Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatisk uppdatering av korsreferens i InDesign

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-11-22 16:33

Sida upp och sida ner håller jag på att fylla upp med armaturer av olika slag. Dessa kan styras med några olika styrenheter. På en sida samlar jag dessa styrenheter och skriver sedan vid varje armatur "Styrenheter, se sidan 99". "Problemet" är nu att jag inte vet exakt hur många sidor katalogen kommer att sluta på och det kan innebära att styrenheterna kommer att flyttas till en annan sida, t.ex. sidan 110. Finns det någon funktion som gör att texten "Styrenheter, se sidan 99" automatiskt kan uppdateras till "Styrenheter, se sidan 110"? Att behöva uppdatera texten manuellt på varje ställe innebär ju garanterat att det kommer att bli fel någonstans, i alla fall om man har ett flertal sådana här "relationer". Hoppas ni förstår hur jag menar.

Tacksam för hjälp. // Leif

Ursprungligen av Leif_O:

Sida upp och sida ner håller jag på att fylla upp med armaturer av olika slag. Dessa kan styras med några olika styrenheter. På en sida samlar jag dessa styrenheter och skriver sedan vid varje armatur "Styrenheter, se sidan 99". "Problemet" är nu att jag inte vet exakt hur många sidor katalogen kommer att sluta på och det kan innebära att styrenheterna kommer att flyttas till en annan sida, t.ex. sidan 110. Finns det någon funktion som gör att texten "Styrenheter, se sidan 99" automatiskt kan uppdateras till "Styrenheter, se sidan 110"? Att behöva uppdatera texten manuellt på varje ställe innebär ju garanterat att det kommer att bli fel någonstans, i alla fall om man har ett flertal sådana här "relationer". Hoppas ni förstår hur jag menar.

Tacksam för hjälp. // Leif

Den funktion du frågar efter heter korsreferenser. Sådan funktion finns inte i InDesign (kanske kommer den med i InDesign CS3, eftersom funktionen är väldigt efterfrågad). Men det finns plugin som uppdaterar korsreferenserna i InDesign.
Länken här går till den plugin: http://www.virginiasystems.com/products_d.html#sbixref
Lycka till!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-11-23 19:20

Tack för hjälpen. Det var precis vad jag letade efter. Tror nog att jag väntar till CS3 i alla fall för jag tycker att 195 USD är lite väl mycket för pluggen. CS3:an kan inte vara så väldigt långt borta.

  • Medlem
  • 2006-11-23 20:42
Ursprungligen av Leif_O:

CS3:an kan inte vara så väldigt långt borta.

Nåt år eller så får man kanske räkna med.

Enligt vad Adobe sagt i officiella sammanhang så är det andra kvartalet 2007 som gäller

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-11-23 22:55

Tack för informationen Richard. Man tycker ju att de borde rappa på lite för att få ut UB-versioner av programmen. Om jag inte minns fel så kom väl hela CS2-paketet ut något halvår efter Acrobat 7:an så det blir kanske något liknande den här gången också.

Ursprungligen av Leif_O:

Tack för informationen Richard. Man tycker ju att de borde rappa på lite för att få ut UB-versioner av programmen. Om jag inte minns fel så kom väl hela CS2-paketet ut något halvår efter Acrobat 7:an så det blir kanske något liknande den här gången också.

Adobe är ju inte något serviceföretag för Apple, utan gör vad som ligger i aktieägarnas intresse. Normala uppgraderingscykler för Adobe-program är 18-24 månader, och CS2 släpptes ju andra kvartalet 2005, så faktum är att de ligger enligt tidsschemat.

Om jag vore i din sits skulle jag fundera på pluggen. Det räcker ju med att du tjänar några arbetstimmar för att den ska vara betald

  • Medlem
  • 2006-11-24 07:46

Jag mistänker iofs att det ligger även i Adobes intrsse att ha produkter tillgängliga för (den enda) maskinvaran Apple säljer.

Ursprungligen av Baron:

Jag mistänker iofs att det ligger även i Adobes intrsse att ha produkter tillgängliga för (den enda) maskinvaran Apple säljer.

Naturligtvis, men merparten av försäljningen ligger på Windows-sidan och programmen utvecklas för båda plattformarna samtidigt.

Det är rätt omsorgsfulla analyser som ligger bakom produktcykler osv. och även om man inte är insatt i detaljerna inser man med lite eftertanke att den totala försäljningen, över tid, inte skulle bli större av att släppa halvfärdiga versioner av programmen. De som vill ha intel-versioner kommer att köpa dem när de än kommer.

1
Bevaka tråden