan pekplattor så det gör mig inget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-12 20:41

Har en tre veckor gammal Macbook Core 2 Duo, 1,83 Ghz. Har inte haft några som helst problem hittills och har varit mycket nöjd.

Stötte på en lite märklig sak just nu dock. Satt och jobbade på datorn utan elkabel och satte in den först när jag bara hade 2% batteristyrka kvar. Batteristyrkan gick upp till 5% så fort jag satte in kabeln och jag kunde forsätta att arbeta. Strax efter jag satt in sladden igen lämnade jag dock datorn i fem minuter och när jag kom tillbaka så var skärmen svart.

Trodde det bara var ett vanligt viloläge och försökte klicka på någon tangent, röra musen osv. men inget hände. Datorn var på - det kunde jag höra - men tangent bordet svarade inte och skärmen var svart. Det lilla lampan till höger på långsidan lyste. Jag stoppade in en CD skiva i hopp om att datorn skulle komma igång då men skärmen förblev svart. Det lät som att CD-rom spelaren gick igång men jag kunde inte trycka ut CD skivan sen.

Eftersom tangentbordet inte verkade vilja svara överhuvud taget så tvingades jag tillslut ta ut batteriet och sätta på datorn igen. Det funkade fint och nu är datorn bra igen.

Är det någon som har någon idée om vad denna incident kan ha berott på? Hade det att göra med att batteriet endast hade 2% kvar i ström? Men i så fall varför kom den igång initialt och hamnade i det "svarta läget" först efter ett tag?

Tack på förhand för möjliga förklaringar och idéer!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-12 21:36

Okej, nu har jag fått min femte kernelpanic och USB-portarna dör lite när de vill, samt att program kraschar ovanligt ofta. Det blir in på service för den här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-12 23:10

Make that six kernel panics. Fan vad trött jag blir.

Senast redigerat 2006-12-12 23:30
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-13 09:49

Okej, nu har jag pratat med Apple och resettat SMC och zappat PRAM. Märkte en viss prestandaförbättring efteråt. Vi får se om den sköter sig nu.

Ursprungligen av Koski:

Okej, nu har jag pratat med Apple och resettat SMC och zappat PRAM. Märkte en viss prestandaförbättring efteråt. Vi får se om den sköter sig nu.

Blev det bättre? Min burk har betett sig likadant - dvs Kernel Panic precis hela tiden 5-10 ggr/dag. Har installerat firmware update, men det gjorde bara att de kom lite mer sällan under en period, men nu är den värre än någonsin. Det finns ingen logik i när den går ner - uppkopplad eller inte. Och det har heller inte spelat någon roll vilket program jag har kört.

Just nu håller jag på att ominstallera hela systemet, eftersom man på supporten säger att det är ett mjukvaruproblem (bekvämt uttalande, eftersom det betyder att det inte är deras fel).

Återkommer med rapport...

Två döda pixlar, det är allt i hårdvaran än så länge och det känns som nåt man får acceptera.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-12-14 10:31

Mitt tredje inlägg här... Men det känns viktigt att dela med sig av infon!:p

Efter att mitt batteri ballat ur började alla "Random Shuttdowns". Apples Tekniska support tycket att jag skulle åka in med datorn direkt

Min macbook är en C2D inköpt precis när den kom. Det ända problemet jag har haft är att touchpadknappen slutade fungera, det löstes snabbt med byte av topcase. Nu har jag haft datorn i en vecka med nytt topcase och jag har redan fått missfärgningar igen. Så den ska in igen ;P Annars har det vart en underbar dator.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-07 01:39

Piper när den idlar, ibland går den inte ned i viloläge. Ibland stänger den av sig när den ligger i viloläge. Skärmen är lite sned från fabrik.

  • Medlem
  • Lysekil
  • 2007-02-07 01:43

Har haft 2 macbooks i hushållet.

2.0Ghz svarting
- Moderkortet dog efter en månadsanvändning.

1.83Ghz vit
- Moderkortet dog efter ett halvårs användning
- Lite missfärgning
- Trackpadden glappar

Surt..

.. tar och skippar macbooken. Köpte en PB istället. Love it!

Macbook 2Ghz 2 gigminne ca etthalvår gammal...

Första gången jag lämnanade in den för att den stängde av sig ofrivligt så hittade de inget fel på den (macforum). andra gången jag lämanade in den för samma fel så var den borta i några veckor och när jag fick tillbaka den så gick inte ens dator igång. Då bytte dem logikort på den igen och efter andra försöket så funkade det. 3 gånger lämanade jag in den för samam fel.
sen slutade även batterit att fungera en dag så det har jag också fått utbytt och bytt toppcase såklart!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-07 11:33
Ursprungligen av stenberg_:

Macbook 2Ghz 2 gigminne ca etthalvår gammal...

Första gången jag lämnanade in den för att den stängde av sig ofrivligt så hittade de inget fel på den (macforum). andra gången jag lämanade in den för samma fel så var den borta i några veckor och när jag fick tillbaka den så gick inte ens dator igång. Då bytte dem logikort på den igen och efter andra försöket så funkade det. 3 gånger lämanade jag in den för samam fel.
sen slutade även batterit att fungera en dag så det har jag också fått utbytt och bytt toppcase såklart!

Då tycker jag att du ska kräva en helt ny dator. Så vitt jag vet harApple lite "regler" ang. reklamation, antingen ska man ha lämnat in den 3 gånger eller att den legat inne på service i mer än 30 dagar i sträck.

jag fick de två gig minne för kompesation så det var ju okej men man börjar ju tröttna. macforum hade gjort lite fel när de tagit imot min dator så enligt apple hade jag bara lämnat in min dator två gånger m.m + att macforum var väldigt otrevliga!

glömde skriva att min mighty mouse också är på reperation just nu. jag har testat att rengöra den 100gånger och lämanade då in den. macforum testade ocskå att rengöra den utan resultat och då fick jag lämna in den och fick ingen ny... det har snart gått två veckor hehehe man börjar ju tröttna=)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-07 12:45
Ursprungligen av stenberg_:

jag fick de två gig minne för kompesation så det var ju okej men man börjar ju tröttna. macforum hade gjort lite fel när de tagit imot min dator så enligt apple hade jag bara lämnat in min dator två gånger m.m + att macforum var väldigt otrevliga!

glömde skriva att min mighty mouse också är på reperation just nu. jag har testat att rengöra den 100gånger och lämanade då in den. macforum testade ocskå att rengöra den utan resultat och då fick jag lämna in den och fick ingen ny... det har snart gått två veckor hehehe man börjar ju tröttna=)

Goddamn ja hade jag varit dig så hade jag blivit en jobbig jävel och krävt en ny dator. Så där mycket strul ska man inte behöva stå ut med. Skriv upp de datum du lämnat in den, vilka fel och när du fått tillbaka den. Ring Apple och be att få prata med någon ang. reklamation.

men min dator funkar ju bra nu? förutom att topcaset sitter lite löst och små små repor från att de har öppnat datorn några gånger.. känns konstigt att ringa om det nu när den ändå funkar? hehe man har änna tröttnat lite nu kanske men men

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-07 13:27
Ursprungligen av stenberg_:

men min dator funkar ju bra nu? förutom att topcaset sitter lite löst och små små repor från att de har öppnat datorn några gånger.. känns konstigt att ringa om det nu när den ändå funkar? hehe man har änna tröttnat lite nu kanske men men

Aha ok då så, bra att du fick kompensation iaf då.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-07 17:45

Min sambos MacBook är ca 3 månader men har haft problem att starta, stänga av, låser sig, sprucket ljud, lågt ljud mm.

Inlämnad på service i 3 veckor, kom tillbaka i fredags med utbytt logikkort. Ljudet är ok men resten är fortfarande fel. Nu inlämnad igen efter helgen, får se om den kommer tillbaka hel denna gång.

Ångrar jag att jag rekommenderade en MacBook? DEFINITIVT!

De som säger att vi klagar kan hålla tyst tycker jag, detta är uppenbart en produkt med för många produktionsfel för att någonsin få drabba konsumenter.

(Är själv nöjd ägare av en PB G4 sedan 3 år tillbaka)

PS: det står förvisso i villkoren för AppleCare att Apple byter felaktig del till del med ekvivalent funktion så det här kan ju hålla på i evighet som jag ser det.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2007-02-07 22:05

Ändra problemet jag har haft med min vita macbook är att "klickknappen" är sumpig, den klickar inte till riktigt och sedan lite missfärgningar. Har haft den i ca 6mån

hmm vet precis hur det känns, dock har jag inga problem med min MacBook dock inte hårdvaro. Har haft lite strul med iCal och med DVD, annars går den prima. Tänk på att min dator går 24/7 sedan september 2006.

Min MacBook (C2D) har lite problem med att fatta när jag dragit ut hörlurssladden. När jag drar ut den så tror den att där sitter en optisk kabel istället. Efter ett tag brukar den gå till att använda de inbyggda högtalarna, men ibland byter den fram och tillbaka lite random. Men annars funkar allt kanon, så jag orkar inte lämna in den eller så. Det får vara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-12 10:32

Fan vad osugen man blir på MacBook nu. Jag som varit på väg att köpa en ett tag nu...

Fel på MacBook

Köpte en svart 2 Ghz, 1Gb minne för en vecka sedan, upptäckte igår att mini-dvi porten inte fungerar, försökte koppla in min 20" Apple display utan framgång, kan inte se att det skulle kunna vara något annat fel.

/L

Har haft min MacBook i en vecka...Fan va hemskt me alla fel folk beskriver. Jag som var så nöjd med att ha bytt från PC. Hoppas inget drabbar mig...

Jag har haft min sedan september och är sanslöst nöjd.

Har dock några hårdvaru-eländen...

- Ä-tangenten reagerar inte alltid.
- Musknappen reagerar inte alltid.
- Skärmen "flimmrar när bakrgundsbelysningen går ner för att spara energi.
- Skärmen har bleka fläckar som syns om man tittar på skärmen lite ovanifrån. När skärmen skakar eller om man lägger handen på baksidan av skärmen går pixlarna vid dessa fläckar "i vågor". Någon som vet vad detta beror på, och om det är något som man kan få åtgärdat vid service?

MB C2D 2,0: Efter en och en halv månad pajar hårddisken och jag får skicka den med Posten i ett paket eftersom det inte finns någon verkstad här i närheten. Jag fick betala frakten fram och tillbaka, 400 kr. Trist.

Bevaka tråden