Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det att döda "starta upp"-fanfaren?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-27 00:53

Som sagt, stäng av ljudet INNAN du stänger av datorn. Eller stoppa in en öronpropp. Eller Installera freeware-programmet som löser det.

Men naturligtvis skall du dra ner den i VILA. Duvet, klicka på Äpplet och sedan Vila. Datorn blir helt tyst och drar i princip ingen ström.

Borde inte frågan vara "vem behöver detta oljud?", tycker att oljudet väcker hela huset. Jag brukar försöka låta datorerna gå i vila vilket nog är smidigaste lösningen men stundvis vill jag att dom ska få vila, inte så mycket för att dom gör av med onödig energi utan mera då för att iMacen inte MÅSTE agera damsugare som i sin tur ger andra problem på grund av allt dam som den suger i sig. Kunde man sluta med floppy-diskar och scsii så kan man lika gärna sluta med oljudet från uppstarten. Fyller det ingen funktion så ta bort skräpet.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-27 19:00
Ursprungligen av Olle@mac:

Borde inte frågan vara "vem behöver detta oljud?", tycker att oljudet väcker hela huset. Jag brukar försöka låta datorerna gå i vila vilket nog är smidigaste lösningen men stundvis vill jag att dom ska få vila, inte så mycket för att dom gör av med onödig energi utan mera då för att iMacen inte MÅSTE agera damsugare som i sin tur ger andra problem på grund av allt dam som den suger i sig. Kunde man sluta med floppy-diskar och scsii så kan man lika gärna sluta med oljudet från uppstarten. Fyller det ingen funktion så ta bort skräpet.

I vila dammsuger den lika mycket som avstängd

Edit: Om man bortser från spänningen som drar damm till sig. Men den spänninen hittar du delvis där även som avstängd. Den minimala skillnaden i spänning mellan vila och avstängd förosakar knappast att mera damm sugs in i lådan.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-09-27 11:52

Någon jämförde det med Windows lilla startljud, men det är väl snarare BIOS förbaskade PIIIIIIIIIIIIIIIP man ska irritera sig på när det gäller PCs

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-27 12:30

Alltid lika generande att starta macbooken under en föreläsning där alla sitter knäpptysta.
Finns det en lösning som fungerar på intel-macar också?

Det här var den bästa tråden på länge!

  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 15:41
Ursprungligen av Bijan:

Alltid lika generande att starta macbooken under en föreläsning där alla sitter knäpptysta.
Finns det en lösning som fungerar på intel-macar också?

Det här var den bästa tråden på länge!

Uhh mardrömmen som jag har tänkt på varje gång man smyger in någon minut för sent nu under senaste tidens väjntan på min MB.

Inställningspanelen funkar utmärkt på även intel-macar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-28 16:16

Jag har alltid gillat startljudet. Det är lite som att komma hem... typ. Även startljudet i de första powermacarna var juste tycker jag (i ovan nämnda artikeln ansågs det vara lite klent). Det påstods då, kommer jag ihåg, av någon någongång, att just det powermac-ljudet var det första ackordet i Beatles "A Hard Day´s Night". Lyssna om ni vill t ex på PM 6100 i Mactracker och avgör själv.

Men till saken; min jobbmac, en mac mini G4 1.42, har ett väldigt skrälljud så jag förstår om man kan bli trött på det. Startljudet går av någon anledning inte igenom högtalarna utan skräller bara i själva burken. Men å andra sidan är det inget problem eftersom den bara startas om när det är dags för systemuppdateringar...

Ni som tycker det är jobbigt med startljudet bör kolla in den här...;-)

http://www.youtube.com/watch?v=Mt1bgsvsWms

Är det bara jag som tycker att hela diskussionen om att stänga av sin Mac stup i kvarten är absurd? En Mini drar ungefär lika lite ström som en MacBook i viloläge, och så länge väckning via BT är avstängt det är en bra bit under en watt vi talar om (vill minnas att det är runt 10-20 mA). I stället ska stackars Macen gå igenom uppstartsprocessen vareviga dag, vilket slösar tid och energi eftersom den i stort sett maxar strömförbrukningen tills systemet är uppe och rullar. I den mån det över huvud taget finns någon skillnad åt endera hållet är det en fis i rymden.

Det är inget annat än dumheter att försöka argumentera om att det har någon signifikant effekt på vare sig miljön eller elräkningen att ständigt stänga av. Jag räknar det snarare till familjen tvångstankar, och vill man spara energi finns det en uppsjö av riktiga problem man kan lösa i stället. Lågenergilampor och nya tätningslister, någon?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-10-01 19:45

Programmet Psst

Jag har använt programmet "Psst" sedan år tillbaka. Det första jag gjorde var att ladda ner ett program för att bli av med det jobbiga ljudet. Programmet är gratis och kommer med en avinstallerare.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-01 23:11

Ljudet är ju som Pipet på Windows datorer och iställer för det här så kan det komma pip av olika antal som denna artikel beskriver

Power-On Self-Test Beep Definition - Part 1

Det är helt enkelt ett friskhets tecken för maskinen att den har lyckats ladda boot romet

//Adam

ja... att man inte kan stänga av startupchimen är riktigt riktigt korkad... och appleusers som försvarar detta ja..... ....... ..... orkar inte ens tjafa.

Ursprungligen av northernlight:

ja... att man inte kan stänga av startupchimen är riktigt riktigt korkad... och appleusers som försvarar detta ja..... ....... ..... orkar inte ens tjafa.

Men du KAN ju stänga av det! Här i tråden har du minst två tips på inställningspaneler och program som du kan använda.

http://mistatree.org/Freeware/Psst/
http://www5e.biglobe.ne.jp/~arcana/StartupSound/index.en.html

Jo, funktionen skulle kanske finnas direkt i systemet. Det kan jag väl delvis hålla med om. Men nu finns det ju flera olika GRATIS-program som gör precis det du vill göra. Så varför inte använda något av dessa - tills Apple själva lägger in funktionen i systemet....

dude, det är inte bra att stänga av sin mac så ofta, jag köpte min macbook när den kom ut isverige, har stngt av den kanske fem gånger sammanlagt och dt va bara för batterikalibrering isåfall (och ja, jag använder min dator mycket). Strömpeakarna man utsätter burken för är inte bra asså. Låt den va på, standbytiden är ändå på en vecka...

Bevaka tråden