Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka är dina favoritspel till mac?

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min lista är mycket lång, men bäst av alla är MacMAME!

Frågan är bara vilka PowerPC-Mac-spel som rullar hyfsat på Intel. Annars har jag en massa favoriter:

Dark Forces, Warlords II, Lords II, Bugdom, Sims, SpyHunter, Monkey Island 1, Full Throttle, Tomb Raider 2 och 4, och varför inte OpenTTD?

Numera spelar jag helst spel som man inte spelar så länge i taget, spel som är korta pauser och inte tar timmar. Det är en följd av att vara småbarnspappa, man har mindre tid. Ovan nämnda Spy Hunter är perfekt, varje bana är slut med ett max på ca 7 minuter. Många sharewarespel har den kvaliteten också, och de flesta arkadspelen som man spelar i MacMame.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-18 07:55

Jag säger bara ScummVM (hemsidan verkar dessvärre ligga nere vid skrivande stund) och de flesta av spelen som går att spela där i; Broken Sword, Monkey Island, Full Throttle, Beneath A Steel Sky, m.fl.

Jag spelar mycket emulerade spel, så tycker om emulatorerna som finns för NES, SNES, GBA och Amiga. Dessvärre har jag inte lyckats använda min gamepad till Amiga-emulatorn.

Sedan rekommendationerna i denna tråd om Snood, laddade jag ner det också och kan verkligen rekommendera det... riktigt beroendeframkallande.

Ursprungligen av Timber:

...Sedan rekommendationerna i denna tråd om Snood, laddade jag ner det också och kan verkligen rekommendera det... riktigt beroendeframkallande.

Jo det spelet har haft ungefär samma effekt på mig som Tetris, man drömmer om omöjliga kombinationer :D. Men sedan ett tag tillbaks har jag hittat något minst lika beroendeframkallande- Equlibria. Det påminner lite om Bejeweled, som dessutom verkar finnas från flera olika utvecklare men ändå heta samma sak och se lika dant ut...skumt.

Tjohoo. Gratis spel: http://www.mumbojumbo.com/signup

Senast redigerat 2006-10-18 10:48
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-19 16:42

Som nyswitchad tycker jag spelutbudet känns lite 1900-tal...så jag köpte en Nintendo DS Lite som matchar min vita MacBook
Så spelen är:
Phoenix Wright
Mario Kart
Advance Wars - Dual Strike

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-11-04 19:19
Ursprungligen av tekanna:

Som nyswitchad tycker jag spelutbudet känns lite 1900-tal...så jag köpte en Nintendo DS Lite som matchar min vita MacBook
Så spelen är:
Phoenix Wright
Mario Kart
Advance Wars - Dual Strike

Hoppas du gillade Phoenix Wright? Underbart spel enligt mig! Tvåan finns snart ute och det verkar som vi snart får in det på lager, eller förhoppningsvis i vilket fall. Annars brukar vi alltid få ett par kopior... skall bli kul med tvåan!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-02 18:06

Jag ser det som lite olika genrer... Jag har en xbox, och den är bra på "direkta" spel, rakt in i hetluften, exempelvis fps. Men macen är kanon till strategispel, och spel som får lite mer tid på sig. Ett axplock av mina favoriter från senare år:

-Civ III
-Blizzardspelen, nästan alla Blizzardspel släpps på gemensam skiva för PC och Mac, bara att gå till sin lokala affär och köpa exempelvis Warcraft 3

Sedan gillar jag att spela de gamla SCUMM-spelen, och sådana som Space Quest 1-3, när man lyckas få dem att fungera... Det finns mycket bra spel från den tiden när ett spel fick leva på sin spelidé och kreativitet, inte som många gånger idag på bra grafik.

Jag ska kolla ScummVM, jättetack för tipset Timber!

Satt alldeles för många timmar med Maeilstrom från Ambrosia på min LCIII då det begav sig. Funkar inte i OSX.

tp://www.ambrosiasw.com/games/maelstrom/

"Sweet!"

Nu blev man lite sugen på att dra igång min PM6100 för att köra lite...

Ursprungligen av johan_tanying:

Satt alldeles för många timmar med Maeilstrom från Ambrosia på min LCIII då det begav sig. Funkar inte i OSX.

Jodå, det gör det visst:
www.download.com/Maelstrom-OS-X-/3000-2278_4-10193803.html?tag=pub

www.devolution.com/~slouken/Maelstrom/

Jag har suttit alldeles för många timmar med det på 10.3.9...

//Joey:cool:

Ursprungligen av spitfire31:

Jodå, det gör det visst:
www.download.com/Maelstrom-OS-X-/3000-2278_4-10193803.html?tag=pub

www.devolution.com/~slouken/Maelstrom/

Jag har suttit alldeles för många timmar med det på 10.3.9...

//Joey:cool:

Holy mother of pearl!

"Sweet!" (igen!)

Funkar på iBook G4, OS X 10.4.8

Att ingen har skrivit Civlization IV?
Ung, som jag är, så har jag aldirg fått möjligheten att uppleva Civilzation 1 och 2, men nummer fyra är så bra ett spel kan bli!
Det bästa du kan köpa i spelväg till Mac!

...eller ja... det är det enda spelet jag köpt till Mac... men ändå...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-03 13:26

Day of the Tentacle & Sam and Max makes Gunn a happy Girl !

kan inte minnnas hur många gånger jag varvat dom spelen? 23ggr? sååå guld!

sedan är inte world of warcraft helt fel men det är beroendeframkallande som nämnts - dock sålde jag mina två karaktärer för 2500:- och hade ett uppehåll... dock är jag tillbaka med ett nytt konto nu igen

Ursprungligen av Gunn:

Day of the Tentacle & Sam and Max makes Gunn a happy Girl !

kan inte minnnas hur många gånger jag varvat dom spelen? 23ggr? sååå guld!

De är bra, speciellt Day Of The Tentacle, och så förstås Full Throttle. Det är kort, men det är bra, full av sköna dystopi-miljöer och tuffa repliker: "Do you know what would look better on your nose? THE BAR!" Och med Mark Hamill som gör skurkens röst.

När man spelat dem förr är de mer interaktiv berättelse än spel, men det är precis som när man ser Blues Brothers för tionde gången - den är så bra att den klarar det.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-04 17:50

Spectre Supreme!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-11-05 14:18

Mitt absoluta favoritspel till mac är bolo. Ett nätverksspel där man är en liten stridsvagn, och åker runt och tar baser och skjuter ner dina motståndare.
Trots att det är väldigt gammalt och med dålig grafik är det grymt kul. Så om ni är några stycken som vill ha ett nätverksspel att spela i några timmar är bolo en given kandidat

www.lgm.com/bolo/

... fast lite rostig är man ju. Bara 9 omgångar och 79970 poäng.

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2006-11-05 19:34

Mina just för tillfället favoriter:

Ishizume - http://www.la1n.ch/
l1neum - http://www.la1n.ch/

jag fuskar lite, här är de spel jag spelar helst:

1. Civilizationserien
2. Bolo
3. Dubbelmoral
4. Ingemar's Skiing Game
5. Marathonserien

Hedersomnämnande: SimCinema

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2006-12-03 15:43

Tack för tipsen;)

Senast redigerat 2006-12-03 16:01
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-12-12 01:20

Civilization...synd bara att IV går för segt på min i osx

Flyter underbart i windows...
OSX är ospelbart

Ursprungligen av Csoft:

Civilization...synd bara att IV går för segt på min i osx

Flyter underbart i windows...
OSX är ospelbart

Hur rullar det på nyss omstartad dator utan en massa minneshungriga tillämpningar igång?

Jag påstår inte att du har fel, OSX är knepigt för spel. Det stör mig att mina OSX-portningar av gamla spel går betydligt mindre jämnt på en G5 än originalen gör på en LC475.

  • Medlem
  • 2006-12-12 14:08

Doom (alla)
Myst / Riven / Exile etc.
Full Throttle
Dark Forces
Duke Nukem 3d
American McGee's Alice
No One Lives Forever 1-2
Unicycle
Harry The Handsome Executive (OS 9, men hur bra kontorsfeeling som helst. Snacka om Office Space)

"Uff da!"

europa universalis 2
det e ju de bästa spelet som jag har spelat iallfall .. tror ni att eu3 kommer till mac också ?

Bevaka tråden