Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta MacBook till TV?

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-08-24 08:20

Det handlar väl snarare om vad datorn har för utgångar.
M9319 ger både komposit och S-video ut.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-24 19:37
Ursprungligen av filuren:

Det handlar väl snarare om vad datorn har för utgångar.
M9319 ger både komposit och S-video ut.

Jo, så långt är jag ju självklart med, men problemet är att jag inte får någon bild + att datorn (MBP 15,4) inte hittar tv:n som skärm.
Det närmaste bild jag kommer på tv:n är ett grått blurr (med lite fantasi kan det väl likna någon del av den bild som visas på min skärm) som försvinner efter ett par sekunder. Jag har testat alla mina ingångar (3 st) men har som sagt inte försökt med s-video än... Någon som har erfarenhet?

Sen så har ju MBP:n DVI, inte mini-DVI, som påstods ovan.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2006-09-20 20:46
Ursprungligen av filuren:

Det handlar väl snarare om vad datorn har för utgångar.
M9319 ger både komposit och S-video ut.

Vilket ger bäst bild? Jag kör med komposit idag..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-25 01:08

kommer ni att sända online?

Ursprungligen av Costas:

kommer ni att sända online?

Va?

Ingen jäkla porrsajt vi startar upp ju

Nä, nu återgår vi till ämnet, tråden har spårat ur totalt (vi meddelar datum för giftermål i separat tråd när vi bestämt det)

Gumman, meddela när du fått alla kablar o börjat testa dig fram lite.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Ingen jäkla porrsajt vi startar upp ju

Nä, nu återgår vi till ämnet, tråden har spårat ur totalt (vi meddelar datum för giftermål i separat tråd när vi bestämt det)

Gumman, meddela när du fått alla kablar o börjat testa dig fram lite.

Datumet för giftermålet är 23:e juni. Sen vilket år, det återstår att se.

Jag kommer troligtvis skicka dig en bussbiljett när jag fått hem alla kablar; för jag kommer aldrig få till det där.

Ska till Lule på onsdag och traska in på AppleStore, så kan de förklara allting för mig en gång till.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-08-25 21:05

Solgumma, till butiken tar du väl med dig en komplett utskrift av denna tråd?

Inte en chans i helvete.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-26 01:33

Internet är fantastiskt <3

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-26 01:38

skulle ni sända online?

Ursprungligen av Costas:

skulle ni sända online?

Äh, ladda hem en porrfilm, va?

Nu måste ni hjälpa mig igen

Vad är det för skillnad på denna: http://data.macoteket.se/images/product_images/AA_15.jpg och denna; http://www.kjell.com/content/media/images/items/37996.jpg ?

får ingen färg

hej!
har kopplat s-video kabel från min powerbook 12" (ingen macbook alltså, men de har ju samma kontakter) via konverter till tv´n via scart. Får upp bild på tv´n, ljudet funkar, men bara svartvitt. Provade att ändra på minst sagt allt i system preferences, men ingen skillnad. Nån som vet vad jag skall göra?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-26 23:16

Den efter har guldpläterade kontakter och ser lite eklusiare ut och kanske ger lte bättre kvalité. Personligen så skulle jag köpa den billigare av dom två men ifall du är extremt känslig för störningar i bild osv. kanske den dyrare är något för dig.

//Adam

Bara det är samma sorts kontakt är jag nöjd. Ingen av dem är ju dyra och jag vill gärna köpa alla snablar från samma ställe, kom på att jag fanemig inte orkar åka till Lule för en liten sladd.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-26 23:26

Same same... köp den du får från samma ställe... Bild kommer du få ändå...

//Morgan

Men, kan nån förklara lite mer om det här med s-video vs komposit? Är det ngt jag behöver tänka på?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-26 23:56

Tjenare! Men, Hur bra bild blir det om man gör så här?

Är lite sugen på en macbook och vill koppla den till projektorn/dvd-spelaren så vill man ju ha bra bild...

Ngn som vet om det blir samma kvalite som en dvd film alifall!
Finns det några ljud uttgångar som är optiska på macbooken?

Tack i förhand

Du får bra bild, oroa dig inte. Absolut bäst bild får du om du kopplar DVI-utgången till en DVI-ingång på en plasma eller LCD-tv förstås (eller HDMI, eller component). Men min gumma har ingen sådan ingång på sin tv. Så det bästa hon kan göra är så här. Men eftersom hennes tv förmodligen är av det äldre slaget (tjock-tv) så spelar det ingen roll att hon gör så här. Bilden blir så bra den kan bli. Jaja, typ i alla fall.

Hörru! Ge fan i att kalla min tv för tjock! *grrr*

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-08-27 00:31

Skillnaden mellan S-video och komposit är rejält förenklat att S-video sänder bild i 2 "kanaler", varav en innehåller färginformationen. Komposit har allt i samma. Detta gör att S-video ger bättre kvalitet. En del TV-apparater kan endast ta emot 1 signal i taget vilket gör att S-video kan ge en svartvit bild. Då är det komposit som gäller.

Hmm. Så det är bara att chansa, helt enkelt?

Förresten, kanske inte är till någon hjälp men... En kompis var här igår och kopplade in sitt PS2 till min dator, och han använde en sån scart-kontakt som jag visade ovan plus en massa sladdar och det funkade fint. Jag tror det var en s-videokabel han hade, och det blev ju färgglatt och bra. Kan jag då hoppas på att det funkar med s-video? Och om inte, vad kostar en kompositkabel på 3-5 meter?

Du ska definitivt chansa. Bättre bild med s-video.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-27 01:06

ok!

Men! hur ska jag få bäst bild med en macbook?
och projektorn har en massa utgångar! hdmi och vad dem nu heter

Så vad är det för grejjer jag behöver? kan man få ut hd bild ur macbooken ? så det blir knivskarp bild...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-27 14:41

Köp en Mini-DVI till DVI och en DVI till HDMI-kabel för bästa bild. och bästa ljud får du med en optisk-kabel. Man kan absolut få ut HD bild ur Macbooken. Men då måste materialet vara HD.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-27 19:07

ok! men finns det optisk utgång på macbook?
som jag ser så är det bara en hörlursutgång?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-27 19:25

Det är en kombinerad optisk och analog, rätt så vanligt på bärbara.

"Optisk kabel 3,5mm - Toslink" Finns vid www.kjell.com

//Adam

  • Oregistrerad
  • 2006-08-27 20:10

ok! tack för alla svar ! nu vet man lite mer om macbook

HJÄLP MIG!

Fått hem snablarna, kopplat in och bilden blir jättebra, MEN... Det blir bara svartvitt. Använder s-videokabel då jag var så säker på att det skulle funka. Men det står att det kan vara nåt med färginställningarna? Hur kollar jag det?

Bevaka tråden