Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brumljud från iMac 24 tum

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-10-17 11:50
Ursprungligen av cwurfel:

Men mikotekniko,

finns det något hopp kring ljudet med elförsörjningen? Jag menar, det kan ju knappast vara normalt att datorn tickar (som en bomb) även när den är avstängd.

Kan det ha något om att datorn är tillverkad i china (nära nordkorea)? *ler*

Det låter ju inte normalt men jag kan ju inte dra slutsatser utan att ha tittat på den.

För övrigt trodde jag att fabrikerna ligger i södra Kina

  • Oregistrerad
  • 2006-10-17 11:45

Frank,

vi testade skärmen i ett hyfsat mörkt rum. Det var inte becksvart men det var mörkt. Jag skulle kanske tagit med mig datorn på dass?

Vi var inte 4 som lyssnade på den, 4 som tittade på skärmen. Att datorn skulle stänga av fläktarna helt vet jag inte men har svårt att tänka mig. Modellen är ny och någon sådan info finns inte från Apple eller går att ta reda på heller mer än att jämföra med en annan av samma modell.
Hade jag vetat detta från början hade denna diskussion inte ägt rum och den skulden får vi nog alla ta på oss, men särskilt K&K. Att intervjua en kund är en konst.

Nu hoppas vi MacSupport vet vad de ska leta efter och att du delar med dig av vad de kommer fram till.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-17 12:52

Mikael

Okej, det brast lite där i kommunikationsledet. Ska dock vara med nästa vecka och visa problemen med servicekillen på Macsupport, så det ska nog gå bra. Återkommer gärna med vad vi har kommit fram till.

Om vi säger såhär, om vi har fem stycken Intel Imac Core 2 duo ståendes bredvid varandra. De är precis bootade från en nystartad operativinstallation och har inga program igång. Endast en av dom hör man fläkten ifrån, anser du att detta är ett fel på datorn/fläkten om denna fläkt står på konstant medan de andra inte uppvisar samma höga fläktljud?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-17 13:05
Ursprungligen av Fralle:

Mikael

Okej, det brast lite där i kommunikationsledet. Ska dock vara med nästa vecka och visa problemen med servicekillen på Macsupport, så det ska nog gå bra. Återkommer gärna med vad vi har kommit fram till.

Om vi säger såhär, om vi har fem stycken Intel Imac Core 2 duo ståendes bredvid varandra. De är precis bootade från en nystartad operativinstallation och har inga program igång. Endast en av dom hör man fläkten ifrån, anser du att detta är ett fel på datorn/fläkten om denna fläkt står på konstant medan de andra inte uppvisar samma höga fläktljud?

Såklart jag gör

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-17 13:15

Bra

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-18 14:52

Jag har inte lyssnat på en 20''are men, en sak är säker 24'' är inte knäpptyst, åtminstone inte min andra som jag fick idag. Men vad gör det. Ljudet får man väl lära sig att leva med antar jag. Den här maskinen låter också när den är avstängd, fast denna gång inte som en tickande bomb utan mer som ett konstant brumm.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-10-18 15:57

Det låter ju inge kul....

Kanske man skulle vänta ett tag då med att skicka in den för reparation.... låter mer och mer som att det är nån batch komponenter som är fel (d.v.s inte individer) eller till och med ett designfel.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-19 12:38

Detta inlägg passar kanske bättre i "Windows på mac", men det finns ändå vissa långsökta sammankopplingar man göra till denna tråd om man inte är trångsynt i tankesättet.

Nu har jag tryckt in Bootcamp och det lirar vekligen helt perfekt. Riktigt imponerad på det mesta faktiskt, speciellt hastigheten ibland. Det gör att jag faktiskt ändrar hela min inställning till datorns surrande. Jag glömmer liksom helt bort det. Enda felet jag ser nu (älskar att leta fel, för den som inte förstått det ännu) är att Apple remote inte funkar med varesig med iPod docken eller 24''aren i windows miljö, men antar att jag kan/får leva med det tills Final Bootcamp kommer ut.

För att återknyta till tråden må jag faktiskt erkänna att mitt svar på enkäten "Hur mycket brummar din iMac?" idagsläget skulle bli: lite men absolut inte störande. Dvs jag börjar bli riktigt nöjd med datorn.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-20 11:27

Har lämnat in min Imac 20" idag på MacSupport i Malmö, de ska byta ut fläkten där bak. Kommer att ske inom en vecka, får se om det lyckas.

*håller tummarna för att ljudet ska vara borta*

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-10-26 07:50

Var in på affär´n igår och lyssnade på deras 24". Den har samma svaga "sprakande", även när den är i vila, som min. Killen trodde att det var ett normalt ljud, han skulle kolla om inte hans iMac G5 har samma ljud.
Däremot kunde jag inte höra brummet (ljudet som ändrar karaktär när man ändrar ljusstyrka på skärmen). Kan alltså tyda på att vissa (inklusive min....) har ett fel som gör att de brummar.

Ursprungligen av json:

Var in på affär´n igår och lyssnade på deras 24". Den har samma svaga "sprakande", även när den är i vila, som min. Killen trodde att det var ett normalt ljud, han skulle kolla om inte hans iMac G5 har samma ljud.
Däremot kunde jag inte höra brummet (ljudet som ändrar karaktär när man ändrar ljusstyrka på skärmen). Kan alltså tyda på att vissa (inklusive min....) har ett fel som gör att de brummar.

Kan också vara så att vissa hör det och andra inte hör brummet när man ändrar ljusstyrkan. För det är nämligen så hemma att jag hör det om jag koncentrerar mig och flyttar huvudet nära skärmen när det verkligen är tyst och ventilationen är avstängd mendans min tjej överhuvudtaget inte hör det i något läge.

Och om det eg. är något fel vet jag inte. Alla elektriska apparater brummar, det får man nog acceptera dessvärre. Sedan är det ju alltid en fråga om kostnader, du kan få ner brummet men då får du också lägga ner pengar på aggregat, transformatorer och allt var det heter. Och apple har väl helt enkelt kanske valt att välja något lägre kvalité på just denna biten för att hålla ner kostnaderna och öka sina marignaler.

Du kan säkert höra ett brum även ifårn 17" och 20" fast kanske inte lika högt för rimligtvis så bör det behövas mer kraft att lysa upp en 24" och därmed får du mer kraft du ska transformera ner när du vill sänka ljusstyrkan, därav mer brum.

Apple lägger sig på en nivå för sina kostnader och rimligtvis är det konsumenten som får bestämma om han kan acceptera denna nivån eller inte, vilket resuluterar i antingen forsatt hög försäljning eller arga kunder med minskad försäljning som följd.

Jag kanske är helt ute och snurrar både på det elektriska och det ekonomiska här uppe och jag vet det är väldigt OT men samtidigt känns det som att man måste även börja fundera i lite andra banor än att det är ett fel när det faktiskt på "alla".

Sedan att det även finns dem som fått fläktar som går emot chassit som beskrivs i andra trådar och annat som tickar är väl förkastligt det kan jag hålla med om.

Hoppas jag inte gjort mig ovän med allt för många här nu och blir varnad och utkasstad för jag vet precis vad ni pratar om när det gäller brummet för jag har det med men inte min tjej fast det är samma dator

Är det någon som tidigare haft en imac med det berömda "moppeljudet" och kan jämföra hur högt detta brummande är i jämförelse?

Ursprungligen av C_Strandberg:

Är det någon som tidigare haft en imac med det berömda "moppeljudet" och kan jämföra hur högt detta brummande är i jämförelse?

Jag köpte en Imac 24 före jul, redan fr början fanns ett tydl fläktljud men det har blivit värre med tiden. Häromdagen, efter ngn halv dags arbete i Word ändrade ljudet karaktär, det fick ett periodiskt mer högfrekvent brummande. Inte helt olikt en MOPED!

Frågan är - är detta ngt som kan täckas av garantin? I princip bör man väl acceptera ett visst ljud fr sin dator - men även utan det misst moppeljudet så stör det ganska bra när man sitter och tänker/skriver.

  • Medlem
  • 2006-11-23 11:11

Vad är det som surrar i nedre vänstra hörnet på min iMac C2D 20" ? Hörs tydligt under gallret precis där. Antar att det är en fläkt. Men ska den låta så? Det är inte högt, men folk säger ju att deras iMacs så ofta är HELT tysta, vilket jag har svårt att ta till mig elle tro på.
Någon som orkar lägga upp ett kort ljudklipp? =P

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-12-20 11:26

Hjälp. iMacen har börjar brumma
Aldrig kan kan man få vara riktigt glad.
Min iMac 24, har plötsligt börjat låta som en gammal PC. Den var helt tyst första månaden, men nu har det alltså uppstått "nätbrum"

Fråga: Ni som har haft samma problem, vad har ni gjort?
Går det att fixa rent tekniskt?

Ursprungligen av 526:

Hjälp. iMacen har börjar brumma
Aldrig kan kan man få vara riktigt glad.
Min iMac 24, har plötsligt börjat låta som en gammal PC. Den var helt tyst första månaden, men nu har det alltså uppstått "nätbrum"

Fråga: Ni som har haft samma problem, vad har ni gjort?
Går det att fixa rent tekniskt?

Har du nyligen flyttat datorn till ett annat ställe? Om inte kanske du borde kontakt din återförsäljare eller Apples kundsupport.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-20 20:59
Ursprungligen av The Real Viking:

Har du nyligen flyttat datorn till ett annat ställe? Om inte kanske du borde kontakt din återförsäljare eller Apples kundsupport.

Tack för svaret.
Nej, har inte flyttat datorn. Lyder dit råd att ringa supporten.
Är det någon annan här på 99mac som har haft samma problem? Vad har i så fall supporten och återförsäljaren sagt?

Bevaka tråden