Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svag AirPort signal i nya iMacen

Tråden skapades och har fått 246 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-12-12 20:44

1. PEDAGOG SÖKES! Är det nån som kan reda ut begreppen bandbredd, signalstyrka och nedladdningshastighet, för en som skolkade från grundkursen. Spännande vore ju också att få en förklaringsteori till att Apple bytte bort att visa signalstyrka som ju var viktigast förut – plötsligt ansåg man att bandbredd var viktigare. Warum?

2. TEORI: Att man kan "pumpa upp" de berömda bågarna i den så kallade bandbredden genom att använda sina widgettar indikerar att airportsystemet har någon funktion för att gå i vila när det inte används. Min teori är isåfall att mjukvarudelen av denna vilofunktion har en bugg från och med Mac OS 10.4.8. Buggen resulterar i narkoleptiska symptom. Botas måhända med amfetamin eller 5.56…

3. VAD REKOMMENDERAS: Jag provinstallerade igår en Netgear DG834PN (RangeMax) i en stor villa. Räckvidden var tyvärr inte längre än hos standard-basstationen som satt där innan. Nu undrar jag om följande utrustning skulle kunna ge avsevärt bättre resultat: D-link Antenn 24-0600 plus en D-link DI-624 108 Mbps Super Wireless Broadband Router 802.11g. Eller ska man skall satsa på fruktansvärdare grejer?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-12 21:57
Ursprungligen av Pär Johansson:

3. VAD REKOMMENDERAS: Jag provinstallerade igår en Netgear DG834PN (RangeMax) i en stor villa. Räckvidden var tyvärr inte längre än hos standard-basstationen som satt där innan. Nu undrar jag om följande utrustning skulle kunna ge avsevärt bättre resultat: D-link Antenn 24-0600 plus en D-link DI-624 108 Mbps Super Wireless Broadband Router 802.11g. Eller ska man skall satsa på fruktansvärdare grejer?

Prova uppgradera med en Hemi-V8...hehe....nej men jag vet inte...min har full styrka på ibooken men hastigheten är ändå hälften mot vad kabeln ger, jag har 50% hastighetsbortfall i min APE.

Jag får ut 1megabyte/sec (1024kb/sec) med kabel på ibooken, men med APE får jag bara 550kb/sec. Den visar även i en "konfabulator-widget" att jag har bara mellan 50% och 64% mottagning, endast någon meter ifrån APE´n men samtidigt visar OSX inbyggda i menyn full styrka. Jag litar hellre på OSX´inbyggda, men något talar för att Konfabulators widget är mer korrekt då jag trots allt har hastighetsbortfall på ca 50% i min APE.

Även problem med Macbook Pro C2D

Hej,

Har också problem med min Macbook Pro C2D med mitt interna nätverk. Använder router från TDC som fungerar jättebra till två gamla PC datorer med trådlösa kort. En har Netgear och den andra Broadcom kort inbyggt. Macbooken tar ca 15-20 sekunder för att visa en bild på 2mb från en nätverksdisk när PC datorerna klarar att visa ca 3 bilder per sekund. Jättekonstigt. Datorn har varit likadan sedan jag köpte macbooken för fyra veckor sedan. Har provat att ändra från G till B hastighet och då ändrades hastigheten från 15-20 sekunder till 5 sekunder vilket var betydligt bättre men då går hela nätverkshastigheten ner. Har även provat fast IP och att ändra säkerhetsinställningar, stänga av bluetooth men inget hjälper. Det enda riktigt tråkiga problemet på nya Mac datorer.
Ingen som tror att det hjälper att prova en annan router? Har läst bra om Linksys WRT54GL som har modifierbar firmware och kör Linux.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-13 00:55
Ursprungligen av drcosmos:

Hej,

Har också problem med min Macbook Pro C2D med mitt interna nätverk. Använder router från TDC som fungerar jättebra till två gamla PC datorer med trådlösa kort. En har Netgear och den andra Broadcom kort inbyggt. Macbooken tar ca 15-20 sekunder för att visa en bild på 2mb från en nätverksdisk när PC datorerna klarar att visa ca 3 bilder per sekund. Jättekonstigt. Datorn har varit likadan sedan jag köpte macbooken för fyra veckor sedan. Har provat att ändra från G till B hastighet och då ändrades hastigheten från 15-20 sekunder till 5 sekunder vilket var betydligt bättre men då går hela nätverkshastigheten ner. Har även provat fast IP och att ändra säkerhetsinställningar, stänga av bluetooth men inget hjälper. Det enda riktigt tråkiga problemet på nya Mac datorer.
Ingen som tror att det hjälper att prova en annan router? Har läst bra om Linksys WRT54GL som har modifierbar firmware och kör Linux.

Det verkar vara ett firmware-problem.

Har precis fått min nya iMac med C2D.

Har en Linksys WRT54GL ståendes i ett rum kanske tio meter bort med några väggar emellan. På Macbooken har jag full täckning nästan konstant och på iMacen ligger jag ofta mellan 7/15 och 11/15. Eftersom jag bara har 2mb-bredband så spelar det ingen större roll för mig och med tanke på avståndet till routern så tycker jag att jag får ut okej hastighet. Dock är det lite underligt att jag får ut samma prestanda som flera här inne trots att era iMacar bara står någon meter från routern och min står betydligt längre ifrån.

Det enda som stör mig som fan är att jag oftast tappar uppkopplingen vid uppstart eller omstart. Då måste jag stänga av airport och sätta på den igen. De gånger datorn ansluter direkt till nätverket vid uppstart så brukar jag inte få något IP-nummer tilldelat och måste starta om airport. I övrigt så ligger den ganska så stabilt. Har nog inte tappat uppkopplingen helt efter att jag kopplat upp mig någon gång.

Kör med WPA2-kryptering och har testat att använda mig av olika kanaler. Någon som har tips på hur jag ska få datorn att ansluta direkt till nätverket?

Ursprungligen av Elajtenworld:

Det verkar vara ett firmware-problem.

Routerfirmware? Har uppdaterat senaste patchen från Apple för airport men det hjälpte inget. Andra tips? Någon som vet någon router som trivs extra bra med C2D datorer med airport problem?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-14 22:11
Ursprungligen av drcosmos:

Routerfirmware? Har uppdaterat senaste patchen från Apple för airport men det hjälpte inget. Andra tips? Någon som vet någon router som trivs extra bra med C2D datorer med airport problem?

Verkar vara

* Router
* Moderkort
* Airport-kort

....firmware problem.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Verkar vara

* Router
* Moderkort
* Airport-kort

....firmware problem.

Skumt.När jag stängde av widgets så gick det snabbare. När jag provade två olika pc gick det snabbt. Tror det har med inkopabilitet med macbooken med routern eller något eller bara hos macbookens trådlösa inställning. Börjar luta mot macbooken ju mer jag testar. Någon som testat med någon router som fungerar bra med IMac eller Macbook med C2D?

Mvh

Läs mina inlägg så har du en router (OK, med annan firmware) som fungerar. Asus WL 500G Premium går att göra samma sak med.

Ursprungligen av ghost9999:

Läs mina inlägg så har du en router (OK, med annan firmware) som fungerar. Asus WL 500G Premium går att göra samma sak med.

Tror du det fungerar med en WRT54GL med Linux firmaware? Mitt internet samt nedladdning från internet fungera men inte min interna NAS disk.

Mvh

Ja, det är vad jag kör på nu (WRT54G v 2.2) Om NAS:en kommer fungerar? Troligen fungerar den iallafall bättre. Jag skall slänga igång min slug(nslu2) och se hur den fungerar. Om du kör Asus WL 500 G premium så har den två USB portar, via DD-WRT kan du sen köra Samba och skapa en utdelning.

Tricket med DD-WRT är att börja med mini, som en första installation för att sedan gå på standar, VPN eller VoIP.

Ursprungligen av ghost9999:

Ja, det är vad jag kör på nu (WRT54G v 2.2) Om NAS:en kommer fungerar? Troligen fungerar den iallafall bättre. Jag skall slänga igång min slug(nslu2) och se hur den fungerar. Om du kör Asus WL 500 G premium så har den två USB portar, via DD-WRT kan du sen köra Samba och skapa en utdelning.

Tricket med DD-WRT är att börja med mini, som en första installation för att sedan gå på standar, VPN eller VoIP.

Spännande att höra hur det fungerar med din slug. Ska kolla in Asus WL 500 G. Vet du vilken typ av filsystem man kan köra på diskarna kopplad till routern? Har tyvärr ingen usb port på min NAS disk så jag får köra ethernet.

Mvh

  • Oregistrerad
  • 2006-12-16 14:47

Min APE blir också ganska varm och jag har "sändarstyrka" på 100% och har haft så sedan den dag jag köpte den för 2 år sedan. Kan min APE ha blivit knäpp av det? För den muppar sig ibland.

Sen kan jag väl säga att det är inte bara intelmacar i mitt hem som har dålig hastighet via APE, det är även min gamla iBook G4 1.2Ghz. Jag tror det är någon firmware i dator/router det handlar om, och/eller nån bugg i OSX samt kanske hårdvarufel på min ibooks AP-kort eller i Routern.

Nu har jag fått min slug att rulla. Det är då en NSLU2 som kör unslung 6.8 beta och den fungerar fint med routern . NFP rullar, SSH och itunes server (http://wiki.fireflymediaserver.org/NSLU2_Installation)

Dom filformat som du kan köra blir troligen dom som samba stöder (ext, fat) fat är väl det bästa att köra.

Jag har forfarande inga problem med nätverket och iMacen, det bara rullar även från vila.

ghost9999:

Sitter på en WRT54GL så jag är jävligt sugen på att installera samma firmware som fått det att fungera för dig. Men jag är lite osäker på hur jag ska göra.

Jag har laddat hem dd-wrt.v23_sp2_mini.zip och dd-wrt.v23_sp2_standard.zip. Om jag förstår infon rätt så ska jag installera generic-versionen om jag uppdaterar firmware från webbgränssnittet. Sedan läste jag någonting om att jag först ska installera mini-version innan jag ger mig på standard-versionen, samt att jag ska trycka in reset-knappen på routern i 30 sek efter att jag installerat mini-versionen. Är detta rätt uppfattat? Återställer jag inte bara allting om jag resetar routern och vad spelar det då för roll att installera mini-versionen?

Är det så här jag ska göra, för infon på dd-wrt.com är lite klurigt skriven (tycker jag, som inte kan ett skit om sånt här)? Hade varit jättesnällt om du kunnat slänga ihop en snabb punktlista på hur jag ska göra.

Det är kanske lite OT, fast det verkar ju finnas en del med WRT54G-routern här så det kanske är av intresse för fler?

ghost9999:

Tack för informationen! Går det att köra Fat32 med slugen, läste någonstans att man var tvungen att formatera om diskarna man anslöt? Kör du med C2D processor och vet du vilket chip som används i IMacen (Atheros)? Började igår fundera på om man skulle köpa en router som kör atheros chip. Såg att nya Linksys och Belkin draft N har atheros inbyggt. Problemet är att de inte fått lysande recensioner med hastigheten.

Mvh

Du kan köra fat32 med slugen, men då måste du använda två diskar. Den primära disken måste köra ext3. Jag kör med C2D processor och jag tror iMacen kör med Broadcom's BCM4321. Däremot verkar Macbook familjen köra Atheros. Dock tror jag inte det löser problemen, däremot tror jag att när den nya N standarden blir faställd så kommer saker att lösa sig. Linksys verkar köra broadcom. Jag har saxat följande ur DD-WRTs wiki
men du har uppfattat det korrekt. Återställ till fabriks inställningar, ladda in Mini först och när den säger att den är klar vänta i 5 minuter innan du trycker "continue" Mycket viktigt! Och sen en återställning igen. Klart! Det är den fil som heter mini-generic.bin du skall använda. Dom andra används bara vid tftp.

Reset to Factory Defaults

If you know the IP address, username, and password of your router:
Follow the instructions in the next section to log in to the Web GUI.
Click the "Administration" tab.
Click the "Factory Defaults" sub-tab.
Select "Yes".
Click the "Save Settings" button.
A new page will open, click "continue".
If you do not know the know the IP address, username, or password of your router, you will need to use the reset button. Be careful when using this method! Apparently if you have OpenWRT already on your router the reset button may not function as it is assumed here and may actually brick your router! Research the functionality of your current firmware to be safe.
Press and hold the reset button on the back of the router for 30 seconds.
[

Logging In to the Web GUI
To use the Web interface, you will need to have Javascript enabled with any security restrictions disabled. If the Linksys firmware is currently installed, do not use Firefox as certain versions of the Linksys firmware is known to have problems with Firefox.
Type in the IP address of the router (default 192.168.1.1) into the address bar of your browser.
You will be prompted for username and password.
For DD-WRT versions starting with 2006-Feb-28, the default username is root. Prior versions have a blank username by default.
For Linksys firmware, the username is admin.
For DD-WRT and Linksys firmware, the default password is admin.

Upload The Firmware
It is VERY important that you not interrupt the setup while the router is being flashed and rebooted. Do not turn off the computer, close the web browser, or turn off the router during this process! I usually just take a step back, and turn my head away so I don't breathe on it for these crucial 2 minutes.
You should be in the Web GUI of the router. Go there now.
Click the "Administration" tab
Click the "Firmware Upgrade" sub-tab.
Click the "Browse" button and select the DD-WRT .bin file you downloaded and confirmed.
Click the "Upgrade" button.
The router will take a few minutes to upload the file and flash the firmware. During this time, the power light will flash.
A new page will open, wait about 5 minutes before clicking "Continue".
If flashed successfully you will now be at the DD-WRT web interface.

Reset to Factory Defaults AGAIN
Do this only after you have confirmed that the firmware upgrade is working. For V23 SP2: Please do a hard reset: While holding down the button, plug in the power cord. Hold the reset button for 30 seconds. Previous versions: Press and hold the reset button on the back of the router for 30 seconds.

Ursprungligen av drcosmos:

Routerfirmware? Har uppdaterat senaste patchen från Apple för airport men det hjälpte inget. Andra tips? Någon som vet någon router som trivs extra bra med C2D datorer med airport problem?

För min del så ligger nog problemet antingen i iMacens firmware eller i själva airportkortet. Har inga problem med min iBook och samma Airport Extreme -basstation.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-15 15:43
Ursprungligen av Bob the Builder:

För min del så ligger nog problemet antingen i iMacens firmware eller i själva airportkortet. Har inga problem med min iBook och samma Airport Extreme -basstation.

Samma här men jag tror det är nåt skumt med min router med för den har lite dumheter för sig samt att airportkortet i min ibook inte har full mottagning.

Hm, nu börjar det likna nåt. Jag hade svag signalstyrka i iMacen samt att den tappade kontakten efter vila. Men nu verkadet det ha ordnat sig (peppar, peppar ta i trä!)

Vad gjorde jag nu då? Min router Linksys WRT54G uppgraderades från Linksys standar firmware (som nu inte uppdaterats på ett år!) till DD-WRT V23 SP2 (http://www.dd-wrt.com/)

Sen ändrade jag krypteringen till WPA2 Pre-shared key only (AES) samt gick in och höjde uteffekten från låga 28 mw till 40. Upp till 70mw skall vara OK utan att orsaka överhettning.... Resultatet blev nästan en procent snabbare i TPtest (sänding) och iMacen gick upp ett streck i mottagningen. Dessutom gick kopplade den upp sig igen efter vila mot samma nätverk.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-15 21:23
Ursprungligen av ghost9999:

Upp till 70mw skall vara OK utan att orsaka överhettning....

Vadå överhettning?

Jo, jag kan med DD-WRT styra vilken effekt routern skall sända med. Och, tja man kan pumpa upp uteffekten till hela 251 mw. Då radiodelen alstar en hel del värme råds man till att inte gå över 70mw då man kan riskera livslängden på routern.

Och, jo den kopplar fortfarande upp sig direkt till mitt nätverk efter vila.

Min teori blir att

1) Antennplaceringen på iMacen inte är optimal
2) Någon form av förändring i sättet OSX hanterar trådlösa nätverk har skett, detta verkar kräva ett rent G nätverk samt "ren" WPA2, dvs där man inte har bakåtkompabilitet med WPA.

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-12-13 12:40

Jaha vad ska man göra nu om ens imac har dålig wlan mottagning? Har AP en meter bort och full mottagningen på macbooken, men imacen är bara på halva ibland... Det är en c2d 20"..

  • Oregistrerad
  • 2006-12-13 15:07
Ursprungligen av jbn:

Jaha vad ska man göra nu om ens imac har dålig wlan mottagning? Har AP en meter bort och full mottagningen på macbooken, men imacen är bara på halva ibland... Det är en c2d 20"..

Vänta på Firmware/OSX-uppdatering som löser problemet, under tiden prova alla möjliga konfigurationer som går att göra med ens router/AP.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-14 00:17

Har själv inte tid att läsa igenom alla dessa sidor, men jag har fått liknande problem på min iMac G5. Det konstigaste är att det inte kom när jag uppdaterade till 10,4,8, det gjorde jag för 2 månader sen. Men detta problemet började för några dagar sen. O inte med senaste security updaten, för den installerade jag idag. Problemet är att helt plötsligt dör nätet, det står att man är ansluten till nätverket i airportmenyn, men jag kan inte logga in på routern. Vilket borde gå även om internetanslutningen lägger av. O sen om man stänger av och sätter på airport igen så finns inte nätverket kvar, däremot hittar jag grannens nätverk hela tiden. Lösningen är att starta om routern, o sen funkar det igen i nån halvtimme eller nåt. Kan någon uppdatera mig på om det finns något att göra??

  • Medlem
  • 2006-12-14 10:30

Såg på MacUpdate att det nu släppts någon Airportuppdatering för MacBook. Kanske den är tänkt att fixa biffen? Nu får vi väl hoppas att en likadan uppdatering kommer till oss med stationära!

/Fredrik

Hej alla problemfyllda iMac-airport-vänner.
Även jag har stora problem med en spillans ny iMac...
Har postat lite här:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=241732
Har provat allt (!) men utan framgång.. Installerade även bootcamp och har samma problem i winxp, så det är nog en fw till kortet som skall fixas...

Är det någon som har hört eller läst ngt som kan vara till hjälp? Sitter med ethernet-kabeln nu istället... En annan fråga är även om "pre-n" ryktet? Någon som har lite information? Hur kan man kolla det? Vilken router kan ev. stödjas, har för mig att alla kör på lite egna varianer innan en definitiv standard har kommit..

God jul förresten..

/Christian

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-23 21:06

Man blir ju så otroligt less när saker och ting inte funkar. Jag ska ha en ny dator. Först flimrande skärm och nu har Airport klappat ihop. Så ett tips, klaga hos Apple i stället för att försök lösa det själv. Vi har ju trots allt betalat en hel del pengar för det. Men trots detta, ha en toppen och galant jul på er!

Yes, nu så funkar det bättre! Testade att uppdatera till DD-WRT v.23 Mini men utan att märka någon skillnad. Har tyvärr inte haft tid tidigare att uppgradera till v.23 Standard, men gjorde så i dag.

Nu befinner sig min router en bra bit ifrån min dator, så sändningsstyrkan har inte påverkats något av uppgraderingen, men däremot så har den kopplat upp sig automatiskt de två gånger jag testat att stänga av och sätta på datorn. Hoppas det håller i sig!

Så ni som sitter med routers som stöds av DD-WRT - testa att uppgradera!

Ursprungligen av la victoria:

Yes, nu så funkar det bättre! Testade att uppdatera till DD-WRT v.23 Mini men utan att märka någon skillnad. Har tyvärr inte haft tid tidigare att uppgradera till v.23 Standard, men gjorde så i dag.

Nu befinner sig min router en bra bit ifrån min dator, så sändningsstyrkan har inte påverkats något av uppgraderingen, men däremot så har den kopplat upp sig automatiskt de två gånger jag testat att stänga av och sätta på datorn. Hoppas det håller i sig!

Så ni som sitter med routers som stöds av DD-WRT - testa att uppgradera!

Du kan gå in och reglerar sändingsstyrkan (xmit power) i tabben "Wireless" och sedan "Advanced" Kolla i hjälpen så får du se att upp till 70 mw är säkert. Men ta det varligt och i små etapper.

Bevaka tråden