Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hi-Fi Klubben dissar Apple

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av rodin:

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang Mondo.. positiv till Apple till varje pris? Man kan väl konstatera att Apple mer eller mindre är ensamma på markanden om ett år och därmed är sämst på detta? 575 kr känns dyrt när alla andra märken inte tar denna kostnad.

Ensamma? De flesta hemelektroniktillverkare lämnar bara ett års garanti.

Ursprungligen av Simon Templar:

Ensamma? De flesta hemelektroniktillverkare lämnar bara ett års garanti.

"De flesta" hemelektroniktillverkare försöker inte positionera sig som ett högkvalitetsmärke, vilket man väl ändå får säga att Apple gör. Tycker det är lite synd att jag använder Apple trots deras service istället för på grund av den.

Ursprungligen av Hagelin:

"De flesta" hemelektroniktillverkare försöker inte positionera sig som ett högkvalitetsmärke, vilket man väl ändå får säga att Apple gör.

Skämtar du? Alla märken med ambitioner framhåller sin fina/höga kvalitet....

Ursprungligen av Simon Templar:

Skämtar du? Alla märken med ambitioner framhåller sin fina/höga kvalitet....

Om jag byter ut det lite diffusa ordet "högkvalitetsmärke" (jag menade ursprungligen att skriva "high end-märke", men ville få dit ett svenskt ord) mot "premiummärke", förstår du då vad jag försöker säga?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-11 22:59
Ursprungligen av rodin:

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang Mondo.. positiv till Apple till varje pris? Man kan väl konstatera att Apple mer eller mindre är ensamma på markanden om ett år och därmed är sämst på detta? 575 kr känns dyrt när alla andra märken inte tar denna kostnad.. Personligen skulle det kännas helt sjukt att behöva betala ytterligare pengar för att få en helt normal garantitid. Kom nu inte och säg att Apples iPods är 575 kr billigare är konkurrenternas musikspelare för att kompensera apple cares pris.. haha.

Apple är inte på något sätt ensamma på marknaden. Det finns hundratals andra musikspelare att köpa. Ett års garanti är förresten normal garantitid.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 20:10
Ursprungligen av Simon Templar:

Ensamma? De flesta hemelektroniktillverkare lämnar bara ett års garanti.

Ok då har jag verkligen missat något? Har fått för mig att Apple ligger efter vad gäller iPods och skärmar.. riktiga b-märken kan lämna 5 års garanti på en skärm men köper man en Cinema HD för närmare 30 000 för man nöja sig med 1 år. Hrm. Jag tycker det är jävligt illa, hur mycket jag än gillar Apples produkter.

tråkigt att läsa när folk skriver så mycket som dom inte har en aning om.
t.ex. att det är två års garanti enligt lag och att hugoson är klubbens eget märke.
borde man inte ta reda på lite fakta innan man skriver så att man slipper bli rättad?
det är iaf vad jag tycker, men så sitter ju oxå min gloria lite på sned.... :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 22:11
Ursprungligen av corbijn:

tråkigt att läsa när folk skriver så mycket som dom inte har en aning om.
t.ex. att det är två års garanti enligt lag och att hugoson är klubbens eget märke.
borde man inte ta reda på lite fakta innan man skriver så att man slipper bli rättad?
det är iaf vad jag tycker, men så sitter ju oxå min gloria lite på sned.... :rolleyes:

Man har inte alls 2 års garanti enligt lag.

Ursprungligen av Pantern:

Man har inte alls 2 års garanti enligt lag.

Jag tror det var just det som var corbijns poäng

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-11 20:35

Särskilt det med skärmar är intressant, jag skulle inte kunna tänka mig att köpa en lcd-skärm med mindre garantitid än "livstid" (dvs den tid man kan förvänta sig att använda produkten).
Det krävs nog dessvärre att man får uppenbara problem innom brancen för att sådana garantier ska dyka upp, som inom lcd, hårddiskar mm.
F.ö. håller jag helt med om att HIFI-klubben gör helt rätt som värnar om sina kunder och garanterar dem 2 år.

Ursprungligen av bjärka:

F.ö. håller jag helt med om att HIFI-klubben gör helt rätt som värnar om sina kunder och garanterar dem 2 år.

Fast värnar de verkligen om sina kunder genom att istället sälja spelare som de vet är sämre än iPod?
Fast det är klart de spelarna har de bättre marginaler på....

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-10-11 20:56
Ursprungligen av Simon Templar:

Fast värnar de verkligen om sina kunder genom att istället sälja spelare som de vet är sämre än iPod?
Fast det är klart de spelarna har de bättre marginaler på....

Hur då sämre, min syster har använt sin iRiver i 4år nu utan problem. Mer än vad jag lyckat få ut av min 4G iPod ..

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 21:00
Ursprungligen av zulee:

Hur då sämre, min syster har använt sin iRiver i 4år nu utan problem. Mer än vad jag lyckat få ut av min 4G iPod ..

Instämmer. Att påstå att en Ipod är bättre än en iriver är struntprat. Om man tror det bör man gå och lyssna på en. Och den har faktiskt personligt justerbar EQ tillskillnad från Ipod.

Fattar inte varför Svenska Apple kan fixa till detta - det e ju för fasiken skandal.

Med sämre så menar jag t.e.x. att de inte säljer några andra spelare med större kapacitet än iPod....
iRiver är hyfsade men mpio som de också säljer är knappast något supermärke kostar dessutom mer än iPod..

Senast redigerat 2006-10-12 00:55

På vilket sätt är det meckigt för HiFi-klubben att skicka alla till MacSupport/andra Apple Service Center? Apple iPod är de bästa musikspelarna - vill inte HiFi-klubben vara den bästa HiFi-återförsäljaren? Då borde ju iPod vara ett måste. Sen tycker jag "hifi-försäljare" rent generellt är lite dryga.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-12 08:38
Ursprungligen av Hasselgren:

På vilket sätt är det meckigt för HiFi-klubben att skicka alla till MacSupport/andra Apple Service Center? Apple iPod är de bästa musikspelarna - vill inte HiFi-klubben vara den bästa HiFi-återförsäljaren? Då borde ju iPod vara ett måste. Sen tycker jag "hifi-försäljare" rent generellt är lite dryga.

Bästa musikspelarna? Nja, beror väl på vad man är ute efter. Finns spelare med bättre ljudkvalité, mer funktioner, mer inställningsmöjligheter, bättre stöd för ljudformat och taggar etc. Jag kommer inte köpa en iPod, eftersom iTunes ändå inte klarar av större delen av min musiksamling (antingen taggarna (ape-taggar), formaten eller annnat såsom replaygain).

Citat:

Jag tror det var just det som var corbijns poäng

tack, någon som förstod min poäng... och att det inte går att rätta mig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-12 08:16

Vet inte om alla hifi-försäljare är dryga, men jag glömmer aldrig när jag gick in på en hifi-butik på Karlavägen i Stockholm. Fin butik och bra grejor, men säljaren tryckte nästan per omgående ner mig i en fåtölj, och sen fick jag snällt sitta där och lyssna på fyra olika anläggningar och några olika sorters musik, fast jag egentligen bara var där för att titta och klämma lite.

Sålde han en anläggning till mig? Nej. Ville jag någonsin komma tillvaka till den butiuken? Nej. Han glömde det viktigaste: att känna av vad jag vill ha för någon typ av anläggning.

Hur som helst, angående två års garanti på iPod: jag fattar inte vad problemet består i. Apple erbjuder ju ett års garanti, som alla andra, plus ett år till om man vill ha. Den som inte vill köpa slipper det.

Den som inte vill ha AppleCare på Macbook, Macbook Pro, iMac osv behöver inte köpa det heller, men får då ta smällarna om något behöver åtgärdas efter det att garantitiden har gått ut. En intressant sak som många glömmer är att AppleCare täcker båda dator och skärm när man köper en Macbook Pro eller Mac Pro och en Apple Cinema Display. Apple har tyvärr inte aktivt annonserat det.

Visst ska saker hålla längre än ett år, kan man tycka, men datorer är inte oförstörbara. Hårddiskar, mekaniska delar, batterier osv kan gå sönder, i synnerhet på maskiner som man bär omkring på.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-10-12 15:57
Citat:

Hur som helst, angående två års garanti på iPod: jag fattar inte vad problemet består i. Apple erbjuder ju ett års garanti, som alla andra, plus ett år till om man vill ha. Den som inte vill köpa slipper det.

Problemet är väl att en skara anser att Apple är ovanligt snåla när de har mage att ta bra betalt för grejerna och samtidigt inte se till att erbjuda marknadens bästa service och garantitider.
Konkurrenterna så som Sony, Iriver erbjuder 2 år så borde Apple se till att anpassa sig till dessa.

Vi applekunder är medvetna om priset för design och kvalite och är villiga att betala, men då vill man verkligen inte höra att leverantören inte är bland toppen när det gäller garantier.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-10-12 21:53
Ursprungligen av Bijan:

Problemet är väl att en skara anser att Apple är ovanligt snåla när de har mage att ta bra betalt för grejerna och samtidigt inte se till att erbjuda marknadens bästa service och garantitider.
Konkurrenterna så som Sony, Iriver erbjuder 2 år så borde Apple se till att anpassa sig till dessa.

Vi applekunder är medvetna om priset för design och kvalite och är villiga att betala, men då vill man verkligen inte höra att leverantören inte är bland toppen när det gäller garantier.

Word!

Många börjar också använda mobilen som musikspelare och där har Nokia och SE två års garanti..

  • Oregistrerad
  • 2006-10-12 22:00
Ursprungligen av zulee:

Word!

Många börjar också använda mobilen som musikspelare och där har Nokia och SE två års garanti..

Har SE verkligen 2 år nu med? Säker?

Var är min kung?

Hela den här tråden låter som om vi måste koppla in kung Sverker, typ... ska det vara på detta viset? Svara ja eller nej!.....:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-12 12:54

Jag har läst igenom tråden & förstår inte poängen...
Ok, Hifi klubben har slutat sälja iPod... So what?

iPod´s kan man köpa på ett flertal ställen.
Jag köper min Hifi på "klubben", Apples produkter på andra ställen. Inte så besvärligt...
Garantiinläggen borde bli en egen tråd. IMHO

  • Medlem
  • 2006-10-12 22:03

Det är ingen idé att diskutera vad garanti är när det finns fakta:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=125&lngCategoryID=1674
Vi lämnar alltså härmed definitionsproblemen därhän.

det är ju rätt obvious att det här inte handlar om att hi-fiklubben är måna som sina
kunders garantiservice och hantering. apple är sen tidigare kända för att suga ut
sina återförsäljare, vilket ur ett marknadsetiskt perspektiv är mindre hållbart - men
ur ett försäljningsperspektiv ett genidrag. jag misstänker att apple inte ger ut lägsta
priset eftersom hi-fiklubben inte säljer så mycket ipods och att dom vägrar skylta
produkterna i sina kataloger, fönster, utskick etc.

Så mycket ilska mot Apple ... Så många iPod sålda. Mönstret från OS-debatten känns igen? Jag tror att HiFi klubben behövde lite extra reklam och att någon begåvad jeppe/jeppa där såg tillfället: Vi har en produkt som alla är intresserade av, men som vi tjänar väldigt lite på. Låt oss basunera ut att vi tänker sluta sälja den och göra det på ett sätt som sätter oss i guldstolen.

Jag har fått bra service av HiFikluben [Lund & Malmö/Mobila]. Men därför behöver jag ju inte "köpa" deras publicitetsstunt.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-13 13:03

Jag är inte förvånad över HiFi-klubbens beslut. Här i Göteborg har de i alla fall aldrig bemödat sig om att sälja de iPoddar de haft i affären. Betydligt billigare märken har fått bättre exponering. Jag stod en gång och väntade på min tur (och man får vänta läääänge) och råkade höra en konversation mellan en kund och en säljare. Säljaren var så pinsamt okunnig om vad man kunde göra med en iPod så jag kände mej tvungen att gå in och meddela lite fakta. Det lät faktiskt som att säljaren inte ville att kunden skulle välja en iPod. Vilket han heller inte gjorde.
Jag tyckte det var otroligt kostigt, särskilt som jag gärna och ofta handlar andra prylar där. Men det kanske är ett gäng pc-nissar som har hand om butiken.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-13 23:52

Snackade med en före detta anställd på Hi-Fi klubben på ett annat community.

Enligt honom beror det inte ett skit på garantier att Hi-Fi klubben slutar sälja iPod.
Det handlar enbart om att Apple tar ett för högt pris för sina produkter till tredjepartsförsäljare i övrig handel. Det finns för lite kosing att tjäna på appleprylar, då man , om man sänkte priset i detaljhandeln för kunder, inte skulle ha en chans mot applestore utan att gå med förlust.

Apple är en av få företag där inköp av större kvantiteter inte innebär att apple kan göra mycket på priset, såvida de inte är andrapartare (som macoteket eller machuset och macforum)

Men detta var väl vida känt innan?

Ursprungligen av governor:

Men detta var väl vida känt innan?

Ja.

Bevaka tråden