Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple återkallar 1,8 miljoner batterier till bärbara datorer

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu på morgonen kom ett bud (oannonserat) med mitt nya batteri, så nu kan jag sälla mig till skaran som fått utbytesbatteriet.

grattis... kanske ska jag låta mitt sitta kvar i.... så kanske jag får en ny macbook pro om det skulle explodera

  • Medlem
  • Ronneby
  • 2006-09-05 10:10

Nytt fräscht batteri som dessutom sitter som det ska! Tack Sony.. Fast jag hade gärna behållt det gamla som låg på 80% enl. cocoabattery.

En fråga till er här.. jag är ny i detta forum och försöker lära mig hur det funkar på denna plats... hur fixar jag en avatar och hur går jag med i 99macplus...

Ursprungligen av evignektar:

En fråga till er här.. jag är ny i detta forum och försöker lära mig hur det funkar på denna plats... hur fixar jag en avatar och hur går jag med i 99macplus...

Avatarer är än så länge begränsade till Plus/Pro-konton. Du kan köpa Pluskonto för ett år framåt genom denna länk:

http://www.99mac.se/payments.php

Du kan läsa mer om Plus/Pro här:

http://www.99mac.se/view.php?pg=pluspro

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-09-05 13:51

Mitt batteri kom i Måndags via UPS.. jag blev förvånad att det kom så snabbt.

Nu har jag kört en hel kväll på mitt nya batteri, vilken skillnad alltså. Det gamla räckte i typ 30 minuter. Rätt uselt egentligen att det blir så mycket sämre på ett år bara. Nu laddar jag ur och i batteriet extremt ofta (varje dag nästan) och det är ju i antal cykler som livslängden räknas, men ändå.

Det skulle vara schyst om det fanns en deal att för t.ex. 500 kr extra så fick man ett nytt batteri ett år senare.

Kollade just i systeminformationen och mitt gamla batteri är inne på 258 laddningscykler. Kanske är mycket på ett år?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-05 23:18
Ursprungligen av Adrian B:

Kollade just i systeminformationen och mitt gamla batteri är inne på 258 laddningscykler. Kanske är mycket på ett år?

Min dator är 17 månader gammalt, och jag ligger på 380 laddningscykler, så för mig verkar det inte som om du är ovanligt många laddning har har haft...

Ursprungligen av Naqilja:

Min dator är 17 månader gammalt, och jag ligger på 380 laddningscykler, så för mig verkar det inte som om du är ovanligt många laddning har har haft...

Ah, ok, bra att veta.

Ursprungligen av evignektar:

hur lång tid fick ni vänta på ert nya batteri??

Ja, som du ser i tråden var vi många som beställde 24-25 augusti och har fått våra batterier nu i dagarna.

Ursprungligen av Adrian B:

som du ser i tråden var vi många som beställde 24-25 augusti och har fått våra batterier nu i dagarna.

Jag beställde också 24-25 augusti, men har inte fått mitt... och hade det inte varit för den här tråden hade jag inte varit otålig alls, det stod ju faktiskt 4-6 veckor

hur lång tid fick ni vänta på ert nya batteri??

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-06 20:25

Får förhoppningsvis mitt nya batteri i morgon

UPS hade varit här i måndags utan förvarning och idag fick jag en lapp i brevlådan. Beställde mitt batteri på morgonen dagen efter att informationen dök upp på nätet.

Beställt idag. 259 cykler på 15 månader.

Batteriet blir verkligen varmt, obehagligt att sitta med den i knät eller ligga med burken på magen (vilket annars är ett oerhört soft sätt att surfa på).

  • Oregistrerad
  • 2006-09-08 12:47

Fick mitt idag, behövde bara vänta en vecka. Mitt gamla räcker dock fortfarande nästan 3 timmar... hmm ska man kanske behålla det och på så sätt kunna köra på 2? Man kan ju ha det gamla som backup och bara slänga in det när man är på långresa. Eller kan det vara så att det finns risk (om än minimal) att det börjar brinna även om man inte har det i datorn? jaja den som lever får se

hur har ni andra gjort? har alla skickat tillbaka det gamla?

Jag tror inte att Apple vill riskera att defekta batterier finns ute på marknaden i onödan - det är ju de som får ta ansvaret om något händer.

Alla som beställt batterier har angett namn och adress, jag tror att Apple är MYCKET ANGELÄGNA om att få tillbaka det defekta batteriet... skicka tillbaka det du.

Låt bli att använda det gamla batteriet som reservbatteri. I värsta fall, om man låter batteriet ligga en längre tid "tills man behöver det", laddas cellerna ut så att det fälls ut litium i fast form. Eftersom batteriet har en trasig kontrollkrets kan det utan förvarning bli fyrverkerier när man börjar använda det igen. Skicka tillbaka det till Apple så tar de hand om det på ett säkert sätt i stället.

När jag fick reda på att batteriet var ev. farligt, så har jag kört utan sedan dess. Idag fick jag utbytesbatteriet och då står det att det måste laddas ur helt innan man skickar tillbaka. Är inte det dumt? Tänk om något händer när jag ska "ladda ur" det?

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-09-11 14:40
Ursprungligen av brokewind:

När jag fick reda på att batteriet var ev. farligt, så har jag kört utan sedan dess. Idag fick jag utbytesbatteriet och då står det att det måste laddas ur helt innan man skickar tillbaka. Är inte det dumt? Tänk om något händer när jag ska "ladda ur" det?

Det står ju tydligt i instruktionerna som följer med hur du skall göra! "Viktigt: Lämna inte din dator utan uppsyn under tiden batteriet laddas ur" Om något händer under tiden så kan du nog vara ganska säker på att ersättning utgår från Apple.

Fick förresten mitt batteri idag! Perfekt!

Ursprungligen av Mattias L:

Fick förresten mitt batteri idag! Perfekt!

Samma här!

  • Oregistrerad
  • 2006-09-11 22:10

hjälp batteriblanketten

Hur gör man för att fylla i "Zip-coden" jag får bara felaktigt postnummar som svar - det verkar som att sidan är USA annpassad. Hur har ni gjort som fått era batterier???

Ebbe

Hurra!!!! Jag kom på det mest av en slump det skall inte vara något mellanslag i postnummret ....

ds...

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-09-11 22:28

Hade du läst tråden ordentligt hade du sett att redan i post nummer 51 så näms det att man skall inte ha något mellanslag i postnumret.

http://www.99mac.se/733980-post51.html

Har någon fått personlig information om detta från Apple via e-post eller liknande? Jag har i alla fall inte fått någon info... Det är inte alla som läser forum och nyhetsidor. Nu råkar jag göra det så det är O.K, ett nytt batteri är på väg men ändå. Kanske var jag så pass snabb med att beställa ett nytt batteri och blev därmed avprickad från listan så att säga?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2006-09-15 13:37

Fick mitt nya batteri häromdagen, mums med nytt batteri på snart 3 år gammal dator

MEN, det verkar som att dom har bommat att skicka med instruktioner vart gamla batteriet ska returneras. Jag har bara en förbetald adresslapp till Apple, vart sak man lämna in det?, eller kan man ringa så kommer dom och hämter upp det? Vart ringer man då?

På adresslappen som du fick, finns ett nummer till UPS. Det är ett 020 nummer. Bara att ringa dit och begära en upphämtning.

Tror att det var 020-788 799

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-09-15 14:17

Du ringer till UPS Tel.: 020-788 799 och säger att du har en "prepaid address label" så kommer de och hämtar paketet hos dig. De kollar först innehållet och skall sedan plombera paketet med en röd "plomberings-tejp" som skall ligga med i paketet som du fick det nya batteriet i (där också ett litet vitt häfte med retur instruktoner skall finnas på ett antal olika språk bla svenska).

Fick mitt batteri idag, det tog totalt 25 dagar.

UPS ville ta med det gamla på en gång så det hann jag inte ladda ur.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-09-18 12:21

fick mitt med idag.. och det skulle hela vägen till luleå, tog 24 dagar:D

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-18 13:12

Fick mitt ersättningsbatteri till Powerbook 12" 1.33Ghz precis alldeles nyss. Det skulle till Uppsala.

Men. Där slutar inte historien.

Jag ska nämligen få en macbook levererad idag. Jag hade ingen aning om att jag skulle få ersättningsbatteriet idag. Snacka om överaskad jag blev när snubben håller i ett LITET paket

Glad ivf!

Edit: Felstavning

  • Medlem
  • Sverige
  • 2006-09-19 13:07

Fick 2 batterier idag, UPS tog de gamla direkt. Inga som helst problem.

Bevaka tråden