Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple återkallar 1,8 miljoner batterier till bärbara datorer

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av ylipaa:

Har någon lyckats skriva in en zip code med eller utan mellanrum eller lyckats registrera beställningen utan att fylla i detta fält? Har någon över huvud taget lyckats registrera sig på hemsidan...

Ja, det var inga som helst problem med någonting. E-postbekräftelse efter en sekund.

Apple har visst utökat listan på godkända batterier för utbyte, så ni som kollat och inte fått byta kanske ska kolla igen.

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-08-29 16:15

Någon som har fått höra något mer än bekräftelsemailet från Apple om när batteriet kan tänkas dyka upp?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-08-29 20:22

4-6 veckor är vad det står. Tur att man kör på sladd för det mesta.

Ha! Mitt gamla, uttjänta 12-minuters batteri omfattas av programmet. Najs!

Man kan ana att Apples normala försäljning av iBook-batterier får sig en rejäl dipp nu

  • Oregistrerad
  • 2006-08-30 23:44

Apple byter ut fler batterier.

Tydligen har det kommit upp en ny lista med fler serienummer över batterier som kan vara brandfarliga. Apple måste alltså redan i våras ha känt till att dessa batterieserier kunde vara farliga då de började byta ut en del serier, men lät användarna fortsätta att använda dessa batterier i alla fall, förmodligen därför att det hade varit administrativt svårare att byta ut alla batterierna på en och samma gång.
Det är extremt cyniskt. Vilket ansvar tar man som företag för sina kunder då? Hur ser man egentligen på att vårda sitt varumärke?
Jag ringde Apple i våras då det först blev känt att datorns batteri kunde överhettas och börja brinna och fråga om det gällde mitt batteri också, för jag tyckte det var konstigt att det bara kunde gälla vissa inom en serie.
Men jag blev garanterad att mitt batteri inte var ett av dem. Det var tydligen ren lögn.
Så först efter påtryckningar från konsumentverket börjar Apple ta tillbaks fler av de farliga batterierna.
Schysst att få ett nytt batteri tycker kanske en del och ursäktar snabbt Apples misstag, men jag tänker på vad som hade kunnat hänt om min dator hade börjat brinna medan jag ligger och sover, då jag ofta låter datorn stå på över natten.
Nej, det är inte ett okej agerande, när en sådan här risk föreligger så går man ut med det med en gång. Jag hade kunnat acceptera att varit utan batteri en längre tid i sommar om det hade tagit tid att byta ut batteriet. Men att bli invaggad i en falsk trygghet känns betydligt värre.
Vilket ansvar hade Apple visat om det faktiskt hänt en olycka?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-30 23:44

https://support.apple.com/ibook_powerbook/batteryexchange/

Där kan ni kolla själva om ni är en av de drabbade.

Jag slog ihop en annan tråd om detta skapad av flashboy eftersom den handlar om samma sak som vi redan diskuterar i denna tråd.

/Mod

Mitt utbytesbatteri kom lite oväntat redan idag, håller på att ladda ur det gamla just nu.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-08-31 17:10
Ursprungligen av Kristian B:

Mitt utbytesbatteri kom lite oväntat redan idag, håller på att ladda ur det gamla just nu.

Ladda ur?
- Är du snål?
- Vill du få ner vikten på paketet? :rolleyes:
- Vill Apple desarmera batteriet under postgången?

Ursprungligen av filuren:

Ladda ur?
- Är du snål?
- Vill du få ner vikten på paketet? :rolleyes:
- Vill Apple desarmera batteriet under postgången?

Ja, de vill att man tömmer batteriet helt innan det skickas tillbaka, de är kanske rädda för ofrivilliga olyckor under transporten.

Ursprungligen av Kristian B:

Mitt utbytesbatteri kom lite oväntat redan idag, håller på att ladda ur det gamla just nu.

Wow, det var inga 4-6 veckor precis. När fick du ditt bekräftelsemejl?

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-09-01 07:04

Och hur beställde du? Ge oss lite detaljer!

Ursprungligen av Adrian B:

Wow, det var inga 4-6 veckor precis. När fick du ditt bekräftelsemejl?

För en vecka sedan, beställde via webben. Hade ett batteri från första iBook G4-serien, så de börjar kanske i serieordning.

Ursprungligen av Kristian B:

För en vecka sedan, beställde via webben. Hade ett batteri från första iBook G4-serien, så de börjar kanske i serieordning.

Jag menade typ klockslag Mitt kom 22.56 den 24 augusti (dvs några timmar efter att nyheten kom ut.

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-09-02 11:52
Ursprungligen av Adrian B:

Jag menade typ klockslag Mitt kom 22.56 den 24 augusti (dvs några timmar efter att nyheten kom ut.

Och jag fick mitt 22.17 den 24, men inte har jag fått något batteri

Fick mitt i dag. Elelr egentligen i går men då var jag inte hemma för att ta emot det... Beställde via webben och mitt batteri var med i första kullen serienummer.

  • Medlem
  • 2006-09-01 14:47

17-tummaren har aldrig några fel... skulle suttit fint med ett nytt batteri annars.

Ny batteritid uppskattningsvis 5 timmar...

Beställde på telefon för en vecka sen. Låg i brevlådan idag. YEES!! nu har man ett färskt batteri..

Jag blev positivt överraskad då jag nyss fick e-post från Apple om batteribytet. Normalt sett har de ju nöjt sig med att på sin höjd ha en länk högst upp under fliken för support.

Undra vilka det är som får stå för kalaset, borde ju rimligtvis vara Sony. I alla fall måste jag medge att batteribytet kommer väldigt lägligt (som många andra också uttryckt det) då mitt laddas ut rätt fort redan!

Skall man köra helt utan batteri nu eller?

25 augusti 14:16.

Ja, då kan vi konstatera att både jag och Mattias beställde betydligt tidigare (relativt alltså) än Kristian men ändå fick han sitt omedelbart och vi har inte fått något ännu. Men Kristians teori om att de går i serieordning kanske stämmer.

Tjena gubbs! jag har en pb 12 tummare..
undrar en sak.. har just fixa min beställning om att få ett nytt batteri.. har läst era inlägg men undrar fortfarande.. ska jag plocka ur batteriet och bara köra som vanligt med sladden in kopplad? Hur gjorde ni i väntan på era nya fina batterier?

Peter

När jag bytte ut mitt batteri i utbytet 2005 så körde jag på med mitt batteri ända tills det nya kom. Risken att just det batteri man använder kommer att gå sönder är mikroskopiskt liten. Jag skulle tro att det är en större risk att förolyckas i trafiken än att batteriet kollapsar.

hej björn
oki...
nu har jag plockat bort batteriet... men .. hahahaa.. ska det sitta fast på själva luckan... dvs nu är det ett gapande tomrum under datorn ... där batteriet satt.. och det är öppet... det är ju säkrare att köra på detta sätt... eller? vill ju inte ha en brand hemma då jag sover :/

Ursprungligen av evignektar:

hej björn
oki...
nu har jag plockat bort batteriet... men .. hahahaa.. ska det sitta fast på själva luckan... dvs nu är det ett gapande tomrum under datorn ... där batteriet satt.. och det är öppet... det är ju säkrare att köra på detta sätt... eller? vill ju inte ha en brand hemma då jag sover :/

Batteriet är i ett stycke och den yttre delen ska sitta kvar. Det blir alltså ett hål i datorn då man inte har ett batteri där.

tänk om den skulle EXPLODERA... då skulle man väl bli rikt kompenserad... nu får jag iaf ett nytt mysigt batteri

Bevaka tråden