Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

58st MacBook stulna i Göteborg!

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

känns mkt misstänktsamt i och med att den är en dator av samma typ som stals eller?

nån som mailar och ställer lite frågor??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-14 00:07

Luktar fisk..

13-tums MacBook Bärbar Dator
4 900:- Kronoberg

http://www.blocket.se/vi/9392651.htm?ca=11_s

Ursprungligen av Fredric:

Luktar fisk..

MacFish...

Ursprungligen av Simon Templar:

MacFish...

Hahah! Klockis!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-14 07:29
Ursprungligen av Fredric:

Luktar fisk..

13-tums MacBook Bärbar Dator
4 900:- Kronoberg

http://www.blocket.se/vi/9392651.htm?ca=11_s

Det är klart har man 57 stycken i lager så går man ut lågt i början för att få iväg ett antal.

Ingen seriös säljer sin macbook för 4900 kr, det är helt säkert så här osar det katt, och katten gillar fisk...

så man kan säga att det ena leder nog till det andra..

varför nämns det inget om inköpskvitto och garanti ???

nu osar det rutten fisk till och med . det är bäst att jag slutar ......

och jag som gillar en fisk som heter wanda skarpt ..... filmen vill säga.

men denna wanda kan vicka på alla sina stjärt fenor utan minsta ryckning hos mig i alla fall.......

Ursprungligen av Fredric:

Luktar fisk..

13-tums MacBook Bärbar Dator
4 900:- Kronoberg

http://www.blocket.se/vi/9392651.htm?ca=11_s

Borta! Det gick snabbt??

Ursprungligen av Skummi:

Borta! Det gick snabbt??

Mjo. Kanske för att personen i fråga fattade att detta inte var så smart. Eller kanske är denne inne på 99mac...

Int så smart o prata så öppet om hur ni ska agera osv..

FYYYYY på er!

Ursprungligen av MarMan Hollow:

Int så smart o prata så öppet om hur ni ska agera osv..

Du som är så smart har säkert redan i smyg utan att säga något här hunnit kolla upp vem annonsören är?

Om inte: kan polisen be Blocket att lämna ut uppgifterna? Eller är misstankegraden för låg (antagligen)?
VI fortsätter hålla utkik tycker jag och kommunicera om misstänkta fall!

Någon som mailat eller ringt efter fler uppgifter?
Man bör ju kolla upp annonsen först så man vet mer innan man dömer någon på förhand.
Men det kanske inte är någon idé att alla mailar och börjar med att fråga efter serinummer.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-14 10:33

Intressantare vore väl om flera ringde och bestämde sig för att köpa (och backa ur lite senare). Finns MacBook:en då kvar oavsett hur många som ringer, är det ju napp. Tricket med denna Blocket-annons skulla alltså vara att ha en annons för en maskin och sälja hela "lagret" som om alla köpare vore unika.

Som sagt, spekulationer! Döm inte Wanda på förhand.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-14 11:17

men om det är en skola i göteborg, så lär de ju vara försäkrade! så de får väl nya eller?

Ursprungligen av ESA:

men om det är en skola i göteborg, så lär de ju vara försäkrade! så de får väl nya eller?

Fast om man tänker så och sen köper stöldgods för att man vet att den riktiga ägaren är försäkrad så skapar man än större marknad för stulna datorer. Finns det marknad så kommer fler datorer att stjälas. Sen tror jag det är rätt saftiga självrisker.

Ursprungligen av ESA:

men om det är en skola i göteborg, så lär de ju vara försäkrade! så de får väl nya eller?

Skolor och större företag har sjuuukt hög självrisk, så det är väldigt förödande för dem då det händer liknande saker.

Vilken skola var det?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-14 20:49

Hm, den där macbooken för 4900:- är ärlig Har fått serienummer och allt. Den skickas till mig imorgon. //Max

Ursprungligen av Maxen:

Hm, den där macbooken för 4900:- är ärlig Har fått serienummer och allt. Den skickas till mig imorgon. //Max

Du betalade väl inte i förskott?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-14 20:55

Nej, knappast...Betalar sen när den dyker upp. Ett förskott får hon som garanti för hennes del. //Max

Ursprungligen av Maxen:

Nej, knappast...Betalar sen när den dyker upp. Ett förskott får hon som garanti för hennes del. //Max

Låter tyvärr som en scam som många på annonssajter använder, ett lockande pris som kanske ger 100 beställningar med små handpenningar vilket kan ge mer än 10 hela köpbelopp, hoppas jag har fel, men det låter lite för bra för att vara sant..

Nästan på slutet av första sidan här på den länkade tråden, har någon precis köpt den verkar det som. Röd avatar.
Skumt?

http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=35716&st=0

Det är ofta väldigt enkelt att stjäla bärbara datorer. En skola med många Macar i Umeå blev nyligen av med tre iBook G4. Någon hade helt enkelt i ett obevakat ögonblick gått in och plockat med dem ut. Vad jag har förstått är de dock tillbaka nu. Man ska alltid se till att låsa in eller låsa fast datorn då man inte kan hålla koll på den.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-14 22:40

Skolor och andra kommunala lokaler brukar sällan vara försäkrade eftersom kostnaden för försäkringarna totalt sett skulle överstiga de fåtal inbrott som sker. Kanske är annorlunda med friskolor..

  • Oregistrerad
  • 2006-09-14 23:00

Apple4ever <<< Helt wierd...Jag har talat med henne ett flertal gånger. Fått nr till fast telefon och allt sånt. Hon skall skicka den till mig imorgon är det sagt...
Tack för länken till macworld! Ska verkligen kolla extra noga så att jag inte kommer bli blåst.

En har åtminstone dykt upp i samband med en reperation hos ÅF i Stockholm...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-25 23:51
Ursprungligen av SockerConny:

En har åtminstone dykt upp i samband med en reperation hos ÅF i Stockholm...

När? Hur? Du kunde ju ha berättat något åtminstonde :rolleyes:

Bevaka tråden