Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virus och adware m.m. funnen till os X Myten om Virus fritt systen ÄR DÖD.

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-18 10:29
Ursprungligen av Baron:

Om man får tro senaste Macworld finns det redan virus även om de inte är spridda. .

Och varför ska man tro på MacWorld? De är väl inte bättre än någon annan tidning, dvs de vill sälja så många ex som möjligt och avslöjanden om virus på förstasidan kanske skrämmer någon att köpa blaskan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-17 23:27

Vad är den principiella skillnaden mellan windows och mac i det här avseendet? Om man inte tror på Macworld, hur skulle man kunna visa att det är omöjligt för OS X att få virus i samma utsträckning som Windows?

Edit: om det inte går, då är det väl rätt naivt att tro att OSX skulle vara någon slags fristad. Förut var det både svårt att göra virus för mac och man nådde inte ut till någon större publik. Nu finns publiken så att det är svårt skulle väl snarast bara vara en bromsande faktor.

Nu kan jag rätt lite om virus så någon annan får gärna förklara hur det egentligen ligger till!

Senast redigerat 2009-12-17 23:53
  • Medlem
  • 2009-12-18 00:27

Vet inget om hur vida det skulle vara svårare att skapa virus till OS X jämfört med Windows. Kanske för att ett virus till OS X måste installeras av användaren själv? Alltså inget som kan ske bara för att man besöker en sajt tex. Men eftersom Windows har ca 90% av marknaden så är det ju Win-användare som virusskaparna riktar in sig på. Eftersom det är fler som drabbas då.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-18 06:10

Garvar röven av mig just nu över Macworlds senaste omkullåkning. Inom arkeologin till exempel, är det så att har man inte hittat belägg för något, så finns det inte.
Så är det här också, tills datorer med OS X infekteras av ett virus så finns det inte något virus för OS X och alltså behöver man inte diskutera att, om, men, kanske.

Ursprungligen av MatsOlov:

Garvar röven av mig just nu över Macworlds senaste omkullåkning. Inom arkeologin till exempel, är det så att har man inte hittat belägg för något, så finns det inte.
Så är det här också, tills datorer med OS X infekteras av ett virus så finns det inte något virus för OS X och alltså behöver man inte diskutera att, om, men, kanske.

Det gäller väl strikt inom alla vetenskaper. Har man krav på att alla andra skall skriva om sina historieböcker och nobelstiftelsen skall ringa så får man ju se till att man har bevis för sina påståenden.

Extraordinary claims demands extraordinary evidence. (DR Novella, The Ness)

Vill man däremot teoritisera kring vad-händer-om-scenarion så kan det ju vara högst blandat - såväl produktivt som inte...

Avskyr hysteriska rubriker och varningar från sådana här källor, så jag är alltid tveksam mot dem.
Fast samtidigt så ska man ju inte ska känna sig odödlig heller...

OT
Måste bara flika in för att jag tycker det är skoj med fler som lyssnar på The Skeptics Guide to The Universe

Fast det är lite fel att ge Novella cred för det citatet (trots att det inte var ordagrant), även om han ofta använder det - Carl Sagan är den som är mest känd för det ("Extraordinary claims require extraordinary evidence"), även om Marcello Truzzi var den som sa det först (även här inte ordagrant: "Extraordinary claims require extraordinary proof").

Sagan är en stor idol för övrigt

Apor klår fåglar any day förresten

Förlåt för OT.

Ursprungligen av Goflorp:

Det gäller väl strikt inom alla vetenskaper. Har man krav på att alla andra skall skriva om sina historieböcker och nobelstiftelsen skall ringa så får man ju se till att man har bevis för sina påståenden.

Extraordinary claims demands extraordinary evidence. (DR Novella, The Ness)

Vill man däremot teoritisera kring vad-händer-om-scenarion så kan det ju vara högst blandat - såväl produktivt som inte...

  • Medlem
  • 2009-12-18 11:22

Har du läst artikeln?

  • Medlem
  • 2009-12-18 11:24

Jag säger inte att det finns virus. Jag säger "Om man får tro...".

Men ni kan väl inte på allvar mena att ni tror att OS X är oknäckbart?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-18 15:28
Ursprungligen av Baron:

Men ni kan väl inte på allvar mena att ni tror att OS X är oknäckbart?

Nej naturligtvis inte. Alla system som tillåter användaren att ändra data på maskinen går det att skriva "skadlig kod" till, om inte annat så i form av trojaner och liknande.

Däremot är man ju less på dessa domedagsbasuner som ljuder med jämna mellanrum att "Nu är det kört, snart kommer din mac att översvämmas av virus". OS X har funnits ute i 10 år snart och användarbasen har ökat rejält. Detta tillsammans med att det finns många som ogillar Apple och OS X borde ju vara skäl nog att hacka ihop ett riktigt elakt virus. Trots det har det än så länge inte dykt upp något mer än någon enstaka trojan.

Hmm... man kanske skulle skriva ett själv och sedan förtjäna sitt uppehälle med att intervjuas i diverse tidsktifter och sedan starta en konsultfirma inom IT-säkerhet?

Jaså, det var sagan från Början. Kul. Jodå, han har allt ett litet altare här med
The Sceptics lyssnar jag på så ofta jag hinner.

Var det inte för ett år sedan en tävling utlystes? Fett pris om jag inte minns fel...eller stor ära i alla fall. Tävlingen utlystes av ett säkerhetsföretag...eller var det ett mediaföretag? Den gick ut på att den första som yxade ihop ett framgångsrikt virus till OSX vann.

Mig veterligen har ingenting hänt :-D. Nog fan är det svårare att skriva virus till OSX än till Windows - det skulle ju vara en vetenskaplig/matematiskt-teoretisk sensation om det var exakt lika lätt/svårt att skriva virus till två olika OS. Skulle det gälla Linux oxkså? Är det exakt lika lätt/svårt att skriva virus till ALLA OS?

Nej, det är nys. Jag är helt övertygad om att OSX - och UNIX - är ett säkrare OS. Unix har varit med ett tag :-D. helt säker? Nej, det är ju löjligt. Det finns inet som är säker med datorer. Inget. Det finns inget som är säkert med människotillverkade produkter över huvud taget. Det finns inget säker ens i kosmos. :-D.

Bevaka tråden