Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GeekTool - Tråden!

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-18 17:43

Pröva att öppna aiport.tar.gz filen med The Unarchiver istället, sen kör du make kommandot i Terminalen.

Ska vara BlackBook:~/Desktop Davice$ tar -xvf airport.tar ( inget z eftersom filen inte är zippad )

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-18 18:30

mp3: Okej, jag provar det.

lilledanne: Ska prova det också. Jag skriver bara det som står nämligen.

Edit: Nu har jag gjort som både .mp3 och lilledanne sa, men grejen är att scriptet verkar fungera, men det står bara "AirPort: " men ingen signalstyrka eller sådär alls.. Hmm. Är det något jag har missat?

Och just det.. själva verktyget man ska ha hämta är alltså airport.tar , inget airport.tar.gz som du säger .mp3 ..

Senast redigerat 2007-06-18 18:46
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-18 22:17

Nej när du klickar på länken i mitt första inlägg kommer du att ladda ner en fil som heter 'airport.tar.gz'. Flytta filen till skrivbordet och för enkelhetens skull öppnar du filen med The Unarchiver. Navigera in i mappen airport (cd Desktop/airport) och sedan kör du kommandot 'make'.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-18 22:50

.mp3: Nu har jag gjort det som du sa, fortfarande samma fel. Ska jag säga hur jag gör?

1. Laddar ner Airport-verktyget.
2. Rarar upp det med The Unarchiver.
3.
BlackBook:~ Davice$ cd Desktop
BlackBook:~/Desktop Davice$ cd airport
BlackBook:~/Desktop/airport Davice$ make
cc -Wall -Os -c -o airport.o airport.m
cc -Wall -Os -c -o hermes_info.o hermes_info.m
cc -lobjc -framework Foundation -framework CoreFoundation -F/System/Library/PrivateFrameworks -framework Apple80211 airport.o hermes_info.o -o airport
BlackBook:~/Desktop/airport Davice$ sudo mv airport /usr/local/bin

4. BlackBook:~/Desktop/ sudo nano

5. Skriver in
#!/bin/bash
echo -n "AirPort:"
/usr/local/bin/airport | grep % | cut -c 1-4

trycker ctrl + o , skriver airport.sh , trycker enter, trycker ctrl + x

6. BlackBook:~ Davice$ sudo chmod +x airport.sh

och sen klistrar jag in airport.sh till Geektool-entryn så att det blir /Users/Davice/airport.sh

Men då blir det bara att det står "Airport:" och inget mer. Var är det jag gör fel nånstans?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-18 23:02

Vad får du för output om du bara skriver /usr/local/bin/airport i Terminalen?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-19 09:49

Om jag skriver /usr/local/bin/airport i Terminalen får jag fram:

BlackBook:~ Davice$ /usr/local/bin/airport
-bash: /usr/local/bin/airport: Not a directory

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-06-19 10:02

Är ditt airport program exekverbart?

kör 'ls -l /usr/local/bin/airport', det ska visa typ "rwxr-xr-x [size] [user] [group] [datum] airport"
om du saknar X-en skriver du 'chmod +x /usr/local/bin/airport' för att fixa det.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-19 20:36

Narogh: Nu när jag skrev det du föreslog kom det upp:

BlackBook:~ Davice$ ls -l /usr/local/bin/airport
ls: /usr/local/bin/airport: Not a directory

och nu när jag skrev chmod +x /usr/local/bin/airport får jag upp:
BlackBook:~ Davice$ chmod +x /usr/local/bin/airport
chmod: /usr/local/bin/airport: Not a directory

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-06-19 20:53

Är du säker på att "airport" ligger där du tror?

om du kör 'ls -lr /usr/local/bin' så ska airport finnan bland de sista i den lista som kommer upp.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-19 21:25

Narogh: Nej, airport finns inte med där.. Så då har jag alltså inte flyttat den dit.. Så hur gör jag det då? Som .mp3 beskriver längre upp,eller? :/

Fast om jag bara skriver /usr/local/bin så kommer det upp lite rolig info om nätverket.. Vad är det jag ska göra härnäst då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-20 11:44

Efter att du har kört kommandot 'make' ska en fil bildas, i airport-mappen, med just namnet airport. Det är alltså den du ska flytta sedan. Pröva att göra om allt från början och kolla så att en fil med namnet airpor bildas efter att du har kört kommandot 'make'. Lycka till!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-20 13:34

.mp3: Jo.. Nu försvann 'airport' från mappen airport till /usr/local/bin.. Och det är sen efter det man öppnar en ny Terminal och skriver in: sudo nano och lägger in hela det där skriptet? Och det skriptet sparar jag i /Users/Davice , men 'airport' som man flyttade på ligger fortfarande kvar i /usr/local/bin ? Hm..

Edit: Wtf, nu har jag gjort precis som det står och som du har sagt till mig. 'airport' som låg i airport-mappen på skrivbordet såg jag att jag flyttade till /usr/local/bin .. Så nu ligger den där. Sen när jag var inne i nano där så sparade jag skriptet i /Users/Davice och chmoddade därifrån.. Vad är felet? :/

Senast redigerat 2007-06-20 13:45

Jag sitter och hjälper dayweed just nu, hela /usr/local/bin är liksom en körbar fil :>
Såvitt jag vet ska det vara en mapp väl?

"Kommandot" /usr/local/bin i terminalen ger:

BlackBook:/usr/local Davice$ /usr/local/bin
Sign Qual Sign Nois
80% 66 65503 65439
Network Name: Macoteket
AP Address: 00:15:e9:02:xx:xx
Client mode: 0x0001 - BSS (Client)
Power state: 0x0001 - On
Port state: 0x0004 - BSS (Client)?
u7: 0x0036, u9: 0x0001
BlackBook:/usr/local Davice$

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-06-20 16:11

Det måste ha blivigt ett fel när ni gjorde kopieringen.
Om inte bin katalogen under /user/local exsisterade när ni gjorde den första kopieringen så kopierade ni airport programmet till /user/local/bin som i det fallet blir en fil och inte en katalog.
för att lösa problemet gör ni lätast följande:

1# mv /usr/local/bin /user/local/airport detta byter namn på bin filen till airport.
2# mkdir /usr/local/bin skapa en katalog som heter bin
3# mv /usr/local/airport /usr/local/bin/ flytta in filen i rätt katalog.

There we go.
Vi tackar så mycket här, verkar det som :]]

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-20 17:26

Precis som Bluefish skriver så fungerar alltihop nu! Tack Narogh och .mp3 för er hjälp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-20 22:38

Skönt att de löste sig till slut! Har uppdaterat skriptet lite nu så att man även ser vilket nätverk man är ansluten till. Dock ligger skriptet på en dator som jag inte har tillgång till förens imorgon. Men imorgon postar jag det uppdaterade skriptet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-20 22:42

.mp3: Det låter bra! Hoppas man inte behöver göra för stora ändringar. Men det låter härligt.. Bra att veta det med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-21 13:39

Allt du behöver göra är att lägga ersätta skriptet med det nya.

#!/bin/bash
echo -n "AirPort:$(/usr/local/bin/airport | grep % | cut -c 1-4)" "@ " 
/usr/local/bin/airport | grep Network | awk '{print $3}'
Senast redigerat 2007-06-21 15:40
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-21 14:21

Ja, se där! Det fungerar ju... Fast hela namnet syns inte dock.. Mitt nätverk heter Macoteket, men det som syns är "@ Macote" .. Ser lite roligt ut. Kanske får döpa om det..

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-06-21 14:41

det ändrar du på genom att ändra hur många bokstäver den skall läsa , just nu är den satt till att endast ta med bokstav 15-20. Byt ut 20 mot 23 så borde den ta med hela ditt nätverksnamn.

Det borde gå att byta ut 'cut -c 15-20' mot 'awk `{print $3}`' eller något liknande beroende på vilken kolumn som närtverks namnet uppträder i, för att kunna visa alla nätverksnamn rätt oberoende av hut långa de är.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-21 14:53

Narogh: När jag ändrade 'cut -c 15-20' mot awk `{print $3}` står inte mitt nätverksnamn med, utan bara "AirPort: 80 % @ " .. kanske ska ändra så att det står cut -c 15-30 eller nåt? Vad gör 'awk `{print $3}`' ?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-06-21 15:00

Den säger åt den att printa kollumn nummer 3.
fast det ska nog vara ' ' istället för ` ` runt {print $3}

om du kör airport komandot och tittar på den raden som nätverksnamnet finns i och sen bara räknar vilken kollumn namnet står i och ersätter 3an med den siffra du får.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-21 15:22

Nu fungerar i alla fall kommandot awk '{print $3}' ..

..Men jag förstod inte det sista du skrev med att räkna vilken kollumn namnet står i och så vidare, men det här fungerar ju bra ändå. Tack för all hjälp.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-06-21 15:29

om du kör fäljande kommando så kanske du förstår vad jag menar.
echo "Network Name: Macoteket" | awk '{print $3}'

Network är kollumn 1, Name: är kollumn 2 och Macoteket är kollumn 3.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-21 15:41

Sådär ändrade till awk i skriptet istället för cut, tack för supporten Narogh.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-06-21 15:51

du borde kunna använda awk i första delen åxå, byt bara ut 3 mot en 1.

Så det slutgiltiga scriptet bör bli

#!/bin/bash
echo -n "AirPort:$(/usr/local/bin/airport | grep % | awk '{print $1}'" "@ "$(/usr/local/bin/airport | grep Network | awk '{print $3}')
Senast redigerat 2007-06-21 20:32
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-21 19:28

Stämmer bra det, tack ännu engång!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-21 19:41

Haha, nu när jag provade det sista skriptet som du länkade Narogh så ser jag inte AirPort ens.. Äsch, jag kör med det som var från början helt enkelt, alltså det som .mp3 uppdaterade till.

Bevaka tråden