Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leopards nya gränsnitt?!

Tråden skapades och har fått 94 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-17 18:50
Ursprungligen av Marcus Wernvik:

Det är synd, men samtidig inte så konstigt. Det är ju ganska naturligt att byta utseende när byter verision, och byter man inte verision på allting samtidigt så kommer man ju inte i fas.

Jo, men det känns som att de knappt hinner införa ett nytt utseende på mer än ett program innan de kommer på något nytt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-17 10:35

Apple, allvarligt talat. Vart f*n är min EQ-knapp!?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-17 11:06

Kan konstatera att min PC med IE7, Win Media Player 11 och paketet FlyakiteOSX, den sista versionen hade nästan kraschat fullständigt pga jag vet inte vad. Kan det vara iTunes fel eller var det Flyakite som ställde till det?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-17 12:26

Vista är otroligt inkonsekvent :s

iTunes 7 är väldigt snyggt i min mening. Väldigt rent, och gillar det nya gränssnittet. Lite mer neutralt, men också mer stilrent än Aqua. Det är faktiskt dags att förnya lite.

Håller helt med om att Apple måste förnya - Aqua e inte så kul längre.

Dom små godisknapparna får dom gärna byta ut. Dom har jag aldrig gillat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-17 23:59

Det tog mig några timmar att vänja mig vid det nya utseendet. Är inte helt nöjd med allt, känns som man borde få skriva om titlar etc så det inte står just PLAYLISTS LIBRARY och iLOVECAPS

De nya funktionerna känns verkligen välkomna, tråkigt att windowsporten verkligen suger.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-09-21 15:01
Ursprungligen av Snigeln:

Det tog mig några timmar att vänja mig vid det nya utseendet. Är inte helt nöjd med allt, känns som man borde få skriva om titlar etc så det inte står just PLAYLISTS LIBRARY och iLOVECAPS

De nya funktionerna känns verkligen välkomna, tråkigt att windowsporten verkligen suger.

Man kan skriva om titlarna genom att ändra i språkfilerna i programpaketet. Gäller OS X, antar att det inte går under Windows.

jag gillar inte att markerad post i sidofältet är svart. Kanske petigt men det ser ju fult ut. Dessutom inkonskvent mot blå markering bland låtarna direkt till höger.. Visa-knapparna och kontrollknapparna för uppspelning harmonierar inte så väl med knapparna i fältet längst ner (samma fält som mata ut-knappen och högtalarval). Det nedre fältet tycker jag är elegantare..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-19 22:29

Fast svart markering i sido-fältet gör att denna tar mindre uppmärksamhet villket för dess syfte är bra. Det är bara en markering "var man är" medan markerade låten är det som faktiskt är viktigt. Findern är lite väl "TJONG, HÄR ÄR DU NU!!!!". För övrigt är finderns sidor-panel-markering BLÅ även om jag valt graphite som system-färgschema.

Aningens inkonsekvent kan tyckas.

Knapparna nedantill i iTunes är även aningens tråkiga men igen så fyller de sin funktion ganska väl och de bör vara hyfsat diskreta. Det är inte SÅ ofta man gå ner och pillar där ändå… Önskar Apple hade ett sammasvetsat GUI team.

Ursprungligen av Erik.dv:

Fast svart markering i sido-fältet gör att denna tar mindre uppmärksamhet villket för dess syfte är bra. Det är bara en markering "var man är" medan markerade låten är det som faktiskt är viktigt. Findern är lite väl "TJONG, HÄR ÄR DU NU!!!!". För övrigt är finderns sidor-panel-markering BLÅ även om jag valt graphite som system-färgschema.

Jag tycker att det i så fall borde vara grått för att ta mindre uppmärksamhet.

Att vissa saker vägrar sluta upp med blåheten när man har valt graphite som systemfärgschema är otroligt irriterande. Apple har haft flera år på sig med att fixa till det.

UPPROP: Inyggt stöd för themes i Systeminställningar!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-21 12:30

Vad är det för versaler folk snackar om?
Är det någon stackare som tagit ett screenshot ni sitter och hackar på?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-21 13:09

OS X är som Brommapojkarna för Djurgården - ett farmarlag som man hämtar talanger ifrån. Om Apple skippar Aqua temat och går vidare så ligger de i senaste samtidigt som Vista kommer ut och dränker allt de har i Aqua "eftersom det är så snyggt". Jag litar fullkomligt på att Leopard kommer att knäcka. Ett operativsystem ska både vara vackert, innovativt och användarvänligt. Det var allt från MacTalibanerna för idag.

Kan det inte vara så att Apple testar sig fram lite med iTunes 7 och när Leopard släpps så kanske det ser helt annorlunda ut (om nu användarna skicka feedback förstås).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-26 18:03

Jag tycker att det är kanon att Apple inte har stöd för teman (temata) i Mac OS X. Det gör det enklare att administrera flera Macar, t ex på skolor och företag. Det är bra att hålla sig till ett konsekvent och genomtänkt gränssnitt.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-26 18:13

Jag anser inte att iTunes 7 ser tillräckligt Mac ut.. Men funktionerna i det gillar jag.

Läste på (tror det var macfeber?) att man kunde byta ut både loggor och utseendet på itunes 7, om man inte gillade det.

googla vet ja!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-26 19:27

Ok det nya iTunes är väl annorlunda.. man får väl allt nöja sej med Aqua looken i Firefox!
Aldrig mycke gott på en gång blir det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-26 21:00

En sak som stör mig med användargränssnittet i iTunes 7 är hur scrollhandtagen (?) fungerar. Om man klickar någonannanstans än mitt på själva scrollhandtaget så scrollas det så pass mycket att scrollhandtadets mitt hamnar där musmarkören är. Fan, det var svårt att förklara - prova istället själva att klicka i finderns scrollhandtag och i motsv i iTunes så ser ni att de beter sig olika.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-27 00:09

Finder och iTunes samt Safari beter sig mycket snarlikt vad gäller skrollning.

Vad gäller att Apple testar iTunes 7's interface för Leopard….Hum….Ja, de har haft typ 4 år "test" nu sedan OSX kom så jag vet inte det jag

Det verkar som om Apple, likt många större mjukvaruföretag, har helt särskiljda grupper som utvecklar programmen. Detta leder till inkonsekvens då grupperna sinsemellan verkar tävla om att vara innovativa… Apple borde sätta en standard och hålla den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-27 06:59
Ursprungligen av Erik.dv:

Finder och iTunes samt Safari beter sig mycket snarlikt vad gäller skrollning.

Nej. Prova igen. I Finder och Safari kan du klicka var som helst på scrollhandtaget, själva scrollningen börjar inte förrän du drar i handtaget. i iTunes scrollas innehållet automatiskt direkt när du klickar så att scrollhandtaget hamnar centrerat under musmarkören trots att du inte dragit i handtaget ännu. Mycket irriterande, tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-27 00:41

Efter att ha sett detta:

http://www.paul.barlow.ukonline.co.uk/images/AquaGraphite.jpg

Är jag ganska, är snarare VÄLDIGT, glad över de interface-uppdateringar Apple gjort till iTunes. Aqua just doesn't do it there.

Ursprungligen av Erik.dv:

Efter att ha sett detta:

http://www.paul.barlow.ukonline.co.uk/images/AquaGraphite.jpg

Är jag ganska, är snarare VÄLDIGT, glad över de interface-uppdateringar Apple gjort till iTunes. Aqua just doesn't do it there.

Tycker de nya scrollisterna är super, de syns tydligt men sticker inte ut för mycket som aqua-listerna.

  • Medlem
  • 2006-09-27 07:29

Om man skall gnälla så skulle jag vilja att fokus på en låt/markeringen stannade kvar efter att man sorterat om efter någon annat fält, precis som Mail gör. Annars tycker jag faktiskt att iTunes 7 ser riktigt bra ut.
Jag gillar verkligen albumartbläddraren och iPod delen, åh vad det beträffar desigenen så lämnar den lite övrigt att önska men jag ser hellre ett uniformt utseende som ser ut som iTunes istället för ett polyformt(undrar om det heter så...) med Aqua, Metal o.s.v.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-27 09:16

Jag gillar designen på nya iTunes till 95%. Tyvärr känns det inte som de är helt konsekventa.
Men det var dags för en ändring, ingen av Apples datorer ser längre ut som en bit godis, varför ska då Mac OS X göra det?
Jag tycker Grått och lila/blått är enkelt att titta på. Lite Avid fast mycket snyggare. Ser gärna att Mac OS X får ett cleant grått och blått o lila interface utan skuggor och aqua. Missförstå mig inte, gillar ögongodiset och ser gärna mer av det men bara när det behövs och på ett cleant och diskret sätt.

Viktigast för mig är att alla program i Mac OS X ser likadana ut. Alla iLife program närmar sig varrandra osv. Låt gärna pro, consumer och Mac OS X apps se olika ut men är de inom samma familj ska de mest grundläggande saker som tex scrolllister osv se likadana ut.

  • Medlem
  • 2006-09-27 09:23

...kommer det in mer lila i OS X kommer jag modda det för första gången... grå & vit + klar blå, röd, grön & gul går fint - men lila... då är pasteller och ett outhärdligt GUI inte långt borta!

(iTunes 7 är hyfsat OK, bort med versalerna och den bristfälliga playlist-panelen för iPod så blir det kalas)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-27 09:23

Scroll i iTunes funkar som sagt PRECIS som i resten av systemet för mig och inte som du beskriver Tei.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-27 09:36
Ursprungligen av Erik.dv:

Scroll i iTunes funkar som sagt PRECIS som i resten av systemet för mig och inte som du beskriver Tei.

Hmm, mycket märkligt - så beter det sig inte på de maskiner som jag testat på. Är du säker på att vi talar om samma sak (det var ju aaaningen svårt för mig att beskriva - med scrollhandtag menar jag alltså den blobben som man kan dra i scrollisten)?

(för övrigt så sade du inte förra gången att det det fungerade PRECIS som i övriga program, hehe )

Hur vore det om Apple la in iTunes 7, Garageband och FCP/Shake/Aperture som extra teman? Just nu har vi Aqua och Graphite, de borde ju inte vara så svårt att lägga till ett tema eller två mer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-27 09:31

Jag tror definitivt inte på ett interface utan skuggor. Efter att ha suttit vid OSX en längre tid inser man det. Dock ska man använda skuggor och "effekter" med en viss finness. Denna tar tid att utveckla, helt klart.

Delar av ex. Aperture är fantasiskt väl formgivna, där andra är mer idiotiska. Däremot känns det som man borde köra en "unification" av program på ett större plan (som många sagt en längre tid nu).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-27 09:57

Samtligga gällar för så väl iTunes, Safari som Finder:
• Trycker jag på skroll-listens "blob" så händer inget
• Trycker jag på kanten av denna "blob" händer inget
• Trycker jag "en bit upp i listen" scrollar programmen upp "en fönster höjd".

Vet inte var du vill komma

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-27 10:19
Ursprungligen av Erik.dv:

Samtligga gällar för så väl iTunes, Safari som Finder:
• Trycker jag på skroll-listens "blob" så händer inget
• Trycker jag på kanten av denna "blob" händer inget
• Trycker jag "en bit upp i listen" scrollar programmen upp "en fönster höjd".

Vet inte var du vill komma

Komma och komma... Det enda vi kan konstatera är att felet (eller rättare sagt: det avvikande beteendet) uppträder i mina system men inte i ditt. trycker jag på kanten av "blobben"/scrollhandtaget så rör sig blobben så att musmarkören hamnar mitt på blobben.

Utifrån din beskrivning ovan drar jag dock slutsatsen att vi har olika scrollinställningar - jag har ställt in OS X så att ett klick i scrollisten (alltså inte i scrollhandtaget, "blobben" som du säger) medför att innehållet scrollas direkt dit jag klickar, medan jag tror att du har standardinställningen (innehållet scrollas bara en fönsterhöjd i taget oavsett var i listen man klickar). Troligen är det då så att scrollningen i iTunes ballar ur när man har den scrollisntällning som jag har, det skulel förklara varför du inte drabbas av samma fel. Sitter vid en pc just nu, så jag kan inte testa.

Irriterande, det gör att innehållet hoppar lite hursomhelst när man scrollar mha scrollhandtaget.

Bevaka tråden