Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tvåkolumnslayout med CSS

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av staed:

Jag kan gärna delta i en sådan diskusion, men det finns risk att det huvudsakliga ämnet drunknar om diskussionen fortsätter här.

Ja. Jag inser att det är meningslöst att fortsätta diskutera tabellfrågan... :eek:

Som sagt tror jag fortfarande att en bakgrundsbild är den bästa lösningen på ditt problem. Det kommer att fungera problemfritt med den enkla layout du har.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-23 14:56
Ursprungligen av system.log:

Ja. Jag inser att det är meningslöst att fortsätta diskutera tabellfrågan... :eek:

Barnslig insinuation om du egentligen har rätt men ger upp för att du inte orkar. Larvigt.

Ursprungligen av system.log:

Som sagt tror jag fortfarande att en bakgrundsbild är den bästa lösningen på ditt problem. Det kommer att fungera problemfritt med den enkla layout du har.

Håller med, en bakgrundsbild är enda lösningen.
(Vilket tydligt bevisar den tråkiga begränsningen med CSS, fastän man lärt sig "fullt ut". Ledsen, men kunde inte låta bli )

Senast redigerat 2006-09-23 15:32

Den skiss jag har liggandes här är inte den layout jag skall använda lösningen till, men den är hyffsat nära. Blir nog kanske bakgrundsbild.

Tack för hjälpen.

Menyn är dynamisk, så det går inte att förutsätta någonting.

  • Medlem
  • 2006-09-23 15:34
Ursprungligen av staed:

Menyn är dynamisk, så det går inte att förutsätta någonting.

Har bråkat med liknande problem, och i brist på tabeller blir det ofta att man någonstans måste börja sätta fasta höjder på saker. Som i ditt fall, att menyn aldrig blir högre än ett specifikt antal pixlar oavsett hur många meny-element som aktiveras.

Ett snabbt ihopslängt exempel;

http://www.sirn.se/tests/tets.html

Det gröna fältet får vara "meny", det röda som dyker upp när content blir högre än menyn sätts naturligtvis till samma färg som bakgrunden i menyn. Egentligen pillade jag med den här lösningen för att skapa en "minimihöjd" i layouten även om innehållet inte fyllde ut sidan.

Nu är jag supernybörjare på detta men lärde mig ett knep nyligen som verkar fungera som det ska.
Ge menyn en jävla massa padding-bottom o sen lika mycket negativ marginal för att jämna ut.
I wrappern sätter du overflow: none för att dölja det som blir över.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-25 12:52
Ursprungligen av Code Red:

Nu är jag supernybörjare på detta men lärde mig ett knep nyligen som verkar fungera som det ska.
Ge menyn en jävla massa padding-bottom o sen lika mycket negativ marginal för att jämna ut.
I wrappern sätter du overflow: none för att dölja det som blir över.

overflow: none finns inte vad jag vet, och hela idén låter väldigt konstig.
Men du kanske har ett fungerande exempel?

menade så klart
overflow: hidden;

exempel: www.uppsalapr.se/ som jag ska sjösätta inom kort

har iofs inte testat det i alla browsers.

Ursprungligen av Code Red:

exempel: www.uppsalapr.se/ som jag ska sjösätta inom kort

har iofs inte testat det i alla browsers.

Var det inte denna teknik som diskuterades i "One True Layout" ovan?

jo men vad är fel med den? Inte för att vara dryg utan jag vill veta. Testat min sida i Opera, Firefox, Explorer och Safari. Safari visar mest annorlunda men just den grejen fungerar.

Ursprungligen av uggla:

....spaghettiprogrammeringshatare....

programmera spagetti? Berätta mer!

Ursprungligen av David Slättne:

programmera spagetti? Berätta mer!

Spaghetti code

aha! mmmmmm ....basic! 10 print "hejsan" 20 goto 10 (hade en vic-20 en gång i tiden) Ursäkta att jag slirade offtopic en smuila.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-25 16:39

Självklart ber jag om ursäkt för att jag använde ordet "taliban". Det verkar som om några tog illa upp. Förlåt, det var givetvis inte meningen.

Bevaka tråden