Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte skriva ut - hp laserjet 2100

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Skrivaren har postscript. Så det behöver ni inte leta efter. För mig har allting fungerat automatiskt. men jag har tidigare gjort inställningarna i OS9. Det kan vara att dessa gäller fortfarande. Man måste t.ex ha rätt namn, det ligger också lagrat i skrivaren (nätverkskortet). Åtminstone i läge Classic så bör man komma åt alla inställningar. Jag har inte letat i OSX efter dessa eftersom jag inte behövt dem

Ursprungligen av gpd:

Troligen så har du ingen posrscript tolk installeras i skrivaren,. den borde vara listad på konfigurataionssidan. Sista försöket är att titta efter rentf ysiskt om du har en PS modul installerad.

Titta här:
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?lang=en&cc=us&taskId=115&prodSeriesId=25469&prodTypeId=18972&prodSeriesId=25469&objectID=bpl05943

Ok - kontrollerade på statussidan vad som gäller, och där står det att dimm1-3 är tomma, så skrivaren saknar uppenbarligen PS... Detta verkar innebära att inte Mac OS kan skriva ut, eller?

Då är följdfrågan: hur skriver man ut med "Laserjet xx + GimpPrint"? Jag är absolut ingen hårdvarukille - jag vill ju bara att det ska fungera out of the box

Ursprungligen av scooterbabe:

Ok - kontrollerade på statussidan vad som gäller, och där står det att dimm1-3 är tomma, så skrivaren saknar uppenbarligen PS... Detta verkar innebära att inte Mac OS kan skriva ut, eller?

Då är följdfrågan: hur skriver man ut med "Laserjet xx + GimpPrint"? Jag är absolut ingen hårdvarukille - jag vill ju bara att det ska fungera out of the box

Enligt specen så är postscript standard på 2100 M/TN. Är det en 2100 utan bokstav så finns inte PS. Det står på skrivarens framsida. Min t. ex är en 2100 M som jag uppgraderat med nätverkskort. Du kan skriva ut specen för de olika modellerna genom att trycka enbart den stora knappen.
Trycker du på båda knapparna som tidigare nämts så får du ut konfigurationen. Titta på "Installerade typer och tillbehör" Där står PCL (19980828), PCLXL (19980828) och PS (19980828).
Det tolkar jag som versionerna bl.a postscript.
Hoppas detta kan vara till någon hjälp.

Ok - så fungerar det! Hittade en gimp-installerare, som jag körde... Sen skulle gimp-versionen av drivern dyka upp under add printer, men det gjorde de förstås inte. Dock fanns de om man valde "visa info" om en skrivare. Snabbt byte till laserjet 2000-series (2100 finns inte med), ändra i utskriftsprofilen till 600x600 i upplösning och gråskala, och så fungerade det!

Vad då finns inte med? I mitt OS Tiger finns det med men väldigt långt ner på HP:s skrivarlista. Titta en gång till. Där står "2100 series". Ge inte upp förrän det blir riktigt. Men man måste tydligen använda terminalen för att ändra på vissa inställningar.

Bevaka tråden