Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter av HTC TYTN?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har Qtek 9100, en snarlik telefon, vill bara tillägga att en uppgradering som ger oss "letter recogition" finns att ladda hem på Qteks hemsida. Vet inte om den finns till tytn.

Jag gillar min 9100 skarpt! Och den är ju föregångaren till tytn med bara hälften så mycket mhz och utan 3g. Det jag använder den mest till är musik/film/böcker. Men man måste installera tredjepartsprogram. Mobipocket är suveränt, man laddar hem böcker direkt från biblioteket. Sitter jag på tåget kan jag surfa in på biblioteket med telefonen och på bara några minuter har jag hittat en bok, laddat ner den och börjat läsa.

Missing sync är värt pengarna eftersom det är det enda sättet att synca med Macen. Har förra versionen, den senaste (som jag inte testat) verkar klara det mesta. Om uppgraderingen håller vad de lovar så är kombinationen Mac / Win Mobile smidigare än PC / Win Mobile.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-14 22:16

Någon som sitter och leker med en TyTn dagarna i ända? Skulle vara kul att höra hur det känns...

Hade en SE M600 som jag bytte bort och funkar nu på att gå tillbaka alt. köra en TyTn eller en P990. Måste ha ett tangentbord...

Jag köpte också en M600i, dock insåg jag efter bara en dag att jag inte skulle bli överens med mobilen. Skickade tillbaka den och "uppgraderade" till en TyTn istället. Kan bara säga att jag är GRYMT NÖJD!

Mina stora användingsområden är dels kalender, sms, msn och skype, där den fungerar klockrent. Använder också ofta Orb som jag streamar live-tv ifrån hemma. Fungerar klockrent, både i 3G och i WLAN. Tittade också på en hel fotbollsmatch (TV3) i mobilen när jag befann mig utomlands i en WLAN zon, fungerade helt ok.

Känns som bästa PDA/mobilen just nu, för mina behov och definitivt inte plastig (Tänker närmast på P990i)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-16 07:26
Ursprungligen av Martinhagglund:

Jag köpte också en M600i, dock insåg jag efter bara en dag att jag inte skulle bli överens med mobilen. Skickade tillbaka den och "uppgraderade" till en TyTn istället. Kan bara säga att jag är GRYMT NÖJD!

Mina stora användingsområden är dels kalender, sms, msn och skype, där den fungerar klockrent. Använder också ofta Orb som jag streamar live-tv ifrån hemma. Fungerar klockrent, både i 3G och i WLAN. Tittade också på en hel fotbollsmatch (TV3) i mobilen när jag befann mig utomlands i en WLAN zon, fungerade helt ok.

Känns som bästa PDA/mobilen just nu, för mina behov och definitivt inte plastig (Tänker närmast på P990i)

OK, kul att höra lite förstahandserfarenheter. Men min fråga till dig är, hur funkar synkningen med ical och adressbok på Macen? Har du fått det att funka utan problem? Och funkar den bra som modem till Macen via BT?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-11-15 11:14

Har en P910i som jag är ganska nöjd med. Men det är för att jag främst ska ha den som telefon och i andra hand som mitt livsstöd.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-15 22:50

Har ni läst dagens Macworld så kanske tycker ni att man väntar ett tag till.. Gör ju iaf jag.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-19 07:24

Jag använder en HP iPAQ med Windows Mobile 5 som jag ansluter via the missing sync till macen och det fungerar väldigt bra. Visst hade det varit smidigare om man kunnat synca direkt utan ett annat program. Motvilligt så måste jag ge Microsoft en eloge, för det är faktiskt fruktansvärt smidigt och säkert.

  • Medlem
  • 2006-12-07 00:47

Jag har haft HTC TyTn nån månad men har inte riktigt tid att leka med den så mycket. Jag använder Missing sync 2,5 för att synca iCal och Tasks men har valt att inte synca adressboken då denna version inte stöder bilder på kontakterna (som den ny tydligen gör). Jag vill testa innan jag köper och Missing Sync väntar in nästa uppgradering på 3 innan de ger demo möjligheter. Kalendern syncen fungerar fint och till skillnad ifrån min gamla p910i så syncas även kategorier. Men jag saknar textigenkänning. Surt att inse att det inte stöds på svenska. Jag funderar på att byta till engelska men då kanske inte det går att skriva åäö så lätt.

Det är också tråkigt med Windows media player, jag såg fram emot att lyssna på radio via wlan hemma och det mesta jag lyssnar på är realaudio förstås. Man får verkligen jobba på att hitta versioner till wmp.

Jag har lite problem med att minnet tar slut hela tiden och jag tror det var att min internet cache var för stor och att jag kanske installerat lite för många program. Nu fungerar det bra dock.

Kan också bli irriterad på att den iblan envisas med att koppla upp sig på 3G när jag är hemma och redan uppkopplad på WLAN. Den har ingen byte räknare på 3G utan räknar bara upptid vilket är lite korkat då man betalar för datamängd.

Batteriet tar slut rätt snabbt när man lyssnar på musik via wlan och det är ju mindre bra det går inte att ladda och lyssna med medföljande hörlur samtidigt.

Tagentbordet fungerar riktigt bra och lyser upp om det är mörkt men det känns ändå lite fånigt att fälla ut det för minsta mejl. Då kan man skriva med stylusen på ett liten skärm tagentbord där jag inte kan hitta mellanslag eller shift bra va.

Saknar ett apple tema på interfacet, windows är lite tråkigt. Är det någon som har? Även ett lite enklare wmp skin vore kul.

En stor skillnad från P910 är att man kan inte riktigt använda TyTn med en hand för att ringa tex. Den var oslagbar med sin jogdial som gick att vicka fram och bak och förutom som scrollhjul och knapp. P990 har inte denna funktion längre och det går inte att skruva av tagentbordet under luckan. Det är verkligen en volvo.

Jag återkommer med mer info såsmåningom. Jag kommer antagligen börja sync ordentligt med Missing sync eller om jag orkar vänta på pocket mac.

Nån som testa med Bluetooth stereo lurar?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-12-07 11:00
Ursprungligen av JWS:

Jag har haft HTC TyTn nån månad men har inte riktigt tid att leka med den så mycket. Jag använder Missing sync 2,5 för att synca iCal och Tasks men har valt att inte synca adressboken då denna version inte stöder bilder på kontakterna (som den ny tydligen gör). Jag vill testa innan jag köper och Missing Sync väntar in nästa uppgradering på 3 innan de ger demo möjligheter. Kalendern syncen fungerar fint och till skillnad ifrån min gamla p910i så syncas även kategorier. Men jag saknar textigenkänning. Surt att inse att det inte stöds på svenska. Jag funderar på att byta till engelska men då kanske inte det går att skriva åäö så lätt.

Det är också tråkigt med Windows media player, jag såg fram emot att lyssna på radio via wlan hemma och det mesta jag lyssnar på är realaudio förstås. Man får verkligen jobba på att hitta versioner till wmp.

Jag har lite problem med att minnet tar slut hela tiden och jag tror det var att min internet cache var för stor och att jag kanske installerat lite för många program. Nu fungerar det bra dock.

Kan också bli irriterad på att den iblan envisas med att koppla upp sig på 3G när jag är hemma och redan uppkopplad på WLAN. Den har ingen byte räknare på 3G utan räknar bara upptid vilket är lite korkat då man betalar för datamängd.

Batteriet tar slut rätt snabbt när man lyssnar på musik via wlan och det är ju mindre bra det går inte att ladda och lyssna med medföljande hörlur samtidigt.

Tagentbordet fungerar riktigt bra och lyser upp om det är mörkt men det känns ändå lite fånigt att fälla ut det för minsta mejl. Då kan man skriva med stylusen på ett liten skärm tagentbord där jag inte kan hitta mellanslag eller shift bra va.

Saknar ett apple tema på interfacet, windows är lite tråkigt. Är det någon som har? Även ett lite enklare wmp skin vore kul.

En stor skillnad från P910 är att man kan inte riktigt använda TyTn med en hand för att ringa tex. Den var oslagbar med sin jogdial som gick att vicka fram och bak och förutom som scrollhjul och knapp. P990 har inte denna funktion längre och det går inte att skruva av tagentbordet under luckan. Det är verkligen en volvo.

Jag återkommer med mer info såsmåningom. Jag kommer antagligen börja sync ordentligt med Missing sync eller om jag orkar vänta på pocket mac.

Nån som testa med Bluetooth stereo lurar?

Angående radio över wlan så kan du ladda hem Realplayer för PocketPC.
Fördelen med PocketPC är att det finns en enorm mängd program.
Finns även en del bra mediaspelare, the core pocket media player, om du vill se xvid osv. (http://tcpmp.corecodec.org/)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-10 01:49

Någon som vet hur man installerar senaste Skype i TyTN? Den säger att Pocket mobile versionen inte stöds av denna telefon?

Jag har börjat bli ganska intresserad av den här telefonen. Är det någon som kör med senaste versionen av Missing Sync och är nöjd? Synkningen mellan iCal + Adressbok är ett måste för att jag ska kunna byta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-12 21:29

Sync med Missing Sync fungerar perfekt. Både iCal och adressbok. Men jag har nu en hel del åsikter om telefonen som är mer en handdator än telefon. Inte lika enkelt att ringa när man kör bil tex. Har inte hittat funktionen hur man kan skriva in text med "grafitti" eller liknande. Går bra att koppla till MacBooken som 3G mobilmodem via blåtand. Enkelt att överföra filer med Missing Sync. Ångrar mig lite, undrar om jag inte hellre skulle vilja ha en telefon typ N73, E60, M600 osv..

Vad är det som får dig att ångra ditt köp?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-14 17:09

Att den inte är har Palm OS. Vill ha graffitti nu! Min gamla Treo är överlägsen, men tyvärr inte 3G, blåtand. Kom igen nu Apple ge mi en iPhone som har graffitti av något bra slag, numersikt tangentbord, iPod och ett operativsystem som är cleant!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-14 17:12

Det går ju fan inte ringa på den utan att pillra 10 ggr med den lilla pennan. Inte heller går det att söka i adressboken efter en anteckning i en kontakt.

Har inte lyckats installera Skype för pocket pece, den säger att det inte stöds av denna apparat.

Min gamla palm klarade av att ordna kontakterna o kalendern o skriva i o söka o ladda ner en massa kul eller praktiska program. Den här e så jävla pece, urk

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-12-17 09:19

Har en TyTn sedan ett par veckor och är väldigt nöjd med den. Den är dock som någon nämnde i ett tidigare inlägg "en handdator med telefonfunktioner, inte en telefon med handdatorfunktioner". För mig är det bra för det är vad jag vill ha.

Den kan vara krånglig att ringa med, speciellt om man kör bil. Jag har därför lagt in "röstuppringning" på de nummer jag vanligast ringer, och det fungerar jättebra. En knapp på sidan av telefonen och sedan säger man vem man vill ringa till så ringer den upp.

Graffitti-funktion finns på den men av någon anledning måste en fil laddas ner från http://www.smartmobile.se/item.aspx?id=786 för att fungera (det fungerar också med svenska tecken).

I och med att jag använder den på jobbet där vi har Exchange/Outlook så använder vi också push-mail och det fungerar också jättebra (så länge man har 3G täckning, GPRS verkar vara sämre men det kan vara någon inställning jag måste göra). Hade en P910i med BlackBarry tidigare och funktionen är likvärdig.

Summan av det hela är att jag är jättenöjd och glad att jag inte valde en P990i vilket flera av mina kollegor har gjort (den är fulare och framför allt klagar de en del på buggar osv).

  • Medlem
  • 2006-12-17 23:24

Skype och andra framgångar på TyTn

Det verkar som om det går att bli vän med denna apparat. Jag lyckades installera Skype redan från början men har aldrig testat det av någon anledning och nu har jag tyvärr raderat den ser jag. Det skall gå med någon av de olika versionerna, det är bara att testa.

Jag har testat ny Missing Sync 3.01 och det fungerar med både kalender.adressbok och uppgifter. Tyvärr fungerade det inte att synka bokmärken från safari ännu.

Det går att testa denna version i 14 dagar vilket alltid känns bäst innan man köper.

http://www.markspace.com/downloads.html

Jag har ännu inte testat att synka filer, bilder eller musik. Idén med massa musik på mobilen passar inte mig som använder den hela dagen och behöver batteritid. Det går inte att ladda och lyssna samtidigt utan Bluetoothlurar. Nån som testat HTC´s egna?

Jag har också installerat ett ipod tema som gör det hela mycket trevligare och bra mycket snyggare interface än min gamla 910i. En sak dock är att telefon fönstret fortfarande är fult windowsgrön med HTC loggan mm. Likaså Comm manager.

tack för tips om handstilsigenkänning! Det finns hopp, tyvärr köpte jag min inte på Smartmobile och fick inte utnyttja deras service. Det skall väl gå på nåt vis.

Tack för tips om realplayer för pocket PC måste kolla upp...

Den är snyggare än 990 men inte snyggare än w950 eller m600 men de lurarna är inte i samma liga tyvärr. Finns det ingen nöjd 990 ägare där ute? Vad är det jag missar?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-17 21:58
Ursprungligen av JWS:

Det verkar som om det går att bli vän med denna apparat. Jag lyckades installera Skype redan från början men har aldrig testat det av någon anledning och nu har jag tyvärr raderat den ser jag. Det skall gå med någon av de olika versionerna, det är bara att testa.

Jag har testat ny Missing Sync 3.01 och det fungerar med både kalender.adressbok och uppgifter. Tyvärr fungerade det inte att synka bokmärken från safari ännu.

Det går att testa denna version i 14 dagar vilket alltid känns bäst innan man köper.

http://www.markspace.com/downloads.html

Jag har ännu inte testat att synka filer, bilder eller musik. Idén med massa musik på mobilen passar inte mig som använder den hela dagen och behöver batteritid. Det går inte att ladda och lyssna samtidigt utan Bluetoothlurar. Nån som testat HTC´s egna?

Jag har också installerat ett ipod tema som gör det hela mycket trevligare och bra mycket snyggare interface än min gamla 910i. En sak dock är att telefon fönstret fortfarande är fult windowsgrön med HTC loggan mm. Likaså Comm manager.

tack för tips om handstilsigenkänning! Det finns hopp, tyvärr köpte jag min inte på Smartmobile och fick inte utnyttja deras service. Det skall väl gå på nåt vis.

Tack för tips om realplayer för pocket PC måste kolla upp...

Den är snyggare än 990 men inte snyggare än w950 eller m600 men de lurarna är inte i samma liga tyvärr. Finns det ingen nöjd 990 ägare där ute? Vad är det jag missar?

Jag är 99% säker på att jag kommer inhandla denna telefon under morgondagen och vill så klart veta vart du hittade iPod-temat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-18 10:12
Ursprungligen av formica:

Det går ju fan inte ringa på den utan att pillra 10 ggr med den lilla pennan. Inte heller går det att söka i adressboken efter en anteckning i en kontakt.

Har inte lyckats installera Skype för pocket pece, den säger att det inte stöds av denna apparat.

Min gamla palm klarade av att ordna kontakterna o kalendern o skriva i o söka o ladda ner en massa kul eller praktiska program. Den här e så jävla pece, urk

Citerar mig själv.

Jo det går att söka på allt. Fann den funktionen till slut.

Jo Skype går att installera om man hittar cab installationsfilen. Som icke PC-användare så förstod jag inte detta. Telefonen sa att systemet inte tillåter installera den Skype som jag hittade för Pocket PC på Skype sidan.. Hur skulle jag veta att den kräver cab fil då..

Någon som vill köpa min HTC? Använd i en månad. Låst till operatören TRE. Jag kan tänka mig att byta mot en SE eller Nokia med 3G.

Missing Sync fungerar klockrent, den medföljer vid köp/byte.

Bevaka tråden