Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

C++ utvecklingsmiljö.

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-11-16 19:41

Saken är ju att när man kommer upp i mycket fler filer än ca 5 eller ska länka mot mer än 2-3 libraries så är ett IDE väldigt bra. För att inte tala om när man kodar med Cocoa så är det trevligt att ha integrationen med Interface Builder klappad och klar.

precis.
för enklare projekt (av sådan storlek att de knappt kan kallas projekt) föredrar jag klapp-klapp kodning med terminal och min favorit-editor.
när projekten förväntas bli av större omfattning så jag inte kan hålla koll på allt, använder jag ett verktyg (ide) som hjälper mig med det.

själv tyckte jag att den ide jag själv blev rekommenderad som nybörjare var alldeles för mycket för fort, med miljoner menyer och radioknappar som jag inte hade en aning om vad de betydde.
men kanske är xcode bättre och jag kan tänka mig att läromedlet man använder spelar stor roll.

Ursprungligen av gabriela:

själv tyckte jag att den ide jag själv blev rekommenderad som nybörjare var alldeles för mycket för fort, med miljoner menyer och radioknappar som jag inte hade en aning om vad de betydde.

Det där är ju Xcode i ett nötskal. Det betyder inte att det inte går att använda, men det är väldigt mycket och så fort man går bortom de enklaste knapparna (build, build/run och så) så är det inte speciellt intuitivt heller. Det kräver rätt mycket inlärning.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-19 21:01

Oj oj! Länge sedan jag tittade in här, verkligen roligt att se att så många har yttrat sig. Intressant det ni tar upp. Tack alla för ni är så hjälpsamma:)

Jag har använt mig av XCode nu sedan jag skapade den tråden och det har gått bra hittills. Nu är det så att jag har just börjat läsa en kurs i c++ så det är främst av den anledningen jag programmerar nui c++, så jag har ingar projekt själv.

Jag skulle hemskt gärna vilja lära mig köra kod i en terminal istället för att gå genom hela processen med att skapa ett projekt i XCode speciellt när det handlar om väldigt välsigt enkla program. Men jag har ingen aning om hur man gör...

sedan så är det roligt att arbeta i en grafisk miljö med knappar och så också. Men som sagt så har jag ingen aning om hur jag kan skriva kod och köra den som fil i terminalen

  • Oregistrerad
  • 2006-11-19 23:06

För att kompilera från terminalen med gcc,

Skriv din kod och spara den. Kompilera den med g++ filnamn.cpp -o utfilnamn. För att köra den, ./utfilnamn.

Detta förutsätter att Xcode är installerat och att du inte behöver extra libraries.

Ursprungligen av DrRotmos:

För att kompilera från terminalen med gcc,

Skriv din kod och spara den. Kompilera den med g++ filnamn.cpp -o utfilnamn. För att köra den, ./utfilnamn.

Detta förutsätter att Xcode är installerat och att du inte behöver extra libraries.

Och då är det ofta så lätt att man bara skriver -framework Carbon eller -framework OpenGL.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-21 10:44

om jag har försått rätt så ska jag skriva min kod i själva terminal fönstret. Jag gör det men när jag vill spara det fönstret så vill den att jag ska spara filen i .term format och inte .cpp . Sedan när jag skriver g++test.cpp så hittar den inte filen som jag har skapat i Xcode inte går det att köra filen med ./test.cpp...hjälp:(

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-11-21 11:47

Du kan skriva din kod i valfri texteditor, t ex Texteditor. Detta är det enklaste sättet. Det går att skriva kod i terminalen också, men då måste du där först starta en texteditor.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-21 11:54

Jaha! men måste jag då skriva hela sökvägen till filen som jag vill köra i terminalen? hur skriver man sökväg? är det bara med / ?

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-11-21 12:22
Ursprungligen av Banaz:

Jaha! men måste jag då skriva hela sökvägen till filen som jag vill köra i terminalen? hur skriver man sökväg? är det bara med / ?

Om du har den körbara filen i den katalogen som du står i så skriver du :
./denkörbarafilen
eller så ger du hela sökvägen :
/Users/apan/denkörbarafilen
du kan dock inte bara skriva namnet på filen utan ./ innan.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-11-21 16:47
Ursprungligen av Banaz:

Jaha! men måste jag då skriva hela sökvägen till filen som jag vill köra i terminalen? hur skriver man sökväg? är det bara med / ?

Jag antar att du menar "filen du vill kompilera"? Istället för att skriva en jobbig sökväg kan du dra filens ikon från Finder och släppa i Terminalfönstret, så läggs sökvägen in automatiskt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-21 12:25

ah tack, ska testa igen

När du startar Terminal utgår det från att du "står" i din hemkatalog och därför utgår alla filnamn från den katalogen. Sökvägen main.c skriven i Terminal är alltså en fil som heter main.c som finns i din hemkatalog.

Du kan byta till en annan katalog med kommandot cd. Skriv cd, mellanrum följt av sökvägen till katalogen du vill byta till. Om du vill göra det enkelt kan du skriva cd, mellanrum och sedan dra ikonen för katalogen från Finder till Terminal-fönstret. När du släpper musknappen kommer sökvägen att skrivas in automatiskt. Bry dig inte om att å, ä och ö inte alltid fungerar, det blir rätt ändå.

T ex:

cd /Users/admin/Documents/Programmering/

Det byter aktuell katalog till mappen Programmering som finns i Dokument-mappen. Observera att mappar som Dokument, Filmer osv egentligen står skrivna på engelska. De översätts av Mac OS X.

Då Dokument-mappen finns i min helkatalog (/Users/admin/) som man först står i kan man också skriva så här.

cd Documents/Programmering/

När man skriver sökvägen i cd-kommandot kan man ha ett / i början, som i första exemplet. Då utgår cd från den lägsta nivån i filsystemet, dvs samma som du får om du öppnar startskivan i Finder.

Genom att inte börja sökvägen med / utgår cd från den katalog du för närvarande befinner dig i. Men du kan också skriva in ~/ i början av sökvägen om du vill att cd ska utgå från din hemkatalog oavsett i vilket katalog du befinner dig i.

När du sedan med cd navigerat till rätt katalog kör du kommandot g++.

g++ källkod.cpp -o program

Byt ut källkod.cpp till det filnamn du använder till källkoden och program till det namn du vill att den kompilerade filen ska ha.

Sedan kör du programmet genom att skriva:

./program
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-21 18:05

Tack Björn Leander för den utförliga beskrivningen, jag lyckades kompilera och köra mitt program, känns bra ska göra det här flera gånger så jag lär mig det.

Men memark, jag undrar fortfarande hur jag kan starta en editor från terminalen?

Om du kör Tiger eller Leopard kan du köra kommandot nano så startar textredigeraren nano. På Panther och äldre kör du kommandot pico istället. De är i princip samma program.

Du kan öppna filer genom att skriva (för nano):

nano filnamn

För pico skriver du bara pico istället för nano. Byt även ut filnamn mot namnet på filen du vill öppna. Sökvägen till filnamnet kan skrivas på samma sätt som för cd. Väl inne i programmet står alla kommandon listade längst ner i fönstret. Kommandona börjar med ctrl.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-21 20:39

så nu har jag kunnat starta pico med min fil, men nu behöver jag en utförlig beskrivning från dig om hur jag gör nu när jag är inne i programmet för att köra min fil...tack för all hjälp, jag vill verkligen lära mig mera.

pico är en textredigerare som fungerar i princip som vilken textredigerare som helst. Längst ner i programmet finns alla kommandon listade. Till exempel ctrl + o för att spara, samt ctrl + x för att avsluta. Ibland då du valt ett kommando får du trycka på y (för ja) och n (för nej) för att bekräfta ett kommando du utför.

Här är en kort guide till pico: http://www.acc.umu.se/help/newbie/pico.html.sv

Textredigerare i Terminalen, fy tusan, det är ju hemskt. Det växte jag ifrån för mycket länge sedan. Till och med Emacs finns ju i GUI-versioner.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Textredigerare i Terminalen, fy tusan, det är ju hemskt. Det växte jag ifrån för mycket länge sedan. Till och med Emacs finns ju i GUI-versioner.

Det är väldigt praktiskt om man arbetar med något i terminalen, eller att man sitter uppkopplad mot en server över SSH och måste redigera någon konfigurationsfil.

En del grafiska textredigerare har en fin funktion där man kan öppna programmet från terminalen. Med t ex TextMate kan man skriva "mate filnamn" i terminalen så startar TextMate och öppnar filen automatiskt.

Ursprungligen av Björn Leander:

Det är väldigt praktiskt om man arbetar med något i terminalen, eller att man sitter uppkopplad mot en server över SSH och måste redigera någon konfigurationsfil.

En del grafiska textredigerare har en fin funktion där man kan öppna programmet från terminalen. Med t ex TextMate kan man skriva "mate filnamn" i terminalen så startar TextMate och öppnar filen automatiskt.

Över SSH går jag med på, jag körde länge Emacs när jag telnetade in på datorklubben för att läsa posten. Men lokalt, aldrig. Starta en grafisk editor som du säger, det går ju bra förstås, som alternativ om man inte har mappen öppen, fast man får ju komma ihåg att lägga till & på slutet.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-22 10:11

Tackar för all hjälp!

En liten sak som stör mig när jag skriver kod är att jag behöver skriva {} tecknen då då, men jag måste gå in i teckenpaletten och infoga det, finns det verkligen inen kortkommando för det?

{ = alt + shift + 8
} = alt + shift + 9

Jag tycker att Apple har lagt de tecken på en mycket mer logisk plats än där de brukar vara. Tecken som / | \ ( [ { ) ] } sitter alla på de tre tangenterna 7, 8 och 9. Normalt brukar de vara utspridda på omkring sex tangenter.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-22 10:38

Härligt! Tack Björn Leander

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-11-23 11:16

Vad menar du med "lägga till & på slutet"? (Nej, jag anmärker inte, utan förstår faktiskt inte.)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-11-23 11:25

Ett '&'-tecken på slutet av en kommando-rad kör kommandot i bakgrunden, dvs så att man direkt kan utföra andra kommandorads-kommandon utan att vänta på att editeringen avslutats.

För de tunnisar som inte dagligen kör Emacs kan jag tipsa om terminalkommandot 'open'. T.ex:

$ open -e filnamn

öppnar filnamn i Textedit. Inget '&'-tecken behövs
Kommandot open funkar bra på mappar också, men då skall man utelämna '-e'. Som t.ex:

$ cd /till/något/konstigt/osynligt/directory
$ open .

Öppnar fönstret dit man navigerat i Finder.

Aha, "open" var ju användbart. Det finns helt klart tillfällen då jag vill få upp ett visst Finder-fönster, och det kan vara ett smidigt sätt. Tack för den!

  • Oregistrerad
  • 2006-11-25 02:39
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Aha, "open" var ju användbart. Det finns helt klart tillfällen då jag vill få upp ett visst Finder-fönster, och det kan vara ett smidigt sätt. Tack för den!

När det gäller just TextMate och mate-kommandot så behövs den inte läggas i bakgrunden heller (ifall man inte använder sig av -w-flaggan, men det gör man ju inte om man inte faktiskt vill ha den effekten), eftersom den inte väntar på att man är klar med filen.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-11-23 12:50

OK, då är jag med. Min erfarenhet är iaf att de flesta grafiska program som startas från terminalen inte blockerar, utan returnerar till kommandoprompten direkt.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-12-17 09:07

En alternativ utvecklingsmiljö som finns på de flesta vanliga plattformar är Eclipse (www.eclipse.org) som har många trevliga funktioner som XCode saknar. Det finns stöd för de flesta populära språk eftersom det är en helt öppen plattform som man kan skriva egna plugins till. För att skriva C/C++ program får man installera CDT. Annars så använder jag också plugins för LaTeX, Ruby, Perl, Python, JavaScript, Webutveckling m.m. Allt i en och samma miljö.

Bevaka tråden