Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro får Core 2 Duo-processor

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Emanuel L:

Varför är den nedre med större disk och högre upplösning billigare?
Missar jag ngt?

Den är ju dyrare - hur menar du?

Ursprungligen av Björnström:

Den är ju dyrare - hur menar du?

Helvete. Förlåt grabbar.
Jag var helt till mig så jag kolla utan moms på ena och med moms på den andra

Ursprungligen av Björnström:

Den är ju dyrare - hur menar du?

Tror han kollar på Ex moms på ena och ink moms på den andra

EDIT: Emanuel hade tydligen hunnit svara att så var fallet redan

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Tror han kollar på Ex moms på ena och ink moms på den andra

Precis.. jag som vill ha en Mac mini som Mediaspelare. Sen kommer den här ut nu.
Vad ska man göra?

Köpa en Mini nu och vänta med att köpa en MBP C2D senare efter att den har varit ute i marknaden ett tag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-24 16:12
Ursprungligen av Emanuel L:

Varför är den nedre med större disk och högre upplösning billigare?
Missar jag ngt?

momsen kanske

Beställning går ikväll...15'' 2GB.

Om jag vill flytta setup program etc från min iBook... Måse jag ha en firewire kabel då? Är det bra att göra så eller skall jag börja med en ren maskin och flytta om manuellt?

Kan ju tipsa alla att 99bonus ger över 1500 poäng för en MacBook Pro så det lönar sig att signa upp (och att värva folk som ska handla): http://www.99bonus.se/

Ursprungligen av Björnström:

Kan ju tipsa alla att 99bonus ger över 1500 poäng för en MacBook Pro så det lönar sig att signa upp (och att värva folk som ska handla): http://www.99bonus.se/

Självklart

Blir många sms

Hajjar inte varför de inte kan fixa så det går att ha 4GB i sin dator...
Det är ju några som provat med MBP Core duo, det vill inte fungera med fler än en 2GB modul, en funkar alltså fint, men inte två, eller kombon 2GB + 1GB.
Nu tycks ju det senare fungera i de nya, men inte 2+2 enligt Apple själva.
Hade det gått så borde de ha flaggat för det nu tycker man ju.

Jaja, en sån där 15" blir det nog rätt snart. Nu gäller det att jobba på för en annan så jag kan slanta upp också.
Liten tår i ögat fick jag av att det inte erbjöds kraftigare grafikkort.

Det som stör mig lite är att Apple vägrar sälja en modell med 2 GB minne + tom minnesplats. Så har de gjort länge, så det är inget nytt, men det är störande. Även om det är dyrare så kan det vara värt pengarna inför en framtida uppdatering, så slipper man slänga bort 1 GB minne.

Ursprungligen av Adrian B:

Det som stör mig lite är att Apple vägrar sälja en modell med 2 GB minne + tom minnesplats. Så har de gjort länge, så det är inget nytt, men det är störande. Även om det är dyrare så kan det vara värt pengarna inför en framtida uppdatering, så slipper man slänga bort 1 GB minne.

Ja, de underlättar ju inte konfigureringen direkt.

Så man kanske ska kalkylera med att det mjukvaran som hindrar?
Om det kommer fungera med mer minne under nästa OS så är det ju jättebra, men som jag fattat det så är det hårdvaran som hindrar nu i gamla MBP.
Men man kanske kan hoppas att ny firmware fixar det iofs, låter det troligt?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-24 16:46

Samma sunkiga X1600-kort. En klar besvikelse. I övrigt helt OK.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-24 16:58
Ursprungligen av Wire:

Samma sunkiga X1600-kort. En klar besvikelse. I övrigt helt OK.

Vad skulle de annars sätta in i en 2.6cm tjock dator?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-24 17:19

Jag går LITE offtopic bara, om det inte är för stora problem.

Jag är en switcher som beställt en MacBook för ca 5 dagar sedan.
Nu är frågan, är det värt att lämna tillbaka min MacBook (ej Pro) och vänta tills Apple även uppdaterar MB, då jag förutsätter att det sker inom en mycket snar framtid (2-3 veckor?). Eller ska jag behålla min MB och låtsas verka glad tills uppdateringen av dem kommer?

Hur lång tid kommer det rimligen att ta innan MB uppdateras till C2D

Mvh Er Switcher Olliie:cool:

Macbook

Är det nån som VET om apple har planerat att uppdatera MacBooken i år? Kanske inte uppdatera till core 2 men almänn uppdatering.

EDITERING: Hoppsan, kom visst ett liknande inlägg precis innan.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-10-24 18:37
Ursprungligen av Wire:

Samma sunkiga X1600-kort. En klar besvikelse. I övrigt helt OK.

Ja hur svårt hade det inte varit att trycka in ett X1800 när de ändå höll på att pilla på CPU:n...
http://www.ati.com/products/MobilityRadeonx1800/index.html

Ursprungligen av Jetwash:

Ja hur svårt hade det inte varit att trycka in ett X1800 när de ändå höll på att pilla på CPU:n...
http://www.ati.com/products/MobilityRadeonx1800/index.html

Eller varför inte X1700 Mobility som fakitiskt är ersättaren till X1600 Mobility? Kan tänka mig att X1800 är vesäntligt mycket varmare.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-24 20:14

Väldigt konstigt av Apple..

Det går väl ut på att tjäna mer pengar det här antar jag Ett bättre grafikkort hade klart fått många att köpa MacBook Pro istället för en stationär, vilket ju iofs skulle ge mer pengar till Apple..

Vet någon hur dem tänker? Gissar på att det är runt 5 personer som alla jobbar någonstans i 1st Infinity Loop, Cupertino, CA

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-25 13:05
Ursprungligen av boris91:

Väldigt konstigt av Apple..

Det går väl ut på att tjäna mer pengar det här antar jag Ett bättre grafikkort hade klart fått många att köpa MacBook Pro istället för en stationär, vilket ju iofs skulle ge mer pengar till Apple..

Vet någon hur dem tänker? Gissar på att det är runt 5 personer som alla jobbar någonstans i 1st Infinity Loop, Cupertino, CA

Behöver du en bärbar så köper du inte en stationär oavsett grafikkort.:cool:

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-24 16:58
  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-24 17:22

Ollie: Har den hunnit skickas då? Att det kommer en uppgradering förr eller senare vet man ju alltid, när den kommer är ju svårare att veta. Tvivlar på att de sätter i 1GB som standard i macbooken med men vem vet. Du får väl själv avgöra, behöver du den just nu? Kan du vänta en månad extra för något bättre specar? Om den nu ens kommer då.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-24 17:38
Ursprungligen av Hagge:

Ollie: Har den hunnit skickas då? Att det kommer en uppgradering förr eller senare vet man ju alltid, när den kommer är ju svårare att veta. Tvivlar på att de sätter i 1GB som standard i macbooken med men vem vet. Du får väl själv avgöra, behöver du den just nu? Kan du vänta en månad extra för något bättre specar? Om den nu ens kommer då.

Ja den är skickad... Men öppet köp fungerar väl?

Jag är inte för tillfället i något större behov av den förutom att just lägga vantarna på sin första Mac (Andra om man tänker väldigt långt tillbaka anno 1995).

Hur pass stor är isf prestanda och prisskillnad, då jag för min MB (1,83 1GB 60GB) lade ut ca 10500 (10% studentrabatt). Kan detta tänka sig bli ännu billigare eller blir det dyrare? Gick MBPro upp/ner i pris? Är det värt prestandaökningen eller är det det ingen vesentlig skillnad. Arbetar mest inom PS och Premiere Pro.

Mvh Olliie

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-24 17:55

Ja, du har ju 14 dagars ångerrätt på alla distansköp och apple har kanske 30 dagars öppet köp eller så, vet inte om du får betala frakten tillbaka eller kan lämna den i butik eller så dock.

Macbook pro har samma pris nu men fick snabbare något snabbare cpu som är ett snäpp nyare, dubbelt så mycket minne, något större disk sägs det, fw800.

Men macbooken är ju billigare så antingen blir det väl core 2 duo och ett något lägre pris eller så blir det core 2 duo och 1GB ram o samma pris, skulle jag tro.

Jag kan inte tänka mig att en ny macbook blir dyrare än den gamla.

Prestandaskillnaden mellan core duo och core 2 duo skall väl vara runt 10%, apple uppger "upp till 39%" på macbook pron men då gick de från 2.13 till 2.33ghz och det blev en core 2 duo som sagt, och det gäller heltal i specint. Så jag tror inte du kan förvänta dig någon större skillnad i cpuprestanda. Core 2 duo har amd64-instruktionsset så den är 64bit däremot, inte heller detta behöver betyda att den blir snabbare men ändå.

najs med 2GB standard! Men nytt Grafikkort hade ju inte varit helt fel :/

  • Medlem
  • 2006-10-24 19:09

Varför kan dom inte erbjuda en köparen en bredare konfigurations möjligheter? Från en C2D 1.66 GHz och uppåt. Då hade det blivit lite mer mänskliga priser. Och har man lite spel i åtanke, så vill man nog ha 256 MB VRAM på grafikkortet. Men för att få det så måste man plötsligt välja en 2.33 GHz C2D och priset börjar löpa amok. Lägg sedan till att man vill ha garanti i 3 år, då måste man köpa till AppleCare för över 4000 kr till.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-24 23:48
Ursprungligen av Mack:

Varför kan dom inte erbjuda en köparen en bredare konfigurations möjligheter? Från en C2D 1.66 GHz och uppåt. Då hade det blivit lite mer mänskliga priser. Och har man lite spel i åtanke, så vill man nog ha 256 MB VRAM på grafikkortet. Men för att få det så måste man plötsligt välja en 2.33 GHz C2D och priset börjar löpa amok. Lägg sedan till att man vill ha garanti i 3 år, då måste man köpa till AppleCare för över 4000 kr till.

Aldrig att jag skulle lägga några som helst pengar på ett 3-årigt garantipaket i Sverige, om jag köpte från usa så kanske.

Jag undrar det också; vad har Apple emot moderna grafikkort egentligen?
På 10 månader borde de väl kunnat ingenjörskonstat in ett X1800?

Lika märkligt är det med Mac Pro. Hur pro är det med Nvidia 7300-kort?
Fast där går det iofs att byta upp sig.

Jag tror Apple förlorar en del köpare på grund av att de inte hänger med i grafikkortssvängarna.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-24 23:53
Ursprungligen av star-affinity:

Jag undrar det också; vad har Apple emot moderna grafikkort egentligen?
På 10 månader borde de väl kunnat ingenjörskonstat in ett X1800?

Lika märkligt är det med Mac Pro. Hur pro är det med Nvidia 7300-kort?
Fast där går det iofs att byta upp sig.

7300 är ju budget deluxe o skit, men det antar jag att du visste ;). Än märkligare att det är default i imac 24" och att 7600 är det man kan köpa till den då 7600 väl inte är mycket bättre än X1600, för att inte säga sämre!?

Benchmark av x1600 mobility vs nv6600 go.
http://www.legitreviews.com/article/272/3/

http://www.pcper.com/article.php?aid=188

Ursprungligen av star-affinity:

Jag tror Apple förlorar en del köpare på grund av att de inte hänger med i grafikkortssvängarna.

Typ undertecknad, det och att de är så snåla med specarna i budgetmodellerna och tar ut rena ockerpriser på mellan- och highendversionen av respektive maskin.

Senast redigerat 2006-10-25 00:22
Ursprungligen av Hagge:

7300 är ju budget deluxe o skit, men det antar jag att du visste ;).

Ja, jag var ironisk när jag frågade "hur pro är det?".

Ursprungligen av Hagge:

7300 är ju budget deluxe o skit, men det antar jag att du visste ;).

Ja, jag var ironisk när jag frågade "hur pro är det?".

Bevaka tråden