Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Firmware till Intelmacar

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det kan vara värt att prova Apples "Firmware Restoration CD" innan du skickar tillbaka den. Kanske gick något snett i uppdateringen tidigare? Kostar ju inget att prova.
http://www.apple.com/support/downloads/firmwarerestorationcd12.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-03 16:27

Det funkade inte heller tyvärr

men tack för tipset.

Det blir några samtal till Apple, kan man kräva något i ersättning för detta eller är det smällar man får ta om man har oturen att drabbas av Apples mörka sida..

// F

Pink Floyd

The dark side of the Apple! Ha ha ha.:p

Men tack Fredric för att du tagit på dej allt lidande åt mej så slipper jag lida.

Nu får vi bara se vad som händer när jag försöker boota med Windows...

Ursprungligen av Fredric:

Det blir några samtal till Apple, kan man kräva något i ersättning för detta eller är det smällar man får ta om man har oturen att drabbas av Apples mörka sida..
// F

Rent allmänt är det väl rätt sällan man får ersättning/kompensation för att något man köpt behöver skickas in för garantireparation. Konsumentskyddet är inte lika starkt som en del tror sig veta. Men det skadar ju inte att fråga.

När vi ändå håller på att testa saker. Har du resetat MacBookens SMC?

"The System Management Controller is an integrated circuit (computer chip) that is on the logic board of the MacBook or MacBook Pro. As the name implies, it is responsible for power management of the computer. It controls backlighting, hard disk spin down, sleep and wake, some charging aspects, trackpad control, and some input/output as it relates to the computer sleeping."

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303319

MacBook, MacBook Pro

1. If the computer is on, turn it off.
2. Disconnect the AC Adapter and remove the computer's battery.
3. Press and hold down the power button for 5 seconds and then release the button.
4. Reconnect the battery and AC Adapter.
5. Press the Power button to restart the computer.

Brukar kunna lösa diverse problem.

Starta om på startskivan, använd diskverktyg för att nolla disken. Det vill säga rensa den totalt. Och kolla samtidigt SMART status, säger den OK så är det inget fel på disken.

Installera om. Det bör fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-03 21:18
Ursprungligen av ghost9999:

Starta om på startskivan, använd diskverktyg för att nolla disken. Det vill säga rensa den totalt. Och kolla samtidigt SMART status, säger den OK så är det inget fel på disken.

Installera om. Det bör fungera.

Kan man starta om från installations cdn? väljer jag cd som startskiva då eller. Har haft turen att slippa strul, så jag har lite dålig koll på detta,, men det är väl min tur helt enkelt..

Vilket format ska jag välja när jag raderar hårddisken?
-Mac OS Extended, fast vilket format?

Ursprungligen av Fredric:

Kan man starta om från installations cdn? väljer jag cd som startskiva då eller. Har haft turen att slippa strul, så jag har lite dålig koll på detta,, men det är väl min tur helt enkelt

Du startar upp från skivan genom att hålla in C. Sen när installationsprogrammet startat kan du från menyn Utilities (eller liknande) välja Disk Utitily och där väljer du sen vilken disk du vill kontrollera/reparera.

Sen tycker jag du även ska prova reseta SMC-n som jag beskrev tidigare. Du kommer ändå få göra det om du ringer Apple...

Ursprungligen av Fredric:

Vilket format ska jag välja när jag raderar hårddisken?
-Mac OS Extended, fast vilket format?

Mac OS Extended Journalförande ska du välja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-03 21:36
Ursprungligen av ghost9999:

Starta om på startskivan, använd diskverktyg för att nolla disken. Det vill säga rensa den totalt. Och kolla samtidigt SMART status, säger den OK så är det inget fel på disken.

Installera om. Det bör fungera.

Jag har nu gjort detta, och skivan verkar vara okej.

Skrivstatus: Läs och skrivbar
S.M.A.R.T-status: kontrollerad

Har sparkat igång installeraren,, sooo far soooo goood.....

Snälla snälla säg att det funkar..

  • Medlem
  • 2006-12-03 20:37

Det är det här jag ogillar med apple, när något går fel har man som enskild kund inte mycket att säga till om. I och med att dem försöker förhindra återförsäljare att sälja deras varor ( iaf riktigt uselt inköpspris) så bidrar det till att vi konsumenter bar är en köpare i mängden. Som att du fick vänta på din dator i flera veckor, hade det hänt hos lokala handlaren hade han iaf erbjudit dig någon form av ersättning eller förklaring, av Apple får man istället ett sömnigt mail att det inte är deras ansvar utan någon transportfirmas osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-03 21:25

Gör jag en skivkontroll får jag felmedelandet att "Nycklarna inte fungerar",, när jag testar att reparera så får jag ett meddelande,, "att enhet kunde inte repareras pga fel.. No shit sherlock..

Törs jag radera rubbet?

Ursprungligen av Fredric:

Törs jag radera rubbet?

Ja har du backup på allt så varför inte. Ser inte att du har några alternativ heller.

Passa och också på att kontroller S.M.A.R.T status när du använder Skivvertyg. Står där något annat än Kontrollerad är nåt galet med disken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-03 21:25

SMC har jag redan provat utan några resultat..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-03 22:33

Tack som fan!
Nu funkar den igen vad skulle man göra utan er? frågan är vad det var som fuckade upp det innan? har läst om att det var någon här på forumet som fick några MBP som var lite knas på, kanske var min en av det släktet..
Hur som helst så lyfter jag på min hatt och bugar till min trötta rygg knakar!

Med min iMac 24" har jag nastan exakt samma problem, skillnader:

Vid ung varannan startup blir det som mr Fredrics MB, man ibland lyckas jag logga in hela vagen till skrivbordet, tar jakligt lang tid. Sen sa funkar allt ung som det ska utan nagra som helst kablar i kopplade. Nar jag forsoker trycka in ext hdd sa startar finder up oandligt manga ganger samtidigt som jag kan ha itunes spelandes bakgrunden. Starta om sa startar den upp i shell mode likt fredrics..

Har gjort alla tipps som har namnts har utan resultat, nar jag startar ifran OSX dvdn sa kommer funkar det hela vagen till den borjar analysera disken precis som nar jag gar till diskverktyget i verktygs menyn sa stannar den vid scanning av disken. i 3 timmar!

Jag har provat att kora diskverkty direkt fran inne i os, med samma resultat.

Jag forsokte kora Xbench for att felsoka, och da funkar alla test perfekt anda fram till hd testet.

I Bootcamp windows, kommer jag till skrivbordet, men efter 10 min inloggning startar den om. Med konstanta klagomal om korrupta filer.

Jag forsoker kora hardvaro testet men datorn vagrar ans starta, och fortsatter uppstarten utan att lagga marke till C tangenten nedtryckt, (har provat 10ggr med tva olika tangentbord)

Ska kopa en till extern disk, kanske man kan slagga pa osx pa den?

Uppskattas med vilka tips som helst!

Bevaka tråden