Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ska jag göra så att min dator inte blir stulen?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-12-31 15:55
Ursprungligen av JonesH:

(Förlåt, lite OT)

Haha, en kompis berättade om hans vän som var på LAN och låste ihop sin iBook med polarens bärbara pc och trodde att de var säkra då av nån anledning. När de vaknade på morgonen var båda maskinerna borta...

Det var inte så smart.

Det var fan det osmartaste jag hört!
Skyll-dig-själv-varning utfärdas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 19:55

Det viktigaste av allt.

skriv ner MAC nr på BÅDE ethernet kortet och airport kortet!
Det är ju dock hårdvarubaserat och är mycket svårt å byta...

Visst finns det program som stör mac nr, men det ser man då det blir helt galna siffror. Och det funkar inte i all tid!

Mitt tips!
gör backuper på dvdskivor med dina bilder och dokument. det är det suraste å bli av med!

//tobias

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-04 00:46

Stöldskyddsmärkning? Bör du kunna få hjälp med på närmaste poliskontor.

Dessutom anteckna serienumret, har för mig att det står under batteriet. Finns kanske antecknat på fakturor mm också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-05 01:41
Ursprungligen av TERdON:

Dessutom anteckna serienumret, har för mig att det står under batteriet. Finns kanske antecknat på fakturor mm också.

Serienumret hittar man också genom att klicka på äpplet --> Om den här datorn --> Mer info-knappen.

Jag har öppnat powerbooken och klistrat fast mitt namn och telefonnummer lite varstans i datorn, så nu är det ju lätt för polisen att kolla vems den är om någon snor den.. Om de hittar datorn alltså.

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2005-01-09 20:36

Det säkraste sättet att inte bli av med den är att ALDRIG lämna den obevakad!

Inte för att upprepa andra men det bästa sättet att inte få datorn stulen är att ha den med dig hela tiden. lås, program och annat finns det en chans att folk kan forcera men om du tar den med dig så är väl enda sättet dom kan ta den genom att råna dig. Då skulle jag vilja rekommendera dig att lägga datorn i en vanlig ryggsäck som det inte skriker dator om.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-01-16 19:06

Haha, angående sprängmedel i bärbara datorer, så var det åtminstone en jäkligt kul ide. Bombmeddelanden i systemet för plötsligt en helt ny mening.

Finns det ingen som tillverkar GSM eller GPS moduler man kan gömma i innanmätet på sina nyinköpta guldklimpar? Så är det bara att ringa upp/kolla upp var datorn befinner sig när den blivit stulen och skicka dit snuten. Jag kanske precis har kommit på en ny affärside? Planerar snart att också köpa en G5:a och inte vill jag uppleva en stöld av den inte. Inte utan att ge tjuven en omgång i alla fall...

Eller så har man ampull med smörsyra som sprutar ut inne i datorn....

Alla som gjort lumpen har hört följande stensäkra råd för att slippa lämna in en AFSE (Anmälan om Förkommen Statlig Egendom) på utkvitterade pryttlar;

Lås in dem
Titta på dem
Sitt på, alt. håll i, dem

Det finns inga andra sätt att hålla limfingar borta från prylarna.

Lås etc skapar bara en kapprustning mellan limfingar och säkerhetsföretag. I bästa fall stoppar lås etc. "okynnestjuvar" eller köper några få extra sekunder. Proffs skiter fullständigt i lås, de dyrkar upp om de har tid, eller tar till mer våld.

Ursprungligen av leonardo:

Lås etc skapar bara en kapprustning mellan limfingar och säkerhetsföretag. I bästa fall stoppar lås etc. "okynnestjuvar" eller köper några få extra sekunder. Proffs skiter fullständigt i lås, de dyrkar upp om de har tid, eller tar till mer våld.

Kan faktiskt inte annat än hålla med och jag följer samma resonemang själv
med bland annat min cykel. Allt jag behöver är ett lås för att den inte skall
gå att rulla därifrån. Om tjuven sedan vill stjäla den tar han den hur många
lås jag än har...

Låsen är till för att skydda ärliga människor från att BLI tjuvar, inte
för att skydda dom från att bli bestulna.

Alla oärliga människor vet hur man knycker saker som är låsta ändå..

/kebarb

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 00:15

Håll koll på stulen dator

Hej!

Finns ett inlägg på Macfeber om att hålla koll på en stulen dator. Funkar riktigt bra.

Håll koll på stulen dator

Mvh, Kjell

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-16 22:13

Känns tryggt att läsa denna tråden när jag precis sytt fast en stor applelogga på min datorväska.

Nä, men jag lämnar aldrig datorn obevakad (bara om den är inlåst). Det är nog ingen fara.

Bevaka tråden