Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fuglesang & Co flyger snart i luften!

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-10 00:12

Fuglesang har i alla fall med sig en iPod, det sa han i radion häromdagen.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-12-10 01:55

Detta verkar ju riktigt lovande!! 70% chans att det blir av i natt.
Jag håller tummarna för Fuglesang!

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-12-10 02:36

Japp, nu blir det "Launch"! 10 min kvar....

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-10 05:36

'Vi' är i rymden!! Jag kan se Stockholm där nere. Nej, jag satt inte uppe men vaknade så där lagom.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-10 11:10

Härligt! Äntligen är Sverige iväg. Hoppas nu bara att det andra stora riskmomentet går bra. Landningen.
Grattis Fuglesang.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-10 11:21

Är Sverige iväg?
Rymdskyttelprogrammet skulle ha varit nerlagt för länge sedan om det inte var för internationella överenskommelser som måste fullföljas. Att ISS skulle byggas klart, eftersom det finns avtal med andra länder som pumpat in pengar. När projektet är avslutat kommer ISS att vara ett museum med mycket få besökare.
Skyttelprogrammet dog när Columbia brann upp vid återinträdet i atmosfären 2003.
Innan var frekvensen 25 uppskjutningar om året, nu är det max fyra - fem. Det är ett spel för gallerierna alltihop.
Kul för Fuglesang som får göra sin efterlängtade tripp. Men trist för alla svenska riksdagsledamöter som åkt dit för att se det som inte blev av och i stället blev tvungna att åka hem och dansa på Nobelfesten.
Det är inget annat än en cirkusföreställning.

Ursprungligen av Konrad:

Innan var frekvensen 25 uppskjutningar om året, nu är det max fyra - fem. Det är ett spel för gallerierna alltihop.

Det är ju inte sant alls. Det år man hade allra flest uppskjutningar var 1985, och det var 9 stycken.

Senast redigerat 2006-12-10 16:02
  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-10 11:53

Japp! Sverige är utskjutet i rymden som allt annat skräp
Att det inte finns tillräckligt med pengar syns på underhållet av byggnaderna. Jag skulle vilja se 'Discovery' utställt på the Science Museum här i London. Christer hålla föredrag och frågestunder. Muséet har redan astronauter som du har möjlighet att träffa och ställa frågor till. Som modehistoriker/expert är jag väldigt intresserad av rymddräkten. Har den utvecklats sedan 1960-talet?
Är det verkligen ett spel för gallerierna? Det som händer ute vid ISS är av oerhörd betydelse för oss allt eftersom människan förstör planeten Jorden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-10 12:35
Ursprungligen av bossep:

Är det verkligen ett spel för gallerierna?

Oroa dig inte, det är bara Konrad som är lite så där gubbigt Bob Dylan-bitter.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-10 14:09
Ursprungligen av acke:

Oroa dig inte, det är bara Konrad som är lite så där gubbigt Bob Dylan-bitter.

Inte alls. Det är över 200 amerikaner som fått göra denna jymdresa. Nu är det för första gången en svensk. Och då ska alla slå sig för bröstet och tycka att vi svenskar
är bäst. Det finns tyskar, fransmän och en massa annat löst folk som gjort samma sak.
Förresten har dom inte landat ännu. Det finns mycket som kan hända.
Allt är så fruktansvärt upphaussat bara för att en svensk är med i jymdkapsylen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-10 14:52
Ursprungligen av Konrad:

Inte alls. Det är över 200 amerikaner som fått göra denna jymdresa. Nu är det för första gången en svensk. Och då ska alla slå sig för bröstet och tycka att vi svenskar
är bäst. Det finns tyskar, fransmän och en massa annat löst folk som gjort samma sak.
Förresten har dom inte landat ännu. Det finns mycket som kan hända.
Allt är så fruktansvärt upphaussat bara för att en svensk är med i jymdkapsylen.

Hur svensk är Christer nu för tiden? Av egen erfarenhet vet jag att man i och för sig blir allt mer Svensk ju längre man bor utomlands.

Du har så rätt så! Och nu skriver Expressen en massa skit igen!

Ursprungligen av Konrad:

Inte alls. Det är över 200 amerikaner som fått göra denna jymdresa. Nu är det för första gången en svensk. Och då ska alla slå sig för bröstet och tycka att vi svenskar
är bäst. Det finns tyskar, fransmän och en massa annat löst folk som gjort samma sak.
Förresten har dom inte landat ännu. Det finns mycket som kan hända.
Allt är så fruktansvärt upphaussat bara för att en svensk är med i jymdkapsylen.

Jag trodde många tyckte att det var kul att en svensk tagit sig upp i jymden. Inte att vi helt plötsligt var bäst. Men det var säkert bara jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-10 12:31

Vad menar vår svenska rymdnerd med "Heja Sverige! Heja Norge!"? Är det en hälsning till svenska folket eller hejjar han på sig själv?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-10 12:40

Jag tror iofs att det hade varit bättre med en satsning på S-range (eller hur det nu stavas?). Vi är mer effektiva än amerikanerna och har inget terrorhot.

Ursprungligen av bossep:

Jag tror iofs att det hade varit bättre med en satsning på S-range (eller hur det nu stavas?). Vi är mer effektiva än amerikanerna och har inget terrorhot.

Hopplöst dyrt och besvärligt att skicka upp något i bana runt jorden från en bas så långt från ekvatorn. Esrange duger bara till raketer som går upp... och ner igen, utan att gå runt jorden.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-10 13:27

Tänkte inte på dé! =(
Men något annat än Amerika borde ju finnas? Frankrike? Amerika är inte längre så tekniskt framstående som tidigare. Jag har en känsla av att de har en benägenhet att 'se mellan fingrarna' för att få saker och ting gjorda. Bara beskrivningen i Expressen, tror jag, av personalen och byggnaderna fick mitt förtroende att darra. Deras högsta chef är Mr Bush och alla vet vi ju vad han går för? Det hjälper inte att de har ytterst framstående vetenskapsmän och ingenjörer under honom. Ger Bush order om något så lyder underhuggarna.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-10 17:05

Uppgifterna om antalet uppskjutningar var något jag hörde i Godmorgon Världen i P1 i dag. Det är mycket möjligt att det inte stämmer.
Hur det än är så har jag svårt att förstå hur Fuglesang blir nationalhjälte för att han deltar i ett internationellt projekt som ändå ska läggas ner. Anledningen till att det fortgår är åtaganden som NASA har.
Det är väl kul att Sverige får en egen jymdgubbe. Tidigare har han dock blivit häcklad för att han är en mes och en tönt. Nu är han plötsligt en hjälte. Lite märkligt, IMHO.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-10 17:24

Mes och tönt är han verkligen inte!! Läs hans biografi. Han har seglat över Atlanten två gånger, sprungit marathon och Gud vet allt. Jag tycker det är roligt att han nu får göra det han drömt om. Projektet läggs ner kring 2010 men sedan får vi säkert se ett nytt projekt? 'Vi' blir knappast bäst genom att Christer gör något. Vad han gör kan däremot uppmuntra andra att satsa eftersom det visar att enträgen vinner. Det är jag själv ett exempel på. Tro på vad du gör. Ge inte upp om så du har alla emot dig. På något sätt är vi väl alla här, Macanvändare, den typen. Annars hade vi väl suttit där med PC-maskiner och Windows. Vi här sticker ut och är inte som 'alla andra'!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-10 17:35

Där satt den!!
Nu kan vi låsa tråden.;)

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-10 17:38
Ursprungligen av Yes:

Där satt den!!
Nu kan vi låsa tråden.;)

Yes!!

Tänk vad du kan få tillet ibland.
No!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-10 17:37

Det är inte jag som har häcklat honom, aldrig någonsin.
Men han har blivit förlöjligad i åratal av diverse media.
Jag missunnar inte Fuglesang att åka upp i jymden.

Rymdfärjorna läggs ner tillförmån för modernare lösningar 2010, inte ISS.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-10 18:09
Ursprungligen av Kristofer:

Rymdfärjorna läggs ner tillförmån för modernare lösningar 2010, inte ISS.

Då kan ju Sverige, som numera är en jymdnation, skicka upp reservdelar till ISS med några påsksmällare från Esrange.

Ursprungligen av Kristofer:

Rymdfärjorna läggs ner tillförmån för modernare lösningar 2010, inte ISS.

För att vara lite pessimist så kan man ju fundera över hur modern Orion blir egentligen, tycker mig ha sett den designen någon annanstans, men astronauterna slipper iaf skita i plastpåsar den här gången... utvecklingen går framåt!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-10 17:48

Faan, jag lyckades inte stänga tråden!!:cool:

Jag funderade faktiskt på den formuleringen efter jag postat.

Det jag ville ha fram var att det inte är ISS som läggs ner 2010. Kanske hade varit bättre att använda "nyare" istället för "modernare". Likheterna med Apollo är slående.

Egentligen tycker jag det är ganska ovidkommande hur pass ny konstruktionen är, Orion är en rationell och billig (nåja) lösning som förmodligen kommer att sköta sina uppgifter lika förträffligt som Apollo-kapslarna. Hela rymdfärjeidén är ju kul och häftig men konstruktionen är alldeles för komplex, så lite pragmatism är bara bra.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-12-11 20:28

Det var ett jäkla kvittrande i media om den där fågelsång...

Snart skall allt ses igen som 1080i

  • Medlem
  • 2006-12-11 23:05

De håller på att docka nu. Live sändning på webben -> http://www.nasa.gov/qtl/151335main_NASA_TV_QT.qtl

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-11 23:28
Ursprungligen av 3OPAH:

De håller på att docka nu. Live sändning på webben -> http://www.nasa.gov/qtl/151335main_NASA_TV_QT.qtl

Synnerligen fascinerande att följa!

Bevaka tråden