Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fedora nu på IntelMacarna

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Borås
  • 2006-12-26 22:33

Du borde kunna lösa högerklicksproblemet genom att använda en tangent som höger musknapp, i gnome finns funktionen här:

System --> Preferences --> Accessibility --> Keyboard
Kryssa i "Enable keyboard accessibility features"
Välj "Mouse Keys", kryssa i "Enable Mouse Keys"

Ursprungligen av Vaiden:

Du borde kunna lösa högerklicksproblemet genom att använda en tangent som höger musknapp, i gnome finns funktionen här:

System --> Preferences --> Accessibility --> Keyboard
Kryssa i "Enable keyboard accessibility features"
Välj "Mouse Keys", kryssa i "Enable Mouse Keys"

Jag kör nu så att knappen till höger om högra apple-knappen är högerklick men det känns rätt klumpigt. Önskar att någon lyckas "reverse engineer:a" touchpadens tvåfingerfunktion.

Ursäkta en okunnig men vad är det för fel på OSX eftersom ni vill köra
andra operativsystem?

Ursprungligen av sventa46:

Ursäkta en okunnig men vad är det för fel på OSX eftersom ni vill köra
andra operativsystem?

Jag gillar OSX men man kan ju variera sig liksom, inte begränsa sig. Gillar linux också. Härligt community dessutom.
Kul att leka, teknikintresse.
Tror på open source.

  • Medlem
  • 2006-12-27 00:47
Ursprungligen av sventa46:

Ursäkta en okunnig men vad är det för fel på OSX eftersom ni vill köra
andra operativsystem?

finns ingen 64-bitars fortrankompilator för intel osx.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-01-02 02:10

1. Gillar idéerna med Open Source, att mjukvara ska vara gratis och fritt att ändra efter behov.
2. OS X känns ibland lite överflödigt med allt sitt lull-lull, även om enkelheten förstås är ett plus.
3. En del linux-distar känns betydligt rappare än OS X.
4. Man behöver ingen Mac för att kunna köra OS:et.
5. Gillar pakethanteringen, inget onödigt installeras.
6. Det går att anpassa systemet efter sina behov på ett helt annat sätt.
7. Det är roligt att lära sig ett nytt system.

Det var mina främsta anledningar För mig är OS X ett kanonsystem, men inte nödvändigtvis det enda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-09 23:37

Fungerar AirPort kortet under Fedora?

Jag har hört att Linux ( Fedora ) inte stödjer det inbyggda AirPort kortet
som finns i Mac minin... Stämmer det?

Ursprungligen av swede:

Jag har hört att Linux ( Fedora ) inte stödjer det inbyggda AirPort kortet
som finns i Mac minin... Stämmer det?

YDL lär ha en länk till ett ställe som beskriver ett hack via terminalen som gör airport användbar... finns en tråd även här men ids inte leta just nu..

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-07-17 14:02

www.madwifi.org

Edit: Det var visst ett halvår sedan du skrev det där!

Fedora 7 finns sedan ca: 1 månad tillbaka - ska ge den ett försök på en PM G5 - har inget större hopp om att airport kommer att fungera men det får duga tills jag 1 augusti får en trådlös router, har för mig att en sådan även har anslutning till ethernet... då försvinner problemet vi haft med internetdelning.

Of Topic: När vi hade internetdelning påslagen och airport igång så fungerade inte Airport Extreme, vilket i sin tur var en nödvändighet för att sambons grabbs PC skulle kunna fungera - ja vi tröttnade på en 20 meter lång ethernet kabel ned till hans rum. Och om jag ville köra Linux från den bärbara så sket det sig pg.a att Linux inte är klar för airport - tröttsamt, ja!

+++

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-07-18 15:29

Jag kör F7 på en Mac Mini och har lyckats få igång AirPort, det fungerar minst lika bra som det gör i Mac OS X. Har Airport på PM G5 atheros chipset så bör du kunna göra på samma sätt som jag gjorde.

Låter bra, tyvärr så tog skivorna slut och idag ids jag inte åka och handla nya... får anstå något dygn. Hur ser jag vilket chipset som min Powermac 2x1,8GHz har... tittade i "Systeminformation" men hittar ingen info där..

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-07-21 21:35
Ursprungligen av Olle@mac:

Låter bra, tyvärr så tog skivorna slut och idag ids jag inte åka och handla nya... får anstå något dygn. Hur ser jag vilket chipset som min Powermac 2x1,8GHz har... tittade i "Systeminformation" men hittar ingen info där..

I en terminal:

$ lspci | grep ethernet
ELLER
$ /sbin/lspci | grep ethernet

Edit: Oj, eftersom du nämner att skivorna så antar jag att du just nu har Mac OS X installerat. Vet inte riktigt hur du kollar upp det hela... kanske finns på någon gammal informationssida från Apple?

Tacka vet jag ubuntu.
Fungerar utmärkt till macarna, speciellt nya Edgy...

Ursprungligen av RockyMontana:

Tacka vet jag ubuntu.
Fungerar utmärkt till macarna, speciellt nya Edgy...

Mnja... har man en Powermac G5 ( 2x1,8GHz ) ihop med en CRT Apple Studio Display så är det totalkört, ja om man nu inte gillar att skärmen blir svart och att man inte ser varken bilder eller platser för där man skriver sitt inlogg. Ska börja leta efter en annan skärm...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-07-18 19:44

Hihi, jag tror ni ska ta och köra windoze i några månader igen så ni lär er uppskatta OS X... Efter alla år med windoze så tycker jag att OS X är otroligt mycket snabbare och mer problemfritt. Jag känner inget behov av sätta mig in i Linux, som jag inte krånglat med sedan Redhat 6.0 tror jag det var. Det var ett dj-vla aber då iaf. Yuck!

Fast som gammal linuxnörd är det svårt att slita sig.
Och Beryl och Compiz är ju ruskigt flashigt.
Önskar det fanns något liknande till OSX.

http://www.youtube.com/watch?v=ZD7QraljRfM
Där finns det exempel för de som inte vet vad jag snackar om.

Flashigt? Ja. Men snyggt? Njae...

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-07-21 21:32
Ursprungligen av rikard.agren:

Flashigt? Ja. Men snyggt? Njae...

Beryl/Compiz kan vara både snyggt och ruskigt praktiskt... effekterna som visas på YouTube-filmerna är dock i regel helt onödiga och inte heller särskilt snygga

Bevaka tråden