Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firefox 2.0 ute

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-10-25 00:06

Flash-bugg i Firefox 2.0?

Tack vare er hittade jag rätt länk till Firefox 2.0 för Mac.
Fungerar skitbra utom...

...en irriterande bugg i det att Flash-animationer och banners ej funkar?
Vad beror detta på? Har sökt försöka hitta tips om detta men inte lyckats.

Senast redigerat 2006-10-25 00:23
Ursprungligen av oqvist:

...en irriterande bugg i det att Flash-animationer och banners ej funkar?
Vad beror detta på? Har sökt försöka hitta tips om detta men inte lyckats.

Vill du se reklamen? Den vill man ju ha bort..

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-10-25 08:17
Ursprungligen av oqvist:

Tack vare er hittade jag rätt länk till Firefox 2.0 för Mac.
Fungerar skitbra utom...

...en irriterande bugg i det att Flash-animationer och banners ej funkar?
Vad beror detta på? Har sökt försöka hitta tips om detta men inte lyckats.

Known Issues
Some users have reported problems viewing Macromedia Flash content on Intel Mac computers. To work around this problem, users can remove or move the PowerPC version of "Flash Player Enabler.plugin from /Library/Internet Plug-Ins.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-10-25 09:40

Na, det gick inte. Eländet kvarstår.
Och detta är den svenska versionen som jag laddat ned.

(whoami) ”Testa att ladda hem US eller den Svenska versionen (beroende på vad du har nu), och prova med det istället. Kanske är det något tillägg som du har instalerat tidigare som spökar? Ta bort sådant som inte är kompatibelt med 2.0.”
-Och vad är inte kompatibelt med 2.0?

Min burk är en:
PowerBook G4 17"
Datormodell: PowerBook5,9
Typ av CPU: PowerPC G4 (1.5)
-Alltså inte en Intel-Mac.

Jag har förstås letat i inställningarna för Firefox efter en ”hindra Flash”-knapp?
Men det verkar inte vara nåt så enkelt heller.
Safari och alla andra webbbläsare funkar ju utmärkt?

Finns det nåt annat tips?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-10-25 10:21

Aha! Här har jag hittat nåt som kanske stämmer med mitt problem?

”Quicktime plugin takes over Flash

If you see a Quicktime symbol with a question mark where the Flash content should be, it means that Quicktime has taken over handling of Flash files. Open the Quicktime Control Panel, select the Browser tab (or select "Browser Plug-in" from the drop-down menu in Quicktime 6 or earlier). Click the "Mime settings" button and uncheck "Flash media" or "Flash file" under "Miscellaneous" and restart your browser. If the problem persists, remove the file "pluginreg.dat" from the "Firefox" or "Mozilla" folder in the profile folder location. Additionally, remove any "npqt*.dll" files found in the Mozilla Suite or Firefox installation directory's plugins folder. [5].”

http://kb.mozillazine.org/Flash_plugin#Quicktime_plugin_takes_over_Flash

-Men var hittar jag ”select the Browser tab (or select "Browser Plug-in" from the drop-down menu in Quicktime 6 or earlier)” - Jag har QuickTime version 7.1.3, Player version 7.1.3 (7.1.3)

Grymt! Jag hoppades det skulle vara enkelt, och så sittr man här hela förmiddagen och paltar runt.

Ursprungligen av oqvist:

Men var hittar jag ”select the Browser tab (or select "Browser Plug-in" from the drop-down menu in Quicktime 6 or earlier)” - Jag har QuickTime version 7.1.3, Player version 7.1.3 (7.1.3).

En flik som heter "Browser" eller "Webbläsare" bör du hitta under Quicktime i Systeminställningar.

På den fliken finns en knapp som heter "MIME-inställningar".

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-10-25 10:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

En flik som heter "Browser" eller "Webbläsare" bör du hitta under Quicktime i Systeminställningar.

På den fliken finns en knapp som heter "MIME-inställningar".

Tack! Nu funkar det!
Men det krävdes att jag även tog bort ”pluginreg.dat” -filerna.
efter omstart fungerar den nu.

Jag tror att uppdateringen inte fungerade helt och hållet, eller ersatte rätt filer av någon anledning?

Jag laddade hem den nyss från den officiella sajten och den är släppt. Vad är nytt Officiell nerladdning Och Svensk version

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-27 03:47
Ursprungligen av whoami:

Jag laddade hem den nyss från den officiella sajten och den är släppt. Vad är nytt Officiell nerladdning Och Svensk version

Då lär ju den 32 timmar tidigare versionen vara precis lika "riktig". Sunet är väl ingen "utvecklarserver"? Eller, beror kanske på hur man ser det... Men de lär ju inte ha några problem med att man laddar ner filer från dem?

För mig så funkar det i alla fall. Testa att ladda hem US eller den Svenska versionen (beroende på vad du har nu), och prova med det istället. Kanske är det något tillägg som du har instalerat tidigare som spökar? Ta bort sådant som inte är kompatibelt med 2.0.

De har visst anammat att ha ett stängningskryss per flik istället för en övergripande. Går det att ställa in tro? Var faktiskt en väldigt stor anledning till att jag inte använder safari. Vill kunna peppra ned ett tiotal flikar utan att behöva flytta musen.

Provat trycka kringla+w upprepade gånger för de flikar du vill stänga?

Stäng alla flikar

Ursprungligen av eskimo:

De har visst anammat att ha ett stängningskryss per flik istället för en övergripande. Går det att ställa in tro? Var faktiskt en väldigt stor anledning till att jag inte använder safari. Vill kunna peppra ned ett tiotal flikar utan att behöva flytta musen.

Kringla-Shift-W stänger alla flikar på en gång, både i FF och Safari.

Ursprungligen av Bob the Builder:

Kringla-Shift-W stänger alla flikar på en gång, både i FF och Safari.

Jo, fast jag ville se sidorna om än väldigt flyktigt.

tackar

Irriterande!

Eftersom jag kör på en gammal Powerbook tyckte jag det var smart med att kunna få fram "kontextmenyn" för att kunna välja spara, öppna länk i ny flik osv, i Firefox 1.5, med styrplattan.

Nu verkar inte detta fungera i 2:an!

Någon som har ett tips på hur man kan åtgärda detta?

MVH/:mad:

Ursprungligen av orginallinus:

Eftersom jag kör på en gammal Powerbook tyckte jag det var smart med att kunna få fram "kontextmenyn" för att kunna välja spara, öppna länk i ny flik osv, i Firefox 1.5, med styrplattan.

Nu verkar inte detta fungera i 2:an!

Någon som har ett tips på hur man kan åtgärda detta?

MVH/:mad:

Jag körde också med att klicka och hålla ner på styrplattan för att få fram Spara etc, men som sagt funkar inte nu. Någon som har något tips, för den funktionen är ganska avgörande för mig.

Ursprungligen av elmfeldt:

Jag körde också med att klicka och hålla ner på styrplattan för att få fram Spara etc, men som sagt funkar inte nu. Någon som har något tips, för den funktionen är ganska avgörande för mig.

https://addons.mozilla.org/firefox/2918/

En trevlig liten plugin där man kan dra en länk och baserat på vilket håll man drar åt händer olika saker. Funkar även för text, bilder etc (man kan ställa olika actions baserat på vad det är man drar). Helt oumbärlig plugin enligt mig.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-26 19:52

Hoppas den nya versionen tacklar intelmacarna bättre!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-27 03:51
Ursprungligen av minikin:

Hoppas den nya versionen tacklar intelmacarna bättre!

Enligt någon skulle firefox 2.0 vara snabbast på mac av någon anledning, jag vet inte hur det är med det, men men.

Ursprungligen av eskimo:

De har visst anammat att ha ett stängningskryss per flik istället för en övergripande. Går det att ställa in tro? Var faktiskt en väldigt stor anledning till att jag inte använder safari. Vill kunna peppra ned ett tiotal flikar utan att behöva flytta musen.

Jag vet inte, jag gillar också ett. Jag kör opera och där kan man konfigurera det.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-10-26 22:22

De har visst anammat att ha ett stängningskryss per flik istället för en övergripande...

Det finns en webläsare Här som har den funktionen. (en övergripande)
/Anders

Ursprungligen av macmo:

De har visst anammat att ha ett stängningskryss per flik istället för en övergripande...

Det finns en webläsare Här som har den funktionen. (en övergripande)
/Anders

Nej, det du har länkat till är en s.k. "add-on" till Firefox. Det är ett "tema" till Firefox, som bara fungerar på Windows-versionen av Firefox, och den fungerar bara upp till version 1.5 (alltså inte 2.0) av Firefox.

Works with:
Firefox 1.5 - 1.5.0.* Windows

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-10-27 12:29
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det du har länkat till är en s.k. "add-on" till Firefox. Det är ett "tema" till Firefox, som bara fungerar på Windows-versionen av Firefox, och den fungerar bara upp till version 1.5 (alltså inte 2.0) av Firefox.

Works with:
Firefox 1.5 - 1.5.0.* Windows

Sorry :"> . Tog själv hem temat ovanför (eos pro), när jag såg vad jag trodde Eskimo" ville ha. Sen slarvade jag med det finstilta.
/A

Citat:

De har visst anammat att ha ett stängningskryss per flik istället för en övergripande...

Om man vill få tillbaka stängningskrysset till höger i flik raden så gör man så här:

Citat:

To get rid of the close buttons on all tabs, go to about:config and set
browser.tabs.closeButtons
to 0 if you only want the close button on the active tab
or to 3 if you want the close button only at the right hand side of the tab bar.

Som hittat i denna Slashdot tråd.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-10-29 14:10

Efter att ha använd Firefox 2 ett tag måste jag säga att den är riktigt, riktigt bra! Faktiskt den första webläsaren som slår Safari enligt mig. Den är snabb, stabil och elegant.

www.getfirefox.com

/Victor

Förefaller vara väl seg på en iBook G3 500 MHz med 320 Mb RAM. Akta er ni som inte har så nya datorer!!

Många buggar på min PB 12", det är ofta som jag inte kan scrolla på t.ex. Aftonbladet, eller skriva något i adressfältet. Sedan så är ju "scrollningen" inte särskilt flytande när den fungerar utan hackar hela tiden.

//Stefan

Visst är det en buggig och resurskrävande version, nästan att jag ångrade att jag uppgraderade, ända till jag hittade BonEcho som är en processoroptimerad version av Firefox. http://www.beatnikpad.com/archives/2006/10/26/firefox-20 Att det hela blir lite snyggare gör saken ännu bättre...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-10-30 16:13

Jag sitter med Firefox 1.5.0.7 och har klickat i att jag vill ha automatisk uppdatering. Varför får jag då inte 2.0 automatiskt?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-30 20:00

macfox-skinnet finns inte för FF 2.0

Buhuuuuuuu!!!

Bevaka tråden