Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dra av datorutrustning direkt vid teknikintensiv verksamhet

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-07 08:11
Ursprungligen av Jayzee:

Jag har själv en enskild firma som jag driver aktivt vid sidan om min anställning. Eftersom jag jobbar väldigt mycket med grafik, programmering, design m.m. så måste jag ha tillgång till senaste hårdvara hela tiden och byter därför min dator ca. 1 gång per år. Efter ett snack med Skatteverket där jag förklarade situationen för de sa de att jag kan dra av hela kostnaden direkt och behöver inte använda mig av avskrivning. Där du!

Då kör vi på det! Får man fråga vilket Skattekontor det var?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-03-07 15:23

Jag ringde bara till 0771-567567 (allmän info)

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-03-07 16:51

Utan att gå igenom allt som står i tråden så kan man göra det enkelt för sig. Alla avdrag man gör spar man pengarna från och lägger på ett eget sparkonto, så spar man dem helt enkelt i 5 år. Ett bra sätt att motivera sig att spara på och om de skulle gnälla så är det bara att betala

  • Medlem
  • 2007-03-10 11:55

Trevlig nyhet som delvis berör denna diskussion.

Skatteverket har släppt en ny skrivelse om vad som anses vara inventarier av mindre värde, dvs vilka med gränsbelopp får inventarier skrivas av direkt. Kort sammanfattning:

1. Enskild firma med förenklat årsbokslut: 5 000 kr
2. Alla andra företag utom stora (se definition i länk): 10 000 kr
3. Stora företag: 20 000 kr

Alltså för många företag har gränsen för direktavskrivning höjts från 5 000 till 10 000 kr, ungefär lagom att köpa en MacBook då..

OBS!! Detta gäller från taxering 2008 dvs för räkenskapsår vars deklarationer skickas in i början av nästa år.

Länk

Kevin
Revisor

Bevaka tråden