Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pris på MacBook i utlandet?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min syster är på resande fot i Asien och planerar att komma hem till Sverige snart. Eftersom elektronik brukar vara billigare där nere funderar jag nu om jag ska be henne inhandla en MacBook åt mig innan hon hoppar på planet. Dock har jag några frågor ni kanske kan hjälpa mig med.

Är det stor prisskillnad mellan Sverige och Malaysia? Någon som sitter på aktuella priser? Tänkte främst på 2.0GHz + Superdrive.

Någon som har erfarenhet av likande affärer samt vill dela med sig av tips och råd?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-08-18 12:02

Du måste troligtvis byta tangentbord, detta går väll på ett par hundringar....

Bör man inte kunna få ett engelskt tangentbord även i Malaysia?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-18 18:43

I Singapore, för några år sedan, var en iBook 12" ganska exakt 1000 kr billigare där jämfört med Sverige (med studentrabatt). Bytet av tangentbordet läste jag skulle kosta ca 1000 kr, vilket gav fördel Sverige. Min uppfattning är att märkeselektronik inte är mycket dyrare här jfrt med utlandet. Prisfördelen med utlandet är beror ofta (men inte alltid) på piratkopiorna eller uddasakerna. Nackdelen är förstås när något går snett. Nu har ju Apple visserligen världsgaranti.

Engelskt tangentbord förmodar jag gäller i Malaysia, de flesta skyltar jag såg var skrivna med latinska bokstäver.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-18 18:55

Det är inte speciellt billigt att byta till ett svenskt tangentbord. Iaf inte så billigt att det lönar sig att köpa en MacBook i ett annat land. Köp minnen och digitalkameror och sånt. Det lönar sig nog.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-18 19:06

Inte malaysia men en jämförelse bara.
Billigaste MBP
Apple store:
AU, 3 199 Australian dollars = 17 607.4163 Swedish kronor. inklusive GST(moms)
Du får tillbaka momsen när du lämnar landet och priset blir 16 006.7321 Swedish kronor

Sverige, SEK 19.595,00

Så om du skulle köpa en MBP i australien så tjänar du runt 3600

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-18 19:12

Samma jämförelse för mellan macbooken blir
AU, 10 502.6945 Swedish kronor (utan GST)
Sverige, 12795(med moms)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-19 00:55

Apple försöker hålla ungefär samma priser världen runt, det enda jag kan rekommendera är ifall din syster råkar komma förbi t ex Hong Kong där de inte drar moms på elektronikprylar. Jag köpte en av Creatives Zen Vision:M spelare där och sparade närmare 1200 kr (normalpris var 3600 kr i Sverige då jag köpte den, fick den för 2400 kr) i och med att jag slapp momsen. Laptops och digitalkameror var också ca 20-30% billigare på grund av detta. Som tompa747 säger så går det ibland att få tillbaka momsen på flygplatsen när man lämnar landet men det innebär ofta Mycket bök och det är inte garanterat att tullen godkänner varan.
Annars är elektronik i Asien oftast inte billigare, jag har till och med sett att det i vissa fall är dyrare (Kina).

1
Bevaka tråden