Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programutveckling

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ett spelinstitutet likt SFI vore nått.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-06 09:44

Ett frö, startat av ett gäng svenska utvecklare, finns redan: http://www.sdsi.se/
Problemet är bara att indie-spelen måste nå en viss konstnärlig höjd för att det ska gå att propagera för statligt stöd. Dessutom är spelmarknaden global på ett helt annat sätt än filmindustrin. Vad kännetecknar typiskt svenska spel?
Intressant är, att förutom de speltillverkare som är knutna till större förlag (DICE, Starbreeze) är att de flesta svenskar sysslar med nischprodukter. Antingen spel med relativt låga utvecklingskostnader, som mobilspel, eller sådana som inte skulle gå att göra någon annanstans, som barnspel baserade på svenska barnbokskaraktärer.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-11-06 14:07

Typiskt svenska spel tycker jag är Ingemar's skiing game och Stugan.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-11-06 23:47

Ingemar's Skiing Game --> sikken höjdare asså!!!

Finns detta spel till osx är Ingemar fortfarande kär i os9?

Ursprungligen av draags:

Finns detta spel till osx är Ingemar fortfarande kär i os9?

Jag har OS9's styrkor i gott minne (minns man inte historien kan man inte dra lärdomar från den), men använder mest Tiger numera. Jag utvecklar för OSX.

Jag har portat ISG till OSX, men det är svårt att få samma prestanda i OSX på 2 GHz som i OS9 på 33 MHz. I OSX måste man ofta avsluta de tyngsta programmen för att spel skall flyta.

Jag hoppas att du förstår att jag skrev mitt inlägg med den klassiska glimten i ögat.

Är det någon här som vet vart man kan hitta skisser på hur ett utvecklingsarbete av ett program kan se ut på papper?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 11:41

Jag har skickat dig ett PM med en kille som nog kan tipsa lite, samt i bästa fall lämna över lite grund dokumentation.

/Tangen

Bevaka tråden