Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken färglaser?

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Prislappen är ganska ointressant om du planerar att göra slut på kanske 5 patroner. Det är kostnad per kopia du får se till.

Min Samsung är inte svinvacker men assnabb och ger bra utskrifter även på 240 g kartong!

CLP-650 verkar vid jämförelse ha bra ekonomi. Tonerkassetterna kan bytas individuellt, 4000 ex per kassett. CLP-300 verkar ha ett kit med toner.

Kollade just:
1989 sidor
Svart 60% kvar
Cyan 75%
Mag 80%
Yel 70%
Undrar just hur denna procentsats räknas ut?

Senast redigerat 2007-08-14 12:17

Nog för att man kanske bör räkna på kostnad per kopia över några år, men för mig känns det ändå som att den initiella kostnaden spelar in, speciellt då den skrivaren du hänvisar till kostar dubbelt så mycket som de jag har tittat på.

Till både HP:n och Samsungen kan man köpa tonerkassetterna separat.

Till HP:n kostar svart till 2500 sidor 695:-, för de andra färgerna 820:- för 2000 sidor.

Till Samsungen kostar svart till 2000 sidor 515:-, för de andra färgerna 390:- för 1000 sidor.

Samsungen verkar ju helt klart billigare att köra, men där måste man köpa ny trumma separat för 1500:- när den medföljande ger upp. Detta behöver man inte göra med HP:n då den verkar medfölja tonern.

Min skrivare har trumma i kassetten.

Glöm inte att min modell levereras med fulla kassetter. Det är lurigt dock när man ska köpa skrivare. Det stora jag är missnöjd med är fläktljudet som är mycket påträngade i ett tyst rum. Min gamla trotjänare LaserWriter II hade ett vilsammare brusande ljud, långt mindre störande.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-08-14 14:28

Efter att min gamla (nåja) KM 2400W tuggat i sig tonerkassetten och jag skulle köpa en ny, insåg jag att det var mer ekonomiskt att köpa en ny skrivare. Det blev en Samsung CLP-300n som jag är mer än nöjd med (kan man vara det? ). Den är tyst, ganska startsnabb och ger helt okej kvalité. Samungen är verkliigen liten. Tonerkassetterna är ganska små, men samtidigt ganska billiga, så det blir många mindre utgifter istället för få stora. Har inte testat nätverksfunktionen då jag har den inkopplad till min MacPro och utdelad därifrån (har inget behov av att flytta den just nu, men det är ju dumt att köpa utan, när det finns med.....eller hur?

Jeppe_E: Levereras 300N med fulla tonerkassetter?

HP:ns kassetter är fulla vid leverans vad jag har hört.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-08-14 15:33

Nej, de är snikfyllda. Dvs lite mer än halvfulla.. 1500/700 sidor mot 2000/1000 för ersättningskasetterna. Till Hp'n levereras fulla kasetter, så rent ekonomiskt så kostar Hp'n ganska precis 1 kr/utskrift innan tonerbytet och därefter 35 öre per sida typ. Samsungen kostar 1,50 kr/utskrift innan tonerbytet och därefter 25 öre per sida.
Totalt för 10000 sidor svart och 4000 sidor färg:
Samsung 5827 kr (41 öre per kopia) Men efter 20000 utskrifter tillkommer 6 öre per utskrift för trumman)
HP 5400 kr (38 öre per kopia)

Same same...

Ursprungligen av Jeppe_E:

Totalt för 10000 sidor svart och 4000 sidor färg:
Samsung 5827 kr (41 öre per kopia) Men efter 20000 utskrifter tillkommer 6 öre per utskrift för trumman)
HP 5400 kr (38 öre per kopia)

Tack för den utförliga uträkningen!

Det kommer förmodligen inte att skrivas ut mer än max 20 sidor i veckan här hemma, skulle tro att det snarare kommer att snitta på 10 sidor i veckan. Om vi bara räknar på svartvita utskrifter så borde ju HP:ns toner ta slut efter knappt 5 år. Känns som om det borde vara dags att byta skrivare då hur som helst, om inte resten av skrivaren havererat innan dess

Men man kanske kommer att skriva ut mer än så. Tiden får utvisa.

Båda skrivarna verkar ju helt klart jämförbara. Jag måste bara klura på hur viktigt det är med utskriftshaftigheten. HP:n skriver ju ut 8 sidor per minut i både svartvitt och färg, medan Samsungen skriver ut 16 sidor per minut i svartvitt och 4 sidor per minut i färg. Förmodligen inte så viktigt. Sambon skriver ut halvlånga texter ibland, men det är nog knappast mer än 20 sidor. Blir inte så lång tid att vänta med 8 sidor per minut ändå.

  • Medlem
  • 2007-08-14 15:53

Har haft min ett bra tag nu och skriver ut ganska mycket. Fortfarande runt hälften kvar i alla toners. Den känns dryg i alla fall. Den låter inte mycket och fungerar fortfarande lika bra.

  • Medlem
  • 2007-08-14 16:19

HP har hållit på ganska länge med laserskrivare. Jag hade valt ett etablerat laserföretag som HP.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-08-14 16:27

Hehe.. Samsung är ju inte direkt purfärska de heller.. Bara inte i Sverige

Staed: Utskriftshastigheten ska man ta med en nypa salt. Oftast anges väl den i draft... Men jag kan testa när jag kommer hem. Den är inte långsam ivf. Men det är nog inte HP'n heller.

  • Medlem
  • 2007-08-14 16:31

Jag tänkte på det faktum att både HP och Canon gjort Apples laserskrivare genom tiderna. LaserWriter II var t ex en modifierad HP.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Jag tänkte på det faktum att både HP och Canon gjort Apples laserskrivare genom tiderna. LaserWriter II var t ex en modifierad HP.

Det var väl ett Canon EPS skrivarverk som användes... jag har en själv...fast defekt

Vi köpte in en 2600n till jobbet, och jag tycker utskrifterna ser helt OK ut, så jag drog iväg en beställning till hemmet också.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-17 16:59

Och vilken färglaser är mest rekommenderad nu i febr 2008?

Och vilken färglaser är mest rekommenderad av 99mac-arna nu i febr 2008?

HP CP3505n ser billig ut med tanke på att den har helt fyllda patroner (6.000 utskrifter med alla färger i stället för kring 2.000 utskrifter för 2600-serien), 5.495:- inkl moms hos Dustin för ögonblicket.

En fråga om HP nätverksskrivare i blandade PC-Mac-nätverk: Visst går de köra ömsom från PC, ömsom från Mac, eller djävlas de och kräver omstart när Macen vill använda dem?

En nätverksskrivare funkar i blandade miljöer.

När det gäller kostnad bör du se till tonerkostnad i första hand.

Ursprungligen av iba:

En fråga om HP nätverksskrivare i blandade PC-Mac-nätverk: Visst går de köra ömsom från PC, ömsom från Mac, eller djävlas de och kräver omstart när Macen vill använda dem?

Funkar utan minsta problem. Som upplysning kan man ju också nämna att det går problemfritt (som det ju ska göra) att skriva ut trådlöst när skrivaren är kopplad till en trådlös router.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-17 19:04

Är det någon som har erfarenhet av en A4 färglaser med:

* Duplex-enhet
* Scanner
* Fax (inget måste)

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-02-18 19:49
Ursprungligen av fredHo:

Är det någon som har erfarenhet av en A4 färglaser med:

* Duplex-enhet
* Scanner
* Fax (inget måste)

Låter som en Brother multifunktions, har inte erfarenhet av färgversionerna bara svartvita och dom funkar riktigt bra och ger bra funktioner till vetting peng. Den på jobbet är en 8840D som är 3-4år och 21k sidor.

  • Medlem
  • 2008-02-19 15:13

Någon som har koll på färglasrar med rak pappersbana? Som alltså klarar av att skriva ut på etiketter eller tjockare papper?

För några år sedan var det inte alls ovanligt, men nu tycker jag det är riktigt svårt att hitta information om skrivare som har det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-29 16:44

Runt 200 gram

Ursprungligen av Goka:

Någon som har koll på färglasrar med rak pappersbana? Som alltså klarar av att skriva ut på etiketter eller tjockare papper?

För några år sedan var det inte alls ovanligt, men nu tycker jag det är riktigt svårt att hitta information om skrivare som har det.

Bra fråga
Söker själv nu färglaser som måste klara gramvikter runt 200. Men då jag idagsläget har en skrivare med rakpapperbana (svartvit HP LaserJet) vet jag att allt som går in och snällt går igenom ofta har lösa toner . Det handlar väl om temparaturen förmodar jag, för att tonerna skall kunna bränna fast får pappret helt enkelt inte vara för tjockt..

Jag förstår Gonka - att hitta information om vilka gramvikter skrivarna där ute klarar är verkligen ingen lätt tillgänglig information, pappersvikt verkar vara en låg prioriterings fråga bland färglaser spekulanterena där ute.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-29 19:53

Det blev en HP CP3505n

Det blev en HP CP3505n, billig med tanke på att den har helt fyllda patroner (6.000 utskrifter med alla färger i stället för kring 2.000 utskrifter för 2600-serien), 5.495:- inkl moms hos Dustin för ögonblicket.

Nätverksskrivare, inte automatisk dubbelsideutskrift.

Hyggligt tyst, vaknar snabbt, 12 sek till första utskrift, 21 sid/minut, mycket bra detaljer i små stilgrader. Installerade 256 mb minne verkar räcka mycket bra. Färgkvalitet: Nästan OK för fotoutskrifter, faktiskt.

Här är en recension:
http://www.pcwelt.de/start/computer/drucker/tests/93047/

  • Oregistrerad
  • 2008-02-19 16:14

Det finns många större skrivare som klarar tjockare papper.
Vår klarar runt 260 - 300g men det är en vanlig office skrivare ingen skrivare man har hemma direkt

Magicolor 3300 och MacOSX10.5

Har en Konica-Minolta Magicolor 3300 som har gått utmärkt med både PowerPc och Intel i "Tiger". Efter uppdatering till "Leopard" på en MacBookPro började problemen. Skrivaren ständigt pausad. Efter mycket letande hittade jag lösningen på ett forum. Ange LP i fönstret för skrivarkö och det fungerar!! Har ingen aning om varför men det går ju inte att förstå allt! För övrigt har jag använt en gammal PPD från 2004, laddad från K-M's hemsida

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2008-11-20 17:49

*Bumpar tråden*

Söker förstås en lämplig färglaserskrivare: A4, nätverk. Gärna postscript, duplex, och klara tjocka papper. Hellre bra utskrifter i färg, än snabba utskrifter. Driftsäker.

Det förvånar mig att jag inte kan hitta någon sida motsvarande dpreview.com - för skrivare.
Finns det inga bra jämförande testsajter?

Undrar, Amit

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-11-20 18:25

Själv kör jag med OKI C5700 och är mycket nöjd även om programvaran är uråldrig. Troligen har denna modell ersatts men grundstommen är säkerligen densamma. Kostar en slant men hellre en alltid fungerande maskin än plötsligt uppdykande trassel.

Samsung CLP-650 PS har funkat klockrent sedan 2006. Svarta patronen räckte till 4-5000 sidor, kommer inte ihåg riktigt. Första sidan kommer ut efter 1-3 sekunder, även i färg. Skriver snyggt, klarar utan problem 250 g kartong till och med!

Det du ska köpa idag är nog en CLP-660
SAMSUNG FÄRGLASER CLP-660ND - Effektiv nätverksskrivare för färg & svartvitt

Bevaka tråden