Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redigera inbäddade bilder i InDesign CS?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-27 09:26

Hej,

arbetar med grafisk produktion och sitter för tillfället med indesign CS och arbetar som vanligt

jag vill tro mig vara relativt bevandrad i programvaran men en sak har jag länge funderat på och slänger därför ut en tråd nu på morgonen så här innan fikat så får vi se om jag blir upplyst under dagen

till saken hör att jag personligen har ett grafisk flöde av högupplösta bilder och illustrationer i enbart *.psd, *.eps samt *.ai men nu arbetar jag även med andras tidigare original och dessa personer har importerat allt från lågupplöst jpeg, till bmp och bitmappsbilder - förvisso duger de för trycksaken de används i men dessa bilder är i flera fall så pass små att de blir inbäddade i dokumentet (se bild)

vart hittar jag dessa? hur redigerar jag dem? hur gör jag för att få ut bilderna ur dokumentet om någon eventuellt skulle vilja använda dessa i ex. webbproduktion med mera? kan man ställa in så att Indesign inte bäddar in bilderna?

(dokumenten är i flera fall gamla pagemakerdokument som har blivit konverterade till *.indd)

känner mig lite handikappad när bilderna ligger inbäddade i dokumentet istället för att ligga i mina mappar för arbetsflödet så förklaringar, tips och hjälp välkomnas!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-11-27 09:42

Om du markerar bilderna i länkpaletten och går till menyn där så kan du välja [FONT="Courier New"]Ångra inbäddning av fil[/FONT]. Då får du upp en märklig dialogruta där du ska svara [FONT="Courier New"]Nej[/FONT] för att få välja en mapp där bilderna ska sparas.

Annars kan du tex kopiera bilderna i dokumentet och klistra in dem i Photoshop för att sedan spara därifrån i valfritt format.

Du kan också göra en PDF som du sedan exporterar bilderna från i Acrobat Pro.

Finns säkert möjlighet att göra ett applescript som fixar biffen också...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-27 10:15

Kanon Kalle

Var precis "ångra inbäddning av fil" jag var ute efter

"fusklösningar" i form av redigera bild i photoshop och spara om etc. var jag medveten om men kände att det måste finnas ett bättre sätt

1
Bevaka tråden