Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa CMS (Open Source)

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-04 23:41

Men one.com har väl safe mode påslaget? Har du kört den ovan nämda installeraren för att få det fungera?

  • Medlem
  • Skurup
  • 2007-09-08 23:09
Ursprungligen av Oscar:

Men one.com har väl safe mode påslaget? Har du kört den ovan nämda installeraren för att få det fungera?

Öh, nä, det funkar ändå. Ska kolla det imorgon.

One.com är kasst, har bråkat med dem
Manufrog.com rekommenderas.

Ursprungligen av iOberg:

One.com är kasst, har bråkat med dem
Manufrog.com rekommenderas.

Kan bara hålla med. Jag bytte från Aleborgs till manufrog och nu fungerar allt

Sedan ska jag påpeka att det svenska forumet som finns för joomla är en lekstuga för ett gäng kompisar. Ska ni få objektiv support och kunna diskutera saker, sök upp andra forum. T.ex detta.

Ursprungligen av micke_nkpg:

Kan bara hålla med. Jag bytte från Aleborgs till manufrog och nu fungerar allt

Sedan ska jag påpeka att det svenska forumet som finns för joomla är en lekstuga för ett gäng kompisar. Ska ni få objektiv support och kunna diskutera saker, sök upp andra forum. T.ex detta.

Är http://forum.joomla.org/index.php?board=63.0 lekstugaforumet eller menar du något annat?

Ursprungligen av iOberg:

Är http://forum.joomla.org/index.php?board=63.0 lekstugaforumet eller menar du något annat?

Exakt. Vissa moderatorer där ser sig som gudar och kan inte ta att andra tycker olika än dom själva. Den värsta har nu lämnat in.

Joomlas engelska del är betydlig bättre.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-10-08 14:37

Finns det något CMS där man har administrationen på en sajt domän1.se och själva sidan på en annan domän2.se? Har kollat runt lite på joomla, drupal, ee och andra och det verkar som alla kräver att allt skall ligga på en och samma sajt.

Gillar Movable Types system där man sitter på en adress och kan lägga själva sajten på en helt annan adress. Men ett riktigt CMS vore mer kraftfullt än MT...

Ursprungligen av C.K.:

Finns det något CMS där man har administrationen på en sajt domän1.se och själva sidan på en annan domän2.se? Har kollat runt lite på joomla, drupal, ee och andra och det verkar som alla kräver att allt skall ligga på en och samma sajt.

Gillar Movable Types system där man sitter på en adress och kan lägga själva sajten på en helt annan adress. Men ett riktigt CMS vore mer kraftfullt än MT...

Jag tror ExpressionEngine fixar det. Om inte annat via tillägget MultipleSiteManager. Men nävisstja, det är ju inte opensource. Men väldigt prisvärt som jag ser det.

Det finns ett antal extensions till Joomla som går ut på att du från en Joomla-sites administrationspanel kan publicera till andra Joomla-siter. Sök på multisiteshttp://extensions.joomla.org/ Det är ungefär vad du vill göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-10 14:30

jag tycker att dom flesta cms som finns är alldeles för trögrodda för dom flesta behov.

det känns som man måste börja med att strippa av tonvis med saker och kämpa för att få det att fungera som man själv vill.. och framförallt se ut som man själv vill.

oftast bygger jag inte allt för invecklade siter där layout är viktigare än massvis med funktioner. och om det är höga krav på funktionalitet är det oftast enklare att koda själv för att få det som kunden vill ha än att tweaka plugins.

jag tycker det är enklare att börja i rätt ände. att jag först kodar sidan och lägger upp allt innehåll genom phpmyadmin, när sidan fungerar som den ska toppar jag med ett egenutvecklat "admin-program" som fungerar som en förenklad och försnyggad phpmyadmin där jag kan ställa in vilka delar av databasen som ska vara redigerbar för användarna. vilket innebär att man inte behöver lägga lika lång tid på att koda en adminsida som för själva sidan, vilket är fallet om man ska göra en från grunden varje gång.

ibland krävs det mer avancerade adminfunktioner, och då kodar man dem.

om jag skulle göra något och utgå från CMS skulle jag antagligen använda symphony, som är ganska slickat och hyggligt enkelt att customizera.

Jag kan varmt rekommendera cms made simple (http://www.cmsmadesimple.org/). Lättarbetat cms där man enkelt kan applicera egen design, lätt att konvertera gratis templates till CMSms templates. Kanske inte lika avancerat som drupal/joomla men räcker väldigt långt, många moduler att bygga på med.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-29 14:56

Jag har testat en del olika...

Joomla, snyggt... Men som nämnt tidigare. Väldigt mycket pill för att få till lite små ändringar.
Med andra ord lite krångligt.

PHP nuke, Lite svårt att få till en snygg layout på. Men väldigt lätt att få till alla funktioner. Kan kräva lite kodning om det strular med vissa moduler och block. Men inget jätteavancerat...

PHP fusion, som nuke, fast mycket enklare. Här använder man sig av "infusions" för att lägga in nya funktioner. Som att köra en install-fil nästan...

Alla 3 ovan har databas-install script, vilket innebär att du laddar upp filerna och går in på en sida typ (dindomän.se/setup.php) och fyller i informationen som den ber om. Sen löser sig resten av sig självt...

Hej alla!

Jag skulle gärna vilja ha tips på följande:

Ett CMS där admin kan styra vad för innehåll eller nyhetskategori användarna kan läsa. Det kommer att kunna finnas över 5 olika nyhetskategorier. När användarna som loggat in så ska de bara kunna se de kategorierna de anmält sig på.

======
Det finns mänger av CMS där ute med bra funktioner, Joomla har säkert nåt av dessa funktioner men jag har inte hittat nåt bra hittills där du kan administrera flera hundra användare där admin kan välja vad för typ av nyhetskategorier dom kan läsa.

Skicka gärna massa tips, tack så länge

/chris

Ursprungligen av sundaymorning:

Hej alla!

Jag skulle gärna vilja ha tips på följande:

Ett CMS där admin kan styra vad för innehåll eller nyhetskategori användarna kan läsa. Det kommer att kunna finnas över 5 olika nyhetskategorier. När användarna som loggat in så ska de bara kunna se de kategorierna de anmält sig på.

======
Det finns mänger av CMS där ute med bra funktioner, Joomla har säkert nåt av dessa funktioner men jag har inte hittat nåt bra hittills där du kan administrera flera hundra användare där admin kan välja vad för typ av nyhetskategorier dom kan läsa.

Skicka gärna massa tips, tack så länge

/chris

Wordpress?

Ursprungligen av sundaymorning:

Hej alla!

Jag skulle gärna vilja ha tips på följande:

Ett CMS där admin kan styra vad för innehåll eller nyhetskategori användarna kan läsa. Det kommer att kunna finnas över 5 olika nyhetskategorier. När användarna som loggat in så ska de bara kunna se de kategorierna de anmält sig på.

======
Det finns mänger av CMS där ute med bra funktioner, Joomla har säkert nåt av dessa funktioner men jag har inte hittat nåt bra hittills där du kan administrera flera hundra användare där admin kan välja vad för typ av nyhetskategorier dom kan läsa.

Skicka gärna massa tips, tack så länge

/chris

I EE (ExpressionEngine) kan du begränsa vilka kategorier som visas på en viss sida och sedan kan du sätta behörigheter på den sidan (en sida är i det här fallet en template, se videon om templates) och på så sätt ge vissa medlemskategorier tillgång till en viss ämneskategori. Detta borde jallafall gå men jag har i ärlighetens namn inte testat just det här.
Däremot är det inget problem att ställa behörigheterna på en hel weblog (sub-blog eller section) i EE och göra den, med sina kategorier, tillgänglig för endast en viss kategori medlemmar.
EE började en gång i tiden som ett enkelt bloggverktyg men har senare utvecklats till ett riktigt kraftfullt CMS. Termen 'weblogs' har lite olyckligt följt med sedan den tiden och förvirrar en del.
Videopresentation.
Dokumentation.

/David

  • Medlem
  • 2008-06-19 12:32

Jag passar på att fråga om mina behov och se om det är någon som har ett tips på lösning.

Jag administrerar idag en sajt för intern information till en orkester. Sajten är en härlig ihopblandning av en massa små script och jag skulle mycket gärna bygga om i ett "riktigt" cms. De krav jag har är

* Enkel medlemshantering
* Evenemangskalender med möjlighet till anmälan (UC: spelning den 15/5; vilka kommer?)
* Nyheter (gärna med RSS-stöd)
* Filarkiv
* Bildarkiv

Någon som har ett tips? Jag tror att många system hanterar detta redan nu, men stötestenen som jag inte hittat någonstans är funktionen med en kalender som man kan anmäla sig på event med.

Tacksam för svar!

I första inlägget så tipsas om denna site där du kan jämföra olika CMS:

Home - OpenSourceCMS

På min CMS-demo-site visar jag ett antal olika plugins till Joomla: CMS-demo - Hem Kolla tex Inbyggda > Användarhantering, sedan Nyheter och under Tillagda > Kursanmälningar och Bildarkiv mm. Du ser liteförklaringar + skärmdumpar från admin och ofta ett installerat exempel.

På min Joomla-site så har jag svarat på en fråga från en kursdeltagare som sökte ett tillägg där personer kan registrera sig til evenemang: Joomla-tips - Tips: Hur fixa en registreringsfunktion - Joomla support forum (Det är ett annat än det på CMSDemo, nyare och bättre).

Bevaka tråden