Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela in ljud?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-02 00:23

hej

jag undrar vilket program jag ska köpa ifall jag vill spela in streamande ljud från internet? som det går att spara som MP3 eller liknande...

Vilket program är bäst?

mvh!

jag använder mac också förresten, kanske bra att skriva det.

Senast redigerat 2006-09-02 00:53

audiohijackpro (32 dollars) gör det med den äran. Men så vitt jag förstår gör även audiohijack (16 dollars) ett bra jobb.
Att du kör mac utgick jag ifrån av någon för mig obegriplig anledning

/David

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-02 09:36

http://streamripperx.sourceforge.net/

Fast det är gratis så du kan inte köpa det.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-09-02 10:14
Ursprungligen av pesc:

http://streamripperx.sourceforge.net/

Fast det är gratis så du kan inte köpa det.

Jag fattar inte hur man använder programmet! Tacksam för tips hur det funkar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-02 10:51
Ursprungligen av iMike:

Jag fattar inte hur man använder programmet!

Programmet rippar MP3-strömmar, så du slipper använda det till Real-strömmar och dylikt.

Använd så här till exempel.

Starta programmet.

Hitta en ström du vill rippa. Gå t.ex. in i iTunes, klicka på radio i listan till vänster. Välj Ambient.

Dra "Drone Zone on SomaFM" 128 kb/s till mappen "Drag'n drop from iTunes" i StreamRipperX.

Om du nu vill rippa, klicka på näst nedersta knappen till vänster i StreamRipperX.

Nu rippas stationen. Filer kommer att skapas under en mapp i Musik-mappen i din hemkatalog.

Vill du lyssna på det du rippar? Tryck då på den nedersta knappen. Nu kan du höra Drone Zone. Gå och lägg dig och dröm spännande drömmar!

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-09-02 13:02
Ursprungligen av pesc:

Dra "Drone Zone on SomaFM" 128 kb/s till mappen "Drag'n drop from iTunes" i StreamRipperX.

Om du nu vill rippa, klicka på näst nedersta knappen till vänster i StreamRipperX.

Nu rippas stationen. Filer kommer att skapas under en mapp i Musik-mappen i din hemkatalog.

Vill du lyssna på det du rippar? Tryck då på den nedersta knappen. Nu kan du höra Drone Zone. Gå och lägg dig och dröm spännande drömmar!

Tack för den utförliga förklaringen. Tveksamt med musiken, är rädd att det skulle uppstå mardrömmar med den "ljudtapeten" hehe :eek:
Nu undrar jag bara om du har nån kunskap om fler användningssätt. Tex funkar det med SR? Drag´n´drop from web pages? är det bara mp3-strömmar som funkar?

Senast redigerat 2006-09-02 13:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-02 19:44
Ursprungligen av iMike:

är det bara mp3-strömmar som funkar?

Ja, till streamripper fungerar bara mp3-strömmar. SR kör väl med Real (?) och då får du nog titta på audiohijack som nämndes tidigare.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-09-02 22:14
Ursprungligen av iMike:

Tack för den utförliga förklaringen. Tveksamt med musiken, är rädd att det skulle uppstå mardrömmar med den "ljudtapeten" hehe :eek:
Nu undrar jag bara om du har nån kunskap om fler användningssätt. Tex funkar det med SR? Drag´n´drop from web pages? är det bara mp3-strömmar som funkar?

Om du har en gammal PC liggandes så kan du ladda hem strömmarna (rm-filerna) med tex Flashget, och sen använda 'RM to MP3 Converter' för att göra mp3 av det.

Har tyvärr inte hittat någon liknande lösning till OsX

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-09-03 10:47
Ursprungligen av theoo:

Om du har en gammal PC liggandes så kan du ladda hem strömmarna (rm-filerna) med tex Flashget, och sen använda 'RM to MP3 Converter' för att göra mp3 av det.

Har tyvärr inte hittat någon liknande lösning till OsX

Nej nån gammal Pc är inget alternativ för mig. Jag söker lösningar för OS X, och är det inget som finns för tillfället så kan efterfrågan stimulera nån av alla OS X-programmerarna därute!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-03 12:57
Ursprungligen av iMike:

Nej nån gammal Pc är inget alternativ för mig. Jag söker lösningar för OS X, och är det inget som finns för tillfället så kan efterfrågan stimulera nån av alla OS X-programmerarna därute!

Vill du ha något smidigt och enkelt rekommenderar jag att köpa några av de produkter som nämnts.

Om du vill ha något gratis och inte är rädd för Terminalen kan du ladda hem mplayer och installera den i Program-mappen.

http://www.mplayerhq.hu/design7/dload.html

Sedan vill du kopiera programmet till /usr/bin för enklare åtkomst från terminalen:

$ cd /Applications/MPlayer\ OSX.app/Contents/Resources/External_Binaries/mplayer.app/Contents/MacOS/
$ sudo cp mplayer /usr/bin/

Nu måste du får tag på en URL för den ljudström som t.ex. SR har. De är inte så användarvänliga av sig på SR så man måste gräva lite. Först kan man ljuga om att man föredrar RealPlayer (nej, du behöver inte ladda hem Real till macen).

http://www.sr.se/cgi-bin/mall/artikel.asp?ProgramID=2321&Artikel=785730

Sedan klickar man på webbradio och en bra kanal. Man får då ett fel eftersom man inte har Real. Nu öppnar man sourcen till webb-sidan och gräven fram URLen till strömmen. Den ser ut t.ex. så här:

rtsp://sr-rm.qbrick.com/broadcast/cluster/enc...

För att lyssna på strömmen kan man använda mplayer så här:

$ cd
$ mplayer rtsp://sr-rm.qbrick.com/broadcast/cluster/enc...

Vill man spara en ström till filen minfil.wav så gör man så här:

$ cd
$ mplayer -ao pcm:file=minfil.wav rtsp://sr-rm.qbrick.com/broadcast/cluster/enc...

Mplayer är förvisso lite knökigt, men fördelen är att den kan spara både ljud och videoströmmar från en mängd olika källor.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-09-04 08:37
Ursprungligen av pesc:

Om du vill ha något gratis och inte är rädd för Terminalen kan du ladda hem mplayer och installera den i Program-mappen.

Tack för fina instruktioner!
Jag har för mig att jag provade mplayer när jag letade efter en lösning, men jag fick det nog inte att fungera.

Laddar mplayer hem rm-filen, eller agerar den bandspelare och kopierar ljudkortets utgång till en mp3-fil? (Dvs mer tidskrävande)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-04 11:04
Ursprungligen av theoo:

Laddar mplayer hem rm-filen, eller agerar den bandspelare och kopierar ljudkortets utgång till en mp3-fil? (Dvs mer tidskrävande)

I exemplet jag gav så letar sig mplayer ut på nätet och öppnar en rm-ström som åker direkt in i mplayer. Ingen Real-player är involverad!

-ao pcm:file=xxx gör att ljudet sparas som en WAV-fil på skiva. Vill du sedan få en MP3 får du konvertera WAV-filen själv.

mplayer kan naturligtvis även spela hemladdade filer, men en del strömmar på nätet låter sig inte riktigt laddas hem som en fil hur som helst. Så därför är det bra att mplayer kan koppla upp sig och ta strömmen direkt.

men 120:- spänn är väl inte dyrt? (AudioHijack)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-09-03 11:18
Ursprungligen av gunek:

Det finns ju också WireTap
http://www.ambrosiasw.com/utilities/wiretap/

Intressant! Finns här någon som testat både AudioHijack Pro och WireTap Pro, gjort jämförelser och har några slutsatser att dela med sig av?

/david

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-04 11:11
Ursprungligen av David Slättne:

Intressant! Finns här någon som testat både AudioHijack Pro och WireTap Pro, gjort jämförelser och har några slutsatser att dela med sig av?

/david

Inte riktigt, men jag lyckades lokalisera en tidig version WireTap som låg på nätet i ett .sit-arkiv. De första releaserna från Ambrosia var nämligen gratis.

Jag fick den inte att fungera i Tiger, så ni behöver inte lägga ner tid på att hitta den versionen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-03 22:38

tack för svaren! Jag har än så länge bara testat Audio hijack pro och jag kan bara säga att det fungerar riktigt bra! Lätt att hantera är det också.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-09-04 14:02

Tycker det kan platsa i den här tråden - vad är ett bra program för att spela in ljud "från datorn" generellt, snarare än genom mikrofonen eller från en specifik mp3-ström? Jag har hittat ljudinspelaren i QuickTime men hittar inget sätt att ställa in den på att bara spela in vad datorn spelar upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-04 14:36
Ursprungligen av malesca:

vad är ett bra program för att spela in ljud "från datorn" generellt, snarare än genom mikrofonen eller från en specifik mp3-ström?

Är inte det precis vad audiohijack och wiretap (nämnt tidigare i tråden) gör?

1
Bevaka tråden