Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

[AKUT] Problem med BBB-24 bredband

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-11 10:21

Jag skulle själv nöjt mig med 7 mbit/s, så länge jag får kontakt i hela lägenheten (eller där jag brukar sitta). 7mbit/s är inte dåligt (för mina behov ).

Jag är tveksam till om Apple fixar fel i datorn som fanns innan du tecknade Applecare.

Om du verkligen är i behov av hög hastighet borde du väl skaffa någon sorts burk med hårddisk som du kan sätta direkt vid modemet via kabel?

Hur man skaffar billig HW-service eller diagnos har jag tyvärr ingen aning om.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-11 12:13
Ursprungligen av pesc:

Jag skulle själv nöjt mig med 7 mbit/s, så länge jag får kontakt i hela lägenheten (eller där jag brukar sitta). 7mbit/s är inte dåligt (för mina behov ).

Jag är tveksam till om Apple fixar fel i datorn som fanns innan du tecknade Applecare.

Om du verkligen är i behov av hög hastighet borde du väl skaffa någon sorts burk med hårddisk som du kan sätta direkt vid modemet via kabel?

Hur man skaffar billig HW-service eller diagnos har jag tyvärr ingen aning om.

Alltså även om tptest visar 7-8mbit så känns det inte som det, det känns som 0.5mbit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-11 14:15
Ursprungligen av Elajtenworld:

Alltså även om tptest visar 7-8mbit så känns det inte som det, det känns som 0.5mbit

Mät med tidtagarur!
Ladda hem en stor fil från ett bra ställe. Låt din iBook tävla med din sambos MacBook. Är MacBooken mer än dubbelt så snabb? Räkna själv ut hastigheten från filstorlek och nerladdningstid.

Det är lite svårt att diagnosticera på känslor när mätningar säger något annat...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-15 10:31

Jag har liknande problem; BBB 8 Mbit-uppkoppling som är segare än sirap sen några veckor tillbaka (både via ethernet och AirPort), BBB säger dock att de ser att full kapacitet går in i modemet. Även jag har en AirPort Express med vilken jag sällan får mer än 2 "pluppar" på min PB 12" Alu även om jag sitter knappa 5 meter från basstationen. Precis som föregående talare så uppstod problemet spontant (så vitt jag vet), jag har inte gjort några förändringar med kablar och annat…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-15 13:19
Ursprungligen av sputnik:

Jag har liknande problem; BBB 8 Mbit-uppkoppling som är segare än sirap sen några veckor tillbaka (både via ethernet och AirPort), BBB säger dock att de ser att full kapacitet går in i modemet. Även jag har en AirPort Express med vilken jag sällan får mer än 2 "pluppar" på min PB 12" Alu även om jag sitter knappa 5 meter från basstationen.

Om det går segt via ethernet (då AE är urkopplad) så är nog AE oskyldig, och felet bör sökas på annat håll. Går det segt direkt via modemet får du nog prata med BBB igen.

Hur har du mätt hastigheten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-15 15:40
Ursprungligen av pesc:

Om det går segt via ethernet (då AE är urkopplad) så är nog AE oskyldig, och felet bör sökas på annat håll. Går det segt direkt via modemet får du nog prata med BBB igen.

Hur har du mätt hastigheten?

Jag har kört TP-test. Men kommer inte ihåg resultatet jus nu. Ska kolla nör jag kommer hem.

Jag har haft BBB sen de tog över Bostream och haft en hel del strul som påminner om ovan, framförallt sen jag skaffade IP-telefoni. Efter många turer har jag märkt att själva modemet är väldigt känsligt för störningar och att det inte ska stå för nära någonting annat, inte ens en vanlig ethernetrouter.

Mitt ex hade också BBB och där tappade vi mycket paket och det verkade även spela roll vilket väder det var, dvs själva kopparkabeln var dålig. Men när de mätte på den ena dagen verkade det helt ok fast nästa dag kunde den vara mycket sämre. Kolla också med BBB i deras loggar hur ofta ditt modem går ner och behöver koppla upp sig igen. De kan även kalibrera in stationen mot ditt modem så det blir mer stabilt. Det är bättre att dra ner den teoretiska farten lite, det ger i praktiken en mycket högre reel fart. Så lågt som 2 Mbit räcker mer än väl till vanligt surfande och känns faktiskt riktigt snabbt om svarstiderna är ok och inga paket tappas.

Sen har jag hört att BBB har en del växtverk nu där en del av deras nät är överbelastat, det kan framförallt påverka deras DNS-servrar och då blir det mycket dåliga svarstider = slöt att surfa. I Stockholm där jag bor ska de visst göra en uppgradering snart.

Sen är det ju tyvärr rätt bökigt med mycket trådlösa saker nära varandra som stör ut varandra och då verkar en del prylar vara känsligare för det än andra. Jag har själv tex fjärrstyrda lampor(IKEA) som inte funkar pga trådlösa telefoner mm. Jag hade tidigare också dålig räckvidd på min AE men efter omplacering(och annan vinkel) av själva AE-enheten och omflytt av telefonens basstation funkar det bra.

Bevaka tråden